קטאר תנסה לקרב בין הרש"פ לחמאס

קטאר החלה בגישושים עם הרש"פ וחמאס לבדוק אפשרות שתתווך ביניהן בניסיון להשיג פיוס לאומי על רקע מחלוקות קשות שפרצו בעקבות הרכבת הממשלה הפלסטינית החדשה. ההערכה במערכת הפוליטית הפלסטינית היא שהסיכוי לפיוס הינו נמוך מאוד.

ברחוב הפלסטיני יש מורת רוח רבה מהקרע החדש בין הרש"פ לתנועת חמאס בעיצומה של המלחמה ברצועת עזה, בימים האחרונים שוב התלהטו הרוחות בין תנועת פת"ח, עמוד השדרה של הרש"פ, לבין תנועת חמאס על רקע הקמת הממשלה הפלסטינית החדשה בראשות מוחמד מוצטפא.

שתי התנועות אינן מסוגלות להתעלות מעל "קרב הכיסאות" במערכת הפוליטית הפלסטינית גם בעת מלחמה וקטאר, שבוחשת כמעט בכל סכסוך במזרח התיכון וגם יוזמת סכסוכים חדשים, שוב נכנסת לתמונה כדי לתווך בין פת"ח לחמאס.

הקטארים,תומכי חמאס, חוששים שהמחלוקות בין הרש"פ לחמאס יסייעו לישראל, הפגיעה בחברה הפלסטינית היא בעיקר פגיעה מורלית בעיצומו של חודש רמדאן שאמור להיות גם חודש של פיוס משפחתי וחברתי.

הקטארים רוצים להגיע לפיוס או "שקט תעשייתי" לפני כיבוש רפיח על ידי צה"ל, כך אומרים גורמים בכירים ברש"פ.

חוסיין א-שיח', מקורבו של יו"ר הרש"פ ומזכ"ל הועד הפועל של אש"פ הגיע שלשום לביקור בקטאר, ביקור שתוכנן מראש במדינות המפרץ, והוא ידון גם ההנהגה הקטארית במתיחות האחרונה בין הרש"פ לבין חמאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שוחח לפני כמה ימים על הנושא בשיחת טלפון עם שליט קטאר השיח' תמים בן חמד.

ב-12 בפברואר ביקר יו"ר הרש"פ בדוחא וכבר אז הציע לו שליט קטאר את התיווך של ארצו במחלוקות בין חמסא לרש"פ.

יו"ר הרש"פ הסכים בתנאי שחמאס תצטרף לאש"פ ובתנאי שהרש"פ לא תאבד עקב כך את הלגיטימציה הבינלאומית שלה.

הנהגת חמאס נפגעה קשות מההודעה האחרונה של תנועת פת"ח שהאשימה אותה כי ב-7 באוקטובר היא "גררה את רצועת עזה להרפתקה מסוכנת שהביאה עליה נכבה יותר נוראה מהנכבה של 1948".

גם קטאר סבורה שמדובר בהאשמות מסוכנות וכי חיצי הביקורת צריכים להיות מופנים לעבר ישראל שמבצעת "מלחמת השמדה" נגד הפלסטינים ברצועת עזה.

המגעים של קטאר לפיוס בין הרש"פ חמאס הם בשלב של גישושים עם שני הצדדים ועדיין לא עברו למישור רשמי, אולפ הסיכוי נמוך מאוד, הסכסוך הזה הוא ארוך יומין משנת 2007 ועד היום, גורמים פלסטינים בכירים אומרים כי פת"ח וחמאס הם כמו שני קווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי