הממשלה הפלסטינית החדשה תיכשל כקודמותיה

המערכת הפוליטית הפלסטינית זועמת על מינויו של מוחמד מוצטפא לתפקיד ראש הממשלה החדש ואומרת כי הממשלה שיקים תיכשל כמו קודמותיה מכיוון שאין בה אמון ברחוב הפלסטיני. גורמים בכירים בתנועת פת"ח מאשימים את מוחמד מוצטפא במעשי שחיתות, מקורביו מכחישים ואומרים כי מדובר בשקרים על רקע יריבות פוליטית.

המתח ברחוב הפלסטיני  גובר לאחר שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הטיל על מקורבו, ד"ר מוחמד מוצטפא, את הרכבת ממשלת הטכנוקרטים החדשה שאמורה להביא בשורות לפלסטינים של רפורמות ושינוי במערכת הפוליטית וגם אחדות לאומית נוכח המלחמה הנמשכת ברצועת עזה.

אולם, מסתבר כי כל הפלגים הפלסטינים ובראשם חמאס מתנגדים לממשלה הזו, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא התייעץ עמם לפני שהטיל על מקורבו להרכיב את הממשלה החדשה, הממשלה החדשה אמורה להיות ממשלה של מומחים אך ראש הממשלה החדש מוחמד מוצטפא הינו איש פת"ח ופוליטיקאי משופשף שמשמש גם בתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ.

מינויו מעיד על כוונה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למשוך בחוטים מאחורי הקלעים על פי האג'נדה המדינית שלו, לכן כל הפלגים הפלסטינים פירסמו ב-16 במרץ הודעה חריפה שבה נאמר כי הסמכתו של מוחמד מוצטפא להרכיב ממשלת חדשה נעשתה ללא הסכמה לאומית בצעד שמהווה "חיזוק מדיניות החד צדדיות והעמקת הפיצול" בחברה הפלסטינית.

ההודעה הזו הכעיסה את מחמוד עבאס ותנועת פת"ח פירסמה בתגובה הודעה חריפה נגד תנועת חמאס שבה היא האשימה את בכיריה בשחיתות וחיי פאר בחו"ל ובכך ש "ההחלטה של חמאס לצאת להרפתקה של ה-7 באוקטובר הובילה לנכבה שהיא נוראה יותר מהנכבה של 1948".

לכן, הממשלה החדשה שעדיין לא הורכבה כבר איבדה מראש את הלגיטימציה של הרחוב הפלסטיני, העימות הצפוי בינה לבין הרחוב הפלסטיני רק יתגבר, עם ממשלה כזו, הרש"פ איננה יכולה לשלוט ברצועת עזה ולשקם אותה אחרי המלחמה.

זאת ועוד גם בצמרת פת"ח יש התנגדות חזקה מאוד לראש הממשלה החדש מוחמד מוצטפא, בכירים בתנועה רואים בו "סדין אדום" שמעורב במעשי שחיתות ושהינו למעשה משרתם של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ושני בניו שמחזיקים באימפריה כלכלית גדולה.

גורם בכיר בפת"ח אמר לי כי "אדם שיש חשד שידיו אינן נקיות" אינו יכול להרכיב ממשלה שאמורה לעשות רפורמות ולטפל בתקציבי ענק שיגיעו מהמדינות התורמות לשיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה.

מקורביו של ראש הממשלה החדש מוחמד מוצטפא מכחישים את כל החשדות וההאשמות נגדו ואומרים כי מדובר בשקרים שמקורם ביריבים פוליטיים בצמרת פת"ח במסגרת קרב הירושה.

אתר האינטרנט "שאהד" פירסם ב-13 במרץ מאמר תחת הכותרת "מושחת בא במקום מושחת אחר" שבו הוא טוען כי מינוי מוחמד מוצטפא ,שמילא תפקידים כלכליים בכירים,לתפקיד ראש הממשלה החדש במקום מוחמד אשתייה הוא "המשך מעגל הקסמים של השחיתות" וכי הוא אינו פחות מושחת ממוחמד אשתייה, וכי "כל אחד מהם הוא אסון ורוע לעם הפלסטיני".

במאמר נטען כי מוחמד מוצטפא מעורב עמוק בפרשות שחיתות בעת שניהל את קרן ההשקעות הפלסטינית ששייכת לאש"פ, לטענתו , שמו הוזכר בפרשת "מסמכי פנמה" בשנת 2016  כדמות מרכזית העוסקת בהלבנות כספים והתחמקות מתשלום מיסים.

המאמר גם מפרסם פרשות שחיתות נוספות בהן מעורב מוחמד מוצטפא בשטחי יהודה ושומרון הקשורות למכירת אדמות ונכסים ומעילה בכספים והברחתם לחו"ל, כאמור מוחמד מוצטפא מכחיש באמצעות מקורביו את כל ההאשמות נגדו.

הממשלה הפלסטינית החדשה אמורה לעשות שורה של רפורמות בכל התחומים, כולל בתחום הביטחוני כדי להגביר את המלחמה בטרור כפי שהתחייב יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בפני ממשל ביידן, כדי להוכיח שהיא יודעת למשול וכדי להוכיח לישראל שהתנגדות ראש הממשלה נתניהו לכך שהרש"פ תשלוט ברצועת עזה איננה מוצדקת.

אולם, הממשלה הזו כבר איבדה לגיטימציה ברחוב הפלסטיני לפני שהוקמה ומתברר כי מחמוד עבאס וחבורתו שולטים באופן  מלא בראש הממשלה החדש, אם עד כה הם לא נלחמו בטרור , מדוע שיעשו זאת עכשיו?

גורם בכיר בפת"ח אומר כי מחמוד עבאס מושך זמן וממתין לכך שהנשיא ביידן יפסיד בבחירות לנשיאות בנובמבר ואז יירד מעליו כל הלחץ האמריקני לעשות רפורמות ולהתעמת עם הטרור של חמאס.

לדבריו, לא יהיה שום שינוי במדיניות של מחמוד עבאס, מה שהיה הוא שיהיה וייתכן שאפילו יהיה יותר גרוע.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי