החלופה האמריקנית לכיבוש רפיח

ממשל ביידן יוזם תוכנית חלופית לתוכנית של צה"ל לכבוש את אזור רפיח והציג אותה לנשיא מצרים. ממשל ביידן ידון בימים הקרובים עם הדרג המדיני בישראל בתוכניתו החדשה וינסה לשכנע אותו לקבל אותה, בירושלים אומרים כי היא אינה מספיקה להכרעת חמאס.

מזכיר המדינה האמריקני טוני בלינקן נועד בקהיר  ב-21 במרץ עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי,במסגרת ביקור נוסף במזרח התיכון מאז שפרצה המלחמה, ושוחח עמו על המשא ומתן להפסקת אש באורך של שישה שבועות ברצועת עזה ולשחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס, כך מסר דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מתיו מילר, שציין כי השניים שוחחו גם על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית עם ערבויות ביטחוניות מישראל.

גורמים מצרים מסרו כי הפגישה עסקה גם בתוכנית ביטחונית אמריקנית לגבי "ציר פילדלפי" כדי למנוע הברחות נשק מחצי האי סיני לחמאס ברצועת עזה.

ממשל ביידן סבור כי יישום התוכנית הזו יכול להוות תחליף הולם לתוכנית של ישראל לכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי",דבר עלול להביא לטענתו לפגיעה באלפי עקורים פלסטינים חפים מפשע.

ארה"ב הכינה תוכנית לבניית "תשתיות ביטחוניות" בגבול רצועת עזה עם מצרים שיבטיחו כי הזרוע הצבאית של חמאס לא תוכל לחדש את הארסנל הצבאי שלה באמצעות הברחות נשק ממצרים לרצועת עזה.

מדובר בבניית קיר תת קרקעי למניעת חפירת מנהרות ב"ציר פילדלפי" עם חיישנים ומצלמות אבטחה, יוקם חמ"ל משותף עם חדר בקרה של צה"ל והצבא המצרי שיפקח על הגבול למניעת הברחות, הכל במימון אמריקני.

לא ידוע מה הייתה תשובתו של הנשיא א-סיסי לתוכנית האמריקנית החלופית.

גורמים בחמאס ברצועת עזה טוענים כי ישראל כבר התחילה ליישם את כיבוש אזור רפיח בשלבים באמצעות צעדים קטנים והדרגתיים כדי שלא לעורר את כעסו של הנשיא ביידן.

לדבריהם, ישראל כבר חיסלה בימים האחרונים כמה קציני משטרה של חמאס באזור רפיח, וחברים בועדות החירום של חמאס ברפיח, באמצעות כטב"מים.

חמאס מאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו ברצון לטרפד את עסקת החטופים ולהאריך את המלחמה בגלל מצבו המשפטי ומצבו בדעת הקהל הישראלית, גורמים מדיניים בירושלים אומרים בתגובה כי מדובר באסופה של שקרים וכי חמאס מנסה להרוויח זמן ולדחות את כיבוש רפיח.

גורמים ביטחוניים אומרים על התוכנית שהציג שר החוץ בלינקן כי היא יכולה להיות רק צעד משלים לתוכנית הצה"לית לכיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" מכיוון שהיא איננה פותרת את פירוקם של ארבעת גדודי הזרוע הצבאית של חמאס שפרוסים באזור רפיח והריסת המנהרות באורך של עשרות קילומטרים באזור רפיח בהן יש אמצעי לחימה רבים וגם סדנאות לייצור רקטות ומל"טים.

גורמים מצרים אומרים כי ביקורו של טוני בלינקן לא הביא לשום הישגים בכל הקשור לעצירת הלחימה ברצועת עזה ובהגדלת הכנסת הסיוע ההומניטרי.

הממשל האמריקני יציג את החלופות שלו לכיבוש רפיח לדרג המדיני באמצעות שר החוץ בלינקן שמבקר היום בישראל, באמצעות שר ההגנה לויד אוסטין שיארח בשבוע הבא בוושינגטון את שר הביטחון גלנט ובאמצעות היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאו שיארח  בשבוע הבא את ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר בעת ביקורם בוושינגטון, אולם ההערכה בדרג המדיני שקבינט המלחמה לא יסכים לדחות את כיבוש רפיח.

השר רון דרמר אמר בראיון לעיתונאי האמריקני דן סינור, לפני יציאתו לארה"ב:

"ישראל תפעל ברפיח בין אם המדינות יגיעו להסכמה ובין אם לאו.

זה יקרה גם אם ישראל תיאלץ להילחם לבדה, גם אם העולם כולו יפנה גב לישראל, כולל ארה"ב, מתכוונים להילחם עד שננצח בקרב".

ישראל רואה במהלך הזה של כיבוש רפיח גם הפעלת לחץ צבאי חשוב על חמאס כדי לזרז את עסקת שחרור החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי