המחלוקת עם ממשל ביידן על מיטוט שלטון חמאס

ממשל ביידן מתנגד למבצע צבאי ישראלי נרחב לכיבוש אזור רפיח, בעיקר משיקולי הבחירות של הנשיא ,ומנסה למכור לישראל תוכנית חלופית שלא תשיג את מטרות המלחמה. ישראל צריכה לנהוג בחוכמה, להקשיב להצעה האמריקנית ולדחות אותה בנימוס, האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל גוברים על כל שיקול אחר.

ראש הממשלה נתניהו שיגר לוושינגטון, על פי בקשת הנשיא ביידן את ראש המל"ל צחי הנגבי ואת  רון דרמר השר לעניינים אסטטרגיים, לדיון על סוגיית כיבוש אזור רפיח בדרום רצועת עזה על רקע המחלוקת הקשה בין הממשל לישראל בנושא.

הנשיא ביידן תמך מראשית המלחמה במטרות הישראליות למיטוט שלטון חמאס ושיחרור כל החטופים, אך באחרונה הוא שינה את דעתו בנושא בגלל מצבו הפוליטי הקשה בקמפיין הבחירות לנשיאות שיתקיימו בחודש נובמבר, הביקורת עליו בתוך המפלגה הדמוקרטית מצד האגף הפרוגרסיבי וגם מצד הקהילה הערבית גברה בגלל תמיכתו בישראל במהלך המלחמה.

בנוסף לכך, יריבו הפוליטי המר, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, עובר אותו בסקרי דעת הקהל.

הנשיא ביידן הפתיע את ישראל ובראיון לרשתMNBC  לפני כעשרה ימים הוא הודיע כי כיבוש ישראלי של אזור רפיח הוא מבחינתו "קו אדום", למרות שהוא יודע שללא כיבוש העיר רפיח ,שבה יש ארבעה גדודים של הזרוע הצבאית של חמאס, ושל "ציר פילדלפי", הציר העיקרי להברחות הנשק ממצרים לחמאס,ישראל לא תוכל למוטט את שלטון חמאס.

הנשיא ביידן דורש מישראל הפסקת אש של 6 שבועות ועסקת חילופי שבויים עם חמאס, בתקופה הזו תנסה ארה"ב להפוך את הפסקת האש ברצועת עזה לקבועה ולהביא לסיום המלחמה.

מהתרחיש האמריקני הזה, שנובע משיקולים פוליטיים של בחירות, עולה כי הנשיא ביידן מוכן להשלים עם הישארות חמאס בשלטון ברצועת עזה.

למרות שפירוש הדבר שתנועת חמאס תנסה לטרפד את תוכניתו לפתרון שתי המדינות ולהשגת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

לביקורת האמריקנית על ממשלת ישראל הצטרף גם צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, שמתח עליה ביקורת חסרת תקדים והזהיר כי ישראל בהנהגת נתניהו תהפוך למדינה מצורעת מבחינה בינלאומית, וגם בתוך ארה"ב, הוא קרא לעריכת בחירות בישראל.

הנשיא ביידן טועה בהערכתו כי מהלכים כאלה ייענו בחיוב על ידי הציבור הישראלי ויביאו להפלת ממשלת נתניהו, הרחוב הישראלי ברובו תומך בהמשך המלחמה, הוא מבין שהליכה לבחירות כרגע פירושה הפסקה של המלחמה, מרבית הציבור תומך בכיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ובמיטוט שלטון חמאס, המצב הפוליטי הפנימי בארה"ב איננו מהווה שיקול עבורו לוותר על  האינטרסים הביטחוניים החיוניים של מדינת ישראל.

על פי גורמים אמריקנים, הממשל מנסה למכור לישראל תוכנית חלופית לכיבוש רפיח והיא ביצוע של סיכולים ממוקדים מהאוויר, ישראל כבר תכננה לעשות זאת בכל מקרה, אבל ברור שאי אפשר להשמיד מהאוויר את אלפי המחבלים של חמאס שמסתתרים באזור רפיח ואת מערך המנהרות האדיר שיש שם, גם הצבא האמריקני יודע שאין תחליף למבצע קרקעי גדול כדי להשיג את המטרות האלה.

רשמית, הממשל האמריקני תומך במיטוט שלטון חמאס ברצועה אך הנשיא ביידן איננו מוכן לשלם את המחיר הפוליטי שנדרש ממנו לכך, הוא רוצה שישראל תכיל את המצב ללא כיבוש רפיח, אסור שזה יקרה, ישראל חייבת לדבוק במטרות המלחמה ולהשיגן, פעולה צבאית נרחבת ברפיח תגביר גם את  הלחץ על חמאס ותסייע לשחרר את החטופים.

עם זאת , ישראל צריכה  לדאוג לפינוי יותר ממיליון העקורים הפלסטינים באזור רפיח לעבר מרכז הרצועה ובכך להזים את החששות האמריקניים והמצריים, צה"ל יודע לעשות את העבודה, הוא הזיז יותר ממיליון פלסטינים מצפון הרצועה לדרומה בתחילת המלחמה וצבר ניסיון רב.

במקביל חל כבר שיפור בהכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה וישראל צריכה להרחיב אותו כדי שלא לתת תירוצים לממשל ביידן להפעיל עליה לחץ מדיני.

ממשל ביידן מנסה ללמד את ישראל כיצד להילחם בשטח ענקי בנוי ורווי באוכלוסיה צפופה שמשמש כמגן אנושי למחבלים, בזמן שהצבא האמריקני נחל כישלון חרוץ בתחום הזה במלחמות בעיראק ובאפגניסטן, הצבא האמריקני ברח בתקופת ממשל ביידן מאפגניסטן, בין החודשים מאי עד ספטמבר 2021, כשזנבו בין הרגליים, עכשיו ביידן מטיף מוסר לישראל.

הנשיא ביידן חושב על עתידו הפוליטי וזה לגיטימי, גם נתניהו חושב על גורלו, אבל ארה"ב איננה במצב של מלחמה ואזרחיה לא עברו טבח המוני אכזרי, ישראל נמצאת בסכנה קיומית ותחת מתקפה בו זמנית מכמה חזיתות, אין לה ברירה אלא לנצח את חמאס ולמוטט את שלטונו ברצועה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי