מחריף המאבק על שחרור מרוואן ברגותי

מאחורי הקלעים מתנהל מאבק אחרי שחרורו האפשרי של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת החטופים הבאה. לישראל, לרש"פ ולארה"ב יש אינטרס משותף למנוע את שחרורו של ברגותי.

 הועדה המרכזית של תנועת פת"ח התכנסה לפני כמה ימים ברמאללה לדון בהתפתחויות המדיניות האחרונות ובין היתר היא שמעה דיווח על הניסיונות לפגוע במרוואן ברגותי בתוך הכלא הישראלי, גורמים מקורבים למשפחת ברגותי טוענים כי הוא הותקף קשות והיה ניסיון לרצוח אותו באמצעות דקירת סכין, קסם ברגותי, בנו של מרוואן ברגותי טען כי הוא נכלא בבידוד ובמשך לילה שלם השמיעו לו את הימנון "התקווה".

גורמים בשירות בתי הסוהר הכחישו את הדברים ואמרו בתגובה כי הדיווחים מנופחים תקשורתית ומסולפים במטרה להאדיר את שמו ברחוב הפלסטיני.

מרוואן ברגותי הינו חבר בועדה המרכזית של פת"ח ובעקבות הדיווח על מצבו פירסמה הועדה הודעת גינוי לניסיונות לפגוע בו בכלא הישראלי.

אולם הועדה נמנעה מלהתייחס לדיווחים בתקשורת כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ומקורביו, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', מתנגדים לשחרורו של מרוואן ברגותי מהכלא ופועלים לסכל את שחרורו במסגרת עסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל.

מרוואן ברגותי הוא יריבו המר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא היה יד ימינו של יאסר ערפאת באינתיפאדה השניה ואדריכל פעולות הטרור של הזרוע הצבאית של  פת"ח הנקראת "גדודי חללי אלאקצא", הוא הכווין ישירות פיגועים רבים והורשע בבית הדין ברצח 5 ישראלים, על כך הוא שפוט ל-5 מאסרי עולם.

בצמרת תנועת פת"ח לא רוצים שהוא ישוחרר כדי שלא ישתלט על המאבק בקרב הירושה וייבחר ליורשו של מחמוד עבאס.

יו"ר הרש"פ עצמו חושש שאם מרואן ברגותי ישוחרר, בעסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס, הוא יארגן מרד פנימי נגדו בשורות תנועת פת"ח וגם יפעל לבטל את התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל ולארה"ב.

על פי גורמים אמריקנים, ישראל וארה"ב מתנגדות לשחררו של מרוואן ברגותי מהכלא הישראלי, בהתאם לבקשת הרש"פ, שמו לא נכלל ברשימת המחבלים שישראל מוכנה לשחרר בעסקת חילופי השבויים עם חמאס.

חמאס עומדת על כך שמרוואן ברגותי ישוחרר מהכלא, זה ייחשב להישג מדיני גדול עבורה, בישראל רואים בכך סכנה למצב הביטחוני ולכן הוא הועבר לבידוד בעקבות ידיעות כי הוא מתכנן מהכלא, בערוצים שונים, לנסות ולהבעיר אינתיפאדה שלישית בשטחי יהודה ושומרון.

קדורה פארס, ראש מטה האסירים ברש"פ אמר כי ברגותי הועבר כבר כמה פעמים לבידוד ונמנע ממנו ביקור עורכי דין בעוד ההסתה נגדו נמשכת באמצעי התקשורת הישראלים.

צמרת תנועת פת"ח איננה רוצה בשחרורו,הוא נחשב לדמות כריזמטית שעלולה להאפיל על מחמוד עבאס,צמרת פת"ח חוששת מכך שהוא יחשוף מעשי שחיתות גדולים של בכירי הרש"פ, ברגותי זוכה גם לפופולריות גדולה ברצועת עזה.

גם ישראל מתנגדת לשחרורו מהכלא,הוא נחשב לרב מחבלים וסמל הטרור של האינתיפאדה השניה, לכן יש לו פופולריות רבה ברחוב הפלסטיני שמכנה אותו "נלסון מנדלה הפלסטיני".

מסקר דעת הקהל האחרון שהתפרסם בשבוע שעבר ברמאללה על ידי הסוקר ד"ר ח'ליל שקאקי, עולה כי הוא הדמות הפלסטינית הפופולריות ביותר בשטחים.

במקרה של בחירות הוא צפוי לזכות ברוב של 48 קולות על פני מחמוד עבאס שיקבל 7 אחוזים ועל פני אסמעיל הניה שיקבל 43 אחוזים.

בשנת 2021 הודיע מרוואן ברגותי כי ירוץ מתוך הכלא לבחירות לנשיאות ברש"פ, אולם יו"ר הרש"פ הפסיק את תהליך הבחירות מחשש שיפסיד בהן.

לישראל ולארה"ב יש אינטרס כי מרוואן ברגותי יישאר מחוץ למערכת הפוליטית כדי שמחמוד עבאס יוכל להמשיך בתפקידו הנוכחי.

תנועת חמאס מנסה לנצל את שמו של מרוואן ברגותי כדי לבחוש קצת בחצר של תנועת פת"ח ולעורר מחלוקות בין חברי תנועת פת"ח.

המשא ומתן בין ישראל לחמאס תקוע ואין שום דיבור על שחרור מחבלים תמורת החזרת שבויים ישראלים.

כשיתעורר הנושא הזה מחדש תתברר לישראל רמת הצרות החדשות הצפויות לה מכיוונו של מרוואן ברגותי.

הוא אינו מתכוון לשבת בשקט ויעשה הכל כדי לצאת מהכלא הישראלי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי