נתניהו מחפש כתובת שלטונית חלופית לחמאס ברצועת עזה

תנועת חמאס מצליחה עד לרגע זה לסכל כל תוכנית של ישראל להקים הנהגה מקומית חדשה ברצועת עזה. כדי למוטט את שלטון חמאס, ישראל חייבת להקים בהקדם ממשל צבאי זמני ברצועת עזה ולהשיג את הסכמת הממשל האמריקני לכך.

ישראל נכשלה עד עתה במציאת כתובת שלטונית חלופית לשלטון חמאס ברצועה שתנהל את חיי היום יום של האוכלוסיה הפלסטינית.

האפשרויות שלה הן מוגבלות מכיוון שראש הממשלה נתניהו אינו רוצה בשלטון של הרש"פ או של חמאס ברצועה, מדובר בשתי ישויות שתומכות בטרור עם הבדלים קטנים ביניהן.

תנועת חמאס הצליחה,בשלב הזה, לנטרל את מאמצי ישראל לכרות ברית עם החמולות הגדולות והשבטים ברצועת עזה, היא עשתה איתן ועם אונר"א הסכם לגבי חלוקת הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועה ובעקבות כך, נציגי השבטים פירסמו הודעה רשמית ששוללת כל מעורבות שלהם  בשלטון ברצועת עזה.

ישראל חיסלה בשבוע שעבר את בכיר חמאס, פאא'ק אלמבחוח, שהיה אחראי מטעם חמאס לחלוקת הסיוע ההומניטרי בצפון הרצועה ועוד כמה פעילי חמאס שעוסקים בתחום הזה, כדי לצמצם את ההשפעה השלטונית של חמאס בצפון הרצועה.

גורמים מדיניים בירושלים דיווחו על פגישה חשאית שנערכה באחרונה בין נציגים של הרש"פ ואנשי עסקים עם גורמים בכירים בצה"ל ובשב"כ כדי לדון בשאלת היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ובאפשרות שבכירים של תנועת פת"ח יקבלו לידיהם את השלטון הזמני ברצועה.

אולם, מסתבר כי כל עוד יש לתנועת חמאס כוח צבאי ברצועה והתשתית האזרחית שלה  מתפקדת, שום גורם מקומי איננו מוכן להסתבך עמה ולקבל על עצמו אחריות שלטונית כתחליף לחמאס.

הפגישה הזו של גורמי הביטחון עם הנציגים הפלסטינים הוסתרה מהימין הישראלי בממשלה ובכנסת ועוררה זעם רב.

ראש הממשלה כבר הודיע על התנגדותו לכל שליטה של פת"ח או הרש"פ ברצועת עזה וברור כי שום מגע עמם לא יצלח ללא הסכמת ראש הממשלה נתניהו.

הפיצול בדרג המדיני בין העמדה של ראש הממשלה נתניהו ובין העמדה של שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון בנושא השאלה מי ישלוט ברצועה אחרי המלחמה מעודד את הרש"פ.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי נתניהו ייכנע בסופו של דבר לרצון הממשל האמריקני ומערכת הביטחון הישראלית מכיוון שלא תהייה לו ברירה,לטענתו, אין כתובת מקומית שתנהל את רצועת עזה מלבד תנועת פת"ח או תנועת חמאס.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" חשף ב-21 במרץ תוכנית של בכירים במערכת הביטחון הישראלית לחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה שייתכן שתביא להצמחת הנהגה מקומית, שאינה קשורה לחמאס, בתמיכת מדינות ערב וגורמים בינלאומיים, בכיר במערכת הביטחון ניהל על כך שיחות בקהיר, באיחוד האמירויות וירדן כדי לארגן תמיכה לרעיון.

על פי התוכנית הזו, הסיוע ההומניטרי יגיע מחו"ל דרך הים ומישראל, לאחר בדיקה ביטחונית, למחסנים גדולים במרכז הרצועה ומשם יחולק על ידי פלסטינים שאינם תומכי חמאס.

מערכת הביטחון הישראלית ניהלה מגעים בנושא עם  בכיר פת"ח מוחמד דחלאן ועם מאג'ד פרג',ראש המודיעין הכללי של הרש"פ, ועם איש העסקים בשאר אלמצרי, אך נתניהו מתנגד לתת להם אחריות כלשהי ברצועה.

התפיסה הישראלית לניהול העתידי ברצועה

העיתון "אלערבי אלג'דיד" חשף ב-24 במרץ כי משלחת ישראלית שביקרה בקהיר הציגה למודיעין המצרי הצעה כי למצרים יהיה תפקיד מפתח בניהול העתידי של הרצועה והיא זו שתהייה אחראית על חיי היום יום של הפלסטינים ותתאם עם ישראל את הנושא הביטחוני.

ברצועה יוקם מנהל אזרחי מקומי שיחליף את שלטון חמאס תחת מטרייה של הליגה הערבית שתממן את הפרויקטים והצרכים ההומניטריים של תושבי הרצועה.

במסגרת התוכנית הזו תוחלף סוכנות אונר"א ומשימותיה ברצועת עזה יועברו לסוכנויות סיוע אחרות כמו הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי.

מצרים דחתה את ההצעה על הסף.

גורמים מצרים אומרים כי מטרת ההצעה הישראלית היא ליצור ניתוק בין רצועת עזה לבין הגדה המערבית ולהטיל את האחריות לחיי תושבי הרצועה על מצרים.

בחמאס הגיבו בזעם על התוכנית הישראלית וגורמים בהנהגת החמאס הבהירו למצרים כי רק חמאס ינהל את הרצועה על אפה ועל חמתה של ישראל.

לאן פני הדברים?

לישראל לא נותרה ברירה, אם היא רוצה למוטט את שלטון חמאס היא חייבת להקים בהקדם ממשל צבאי זמני ברצועת עזה, לפני כן היא חייבת לתאם את המהלך הזה עם הממשל האמריקני ועם מצרים ואיחוד האמירויות.

הממשל הצבאי הזמני יהיה אחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי ובמקביל ישראל תתחיל בהקמת מנהל אזרחי פלסטיני שאליו תועבר בהמשך כל השליטה האזרחית ברצועה.

המנהל האזרחי הפלסטיני יהיה מבוסס על אלפי פקידים תושבי הרצועה שאינם תומכים של חמאס.

אסור להפקיר את חלוקת הסיוע ההומניטרי לידי חמאס, זה מחזק את מעמדו בקרב האוכלוסיה, לישראל אין ברירה אחרת, מהלך כזה יביא למיטוט הדרגתי של השליטה האזרחית של חמאס ברצועה.

פירוק הממשל האזרחי של חמאס חייב לעמוד בראש  סולם העדיפויות של ישראל במקביל להריסת כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה.

מדובר בתהליך הדרגתי אבל חייבים להתחיל בו, הקמת מנהל אזרחי פלסטיני ברצועה, שאינו קשור לרש"פ או לחמאס הינו האינטרס הביטחוני של ישראל, הוא אינו יכול לקום כעת לבדו, לכן ישראל צריכה להקים ממשל צבאי זמני כדי שיחנוך אותו ויעביר לידיו בהמשך את כל הסמכויות האזרחיות.

הקמת הממשל  הצבאי הזמני ברצועה חייבת להישען על העיקרון שהאחריות הכוללת לביטחון תהייה בידי צה"ל וכוחותיו יוכלו להיכנס לרצועה ולצאת ממנה בכל עת שירצו, לרצועה יהיה מעמד של שטח B בדיוק כפי שקורה ביהודה ושומרון כדי למנוע מחמאס להתאושש ולשקם את התשתיות הצבאיות מחדש.

חשוב מאוד שלא לתת לרשות הפלסטינית שום דריסת רגל ברצועת עזה, מדובר ברשות שמעודדת טרור והסתה, שום רפורמה בה לא תשנה את האידיאולוגיה שלה להרוס את מדינת ישראל באמצעות תוכנית השלבים של אש"פ שהשלב הראשון שלה הוא הקמת מדינה פלסטינית בקוי 1967.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי