התוכנית של שר החוץ הבריטי להפסקת המלחמה בעזה

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון גיבש תוכנית להפסקת המלחמה ברצועת עזה שסעיפיה העיקריים הם גירוש ההנהגה הצבאית של חמאס לחו"ל, הריסת התשתית הצבאית של חמאס בעזה והסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל. בחמאס דוחים את התוכנית על הסף, בישראל סבורים כי היא איננה ריאלית ומתכננים לחסל את מנהיגי חמאס.

בריטניה גיבשה תוכנית שהינה בבחינת "מפת דרכים" לסיום המלחמה ברצועת עזה שסעיפיה העיקריים הם הגליית מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס מרצועת עזה לחו"ל ופירוק "מנגנוני הטרור" שעדיין נותרו ברצועה כדי להעניק לישראל את הביטחון הדרוש להפסקת המלחמה.

מטרת התוכנית היא גם לחייב את סעודיה לעמוד בהבטחתה לחתום על הסכם שלום עם ישראל.

שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון הציג את התוכנית לעמיתו העומאני, שר החוץ,  בדר אלבו סעידי, בעת ביקורו בנסיכות עומאן בחודש שעבר.

על פי דיווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר ב-25 במרץ, התוכנית כוללת את הסעיפים הבאים.

א.הפסקת אש מיידית ברצועה שתאפשר הכנסת סיוע הומניטרי, דבר שיסייע להשיג עסקת שחרור חטופים ישראלים ואסירים פלסטינים ולהפוך את הפסקת האש הזמנית להפסקת אש קבועה.

הדבר יאפשר גם מעבר למשא ומתן מדיני על הסדר קבע.

ב. מתן אופק מדיני לתושבי הגדה המערבית ורצועת עזה שיוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית ועתיד חדש.

על פי ההצעה, בריטניה תהייה מוכנה להכיר במדינה פלסטינית עצמאית ולהודיע על כך באו"ם.

ג.הקמת ממשלת טכנוקרטים פלסטינית חדשה שיכולה לזכות באמון הציבור ובאמון העולם הערבי והמוסלמי.

ד. לחייב את סעודיה לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל, מתן ערבויות ביטחוניות לישראל ומאמץ בינלאומי לשיקום רצועת עזה.

ה. הקמת קבוצת מעקב שתכלול את ארה"ב,בריטניה, מדינות האיחוד האירופי, מדינות המפרץ, מדינות ערב וטורקיה.

בחמאס דוחים על הסף כל רעיון כזה של גירוש מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס לחו"ל.

גורמים בכירים בחמאס טוענים כי מדובר בסוג של לוחמה פסיכולוגית שמופעלת נגד חמאס וכי מנהיגי הזרוע הצבאית "נטועים עמוק באדמתה של רצועת עזה".

גם בישראל משתעשעים עדיין ברעיון הזה,השר  גדעון סער אמר ב-21 במרץ כי "הגיעה העת להציג את רעיון הכניעה וההגליה של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, המחבלים יוגלו לקטאר, סוריה, טורקיה או איראן והמהלך יהיה כמובן כרוך בהחזרת כל החטופים".

כפי שהדברים נראים כעת,הסיכוי ליישום רעיון ההגליה של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס לחו"ל שואף לאפס,מדובר בהנהגה בעלת חשיבה ג'יהאדיסטית שלא תהייה מוכנה להשפיל את עצמה ותעדיף את המוות בקרב מול חיילי צה"ל מאשר את המהלך של הכניעה וההשפלה של חמאס.

כנראה שגם ראש הממשלה נתניהו מבין זאת, השבוע בקריאת המגילת אסתר עם חיילי צה"ל אמר נתניהו "חיסלנו את המן ונחסל גם את יחיא סינוואר".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי