כיבוש רפיח הוא עניין סופי מבחינת ישראל

למרות המשבר ביחסים בין ראש הממשלה נתניהו לממשל ביידן על כיבוש אזור רפיח, ישראל איננה מתקפלת ותצא למבצע. הנשיא ביידן הפך את המחלוקת על כיבוש רפיח לסכסוך אישי עם נתניהו, מדובר בהצגה שמכוונת לדעת הקהל האמריקנית במעין תרגיל מנהיגות.

ראש הממשלה נתניהו ביטל את נסיעתם של ראש המל"ל צחי הנגבי ושל השר רון דרמר לוושינגטון לפגישע עם בכירי הממשל לדיון בנושא כיבוש רפיח אך אין הדבר  אומר כי ישראל נסוגה בה מתוכניותיה הצבאיות, כיבוש רפיח הוא עניין סופי והמועד ייקבע בהתאם להערכות המצב, כך אומר גורם מדיני בכיר בירושלים.

ישראל בודאי תיזהר בבחירת המועד להתקפה על העיר רפיח שבה ערוכים עוד ארבעה גדודים של הזרוע הצבאית של חמאס, כדי שלא להיראות כמי שתוקעת אצבע בעינו של ממשל ביידן.

למרות המתיחות בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן, המגעים בין שתי המדינות נמשכים ושר הביטחון יואב גלנט ממשיך בביקורו המדיני בושינגטון, הוא נפגש עם שר ההגנה לויד אוסטין ודן עמו בחלופות שהממשל מציע לכיבוש רפיח.

ראש הממשלה נתניהו איננו יכול להרשות לעצמו מבחינה בינלאומית, וגם מבחינת הפוליטיקה הפנימית הישראלית, שלא לכבוש את רפיח אחרי מבול ההצהרות וההבטחות בנושא, וגם בגלל הצורך המבצעי, כיבוש רפיח הינו מנוף לחץ נוסף על ההנהגה הצבאית של חמאס להסכים לעסקת החטופים וגם שלב הכרחי בדרך למיטוט השלטון החמאסי ברצועה.

ההערכה בישראל היא כי בקרוב יתחיל פינוי האזרחים מאזור רפיח לאזורים שיוקצו לכך ויפתח עבורם "מעבר הומניטרי" למעבר צפונה לאזור מחנות המרכז.

גם הרחוב הישראלי רוצה להיות כבר מאחורי כיבוש רפיח ופירוק התשתיות הצבאיות של חמאס שמה, כך עולה מסקרי דעת הקהל בישראל.

הממשלה בישראל הצליחה להעביר את המסר לתושבי המדינה כי הדרך היחידה לטפל בחמאס אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר היא באמצעות כוח צבאי בכל מקום ברצועת עזה, נראה שיש על כך קונסנזוס במדינת ישראל שדוחף את ראש הממשלה נתניהו להשלים את המלאכה עד הסוף.

כיבוש אזור רפיח פירושו גם כיבוש "ציר פילדלפי" שהוא עורק החמצן של חמאס שדרכו מוברחות לרצועה ממצרים כמויות אדירות של אמצעי לחימה עבור הזרוע הצבאית של חמאס למלחמה נגד ישראל.

אם ישראל תקפיד על פינוי אוכלוסיית העקורים מאזור רפיח לפני המבצע, ארה"ב תיישר קו עם ישראל וכנראה שגם את ההדורים, בסופו של דבר ממשל ביידן, שנמצא בפני בחירות ומצבו הפוליטי מעורער, איננו רוצה לאבד לגמרי את השליטה והבקרה על הנעשה באזור רפיח.

הנשיא ביידן הפך את המחלוקת על כיבוש רפיח לסכסוך אישי בינו לבין  נתניהו, מדובר בהצגה שמכוונת לדעת הקהל האמריקנית במעין תרגיל מנהיגות.

סביר להניח שישראל תנהג בחוכמה ובזהירות, היא איננה רוצה לקלקל את יחסיה האסטרטגיים עם מצרים ולפגוע בהסכם השלום בין שתי המדינות. גורמים אמריקנים אומרים כי גם להערכתם סוגיית כיבוש רפיח כבר הוכרעה, אין כרגע דיבורים על סנקציות צבאיות או אזרחיות או כלכליות נגד ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי