דרישת חמאס לשחרר מחבלים לשטחי יו"ש נועדה להכנת השלב הבא במלחמה

ישראל דחתה עד כה את דרישת חמאס במשא ומתן כי מחבלים רוצחים ישוחררו לבתיהם בשטחי יהודה ושומרון. מדובר במהלך מסוכן מאוד מבחינה ביטחונית שאסור לישראל להיכנע לו. חמאס מתכנן באמצעות המחבלים האלה להפיל את שלטון הרש"פ, להפוך את יו"ש לחזית טרור פעילה ולשקם את תשתיות הטרור שנפגעו לקראת מערכה נגד ישראל.

משלחת ישראל לשיחות בדוחא על עסקת החטופים דחתה בצדק את הדרישה של חמאס לשחרר מחבלים רוצחים לשטחי יהודה ושומרון במסגרת ביצוע העסקה.

מדובר במהלך מסוכן מאוד מבחינה ביטחונית לישראל ולרש"פ.

תנועת חמאס איננה מתכוונת לפגוע רק בישראל באמצעות המחבלים האלה, עתה, לאחר שאיבדה את שלטונה ברצועת עזה כתוצאה מהמלחמה, היא מחפשת עוד יותר את הדרכים לערער את יציבות הרש"פ ביהודה ושומרון כדי להביא להפלתה.

ישראל שילמה מחיר גבוה בעסקת שליט בשנת 2011, עשרות מחבלים, מתוך יותר 1027 המחבלים ששוחררו בעסקה, חזרו לפעילות טרור ביהודה ושומרון ונעצרו על ידי השב"כ.

הבולט שבהם היה יחיא סינוואר ששוחרר לרצועת עזה, השתלט על התנועה ברצועת עזה והפך ב-2017 למנהיגה הפוליטי ברצועה ולראש הזרוע הצבאית שלה.

מאז שחרורו מהכלא הישראלי, הוא הוביל שתי התקפות על ישראל,  האחת במאי 2021 שנקראת בישראל "שומר החומות" והשניה ב-7 באוקטובר 2021 שהחלה בטבח אכזרי בישובי עוטף עזה ואחר כך פלישה של כשלושת אלפים מחבלים לשטח ישראל שנקראת בחמאס "מבול אלאקצא".

בשחרור מחבלים רוצחים לשטחי יהודה ושומרון יש לכאורה יתרון עבור ישראל בכך שהשב"כ יכול לפקח ביתר יעילות על פעילותם, אבל זו טעות לחשוב כך, רובם יורדים למחתרת מייד לאחר שחרורם מהכלא הישראלי ומתחיל בתכנון פיגועי טרור נגד ישראל בהשתמשם בשיטות חדשות שלמדו בכלא.

הזרוע הצבאית של חמאס מבינה כי לאחר כיבוש רצועת עזה יהיה לה קשה לפעול ברצועה בעוד כוחות צה"ל שולטים בה מבחינה ביטחונית והיא נערכת לשלב הבא במאבק והוא הפיכת שטחי יהודה ושומרון לחזית פעילה יותר במלחמה נגד ישראל.

חמאס מנסה לפצות על הפגיעה בתשתית הארגונית שלו באחרונה, שנבעה מחיסולו שלצאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון, שחוסל ביחד עם 6 מעוזריו הבכירים על ידי המוסד הישראלי בשכונות א-דאחיה בביירות בחודש ינואר השנה, ולהזרים לשטח רבי מחבלים כמו עבדאללה ברגותי, אברהים חאמד ועבאס א-סייד, שישקמו את תשתית חמאס ביהודה ושומרון ויביאו לחידוש פיגועי ההתאבדות נגד ישראל.

עבדאללה ברגותי נדון בנובמבר 2004 ל-67 מאסרי עולם, מהעונשים החמורים ביותר שהוטלו אי פעם בישראל.

בפיגועים שעשה נהרגו 66 בני אדם ונפצעו 500 אחרים, לדוגמא: הפיגוע במסעדת סבארו בירושלים באוגוסט 2001 או הפיגוע במדרחוב בן יהודה באותה השנה.

אברהים חאמד היה ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון, נדון -54 מאסרי עולם על שורה של פיגועי התאבדות.

עבאס אל-סייד עמד בראש זרוע החמאס בטול כרם ונמצא אחראי לתכנון הפיגוע במלון פארק ובקניון השרון, פיגועים בהם נהרגו 35 בני אדם, הוא נשפט ונגזר עליו עונש של 35 מאסרי עולם.

שחרור רבי מחבלים לשטחי יהודה ושומרון יביא להערכת השב"כ, להגברת תופעת פיגועי החטיפה של אזרחים וחיילים על ידי חמאס כדי לעשות עסקאות נוספות לשחרור מחבלים מהכלא הישראלי.

יש לקוות שהדרג המדיני יתעקש הפעם ולא יסכים לשחרור מחבלים רוצחים לשטחי יהודה ושומרון ויעמוד על שחרורם לרצועת עזה או לחו"ל.

כניעה לדרישת חמאס במקרה הזה עלולה לפגוע קשות בביטחון ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי