מכונת הסחטנות של חמאס

ישראל מתמודדת במו"מ בדוחא עם מכונת סחטנות של חמאס כדי להביא לשחרור החטופים. הדרך להצלחה במשא ומתן בקטאר עוברת דרך המנהרות ח'אן יונס, רק לחץ צבאי מסיבי על יחיא סינוואר ברצועת עזה יביא לפריצת דרך במשא ומתן לשחרור החטופים.

ישראל ממתינה לתשובתו של יחיא סינוואר על ההצעה החדשה שהעבירה לחמאס במסגרת המשא ומתן על העסקה לשחרור חטופים שמתנהל בדוחא, בינתיים חזר צוות המשא ומתן הישראלי ארצה לדווח לקבינט המלחמה וכל הצדדים המעורבים במשא ומתן ממתינים למוצא פיו של יחיא סינוואר, ברצונו יאשר את העסקה או ברצונו יפסול אותה.

ישראל נקלעה בעל כורחה למכונת סחטנות של חמאס בזכות ההפתעה שלו ב-7 באוקטובר והצלחתו לחטוף 240 ישראלים מישובי עוטף עזה לתוך רצועת עזה.

מנגנון המשא ומתן לשחרור החטופים הישראלים, נבנה בצורה עקומה לרעת ישראל, בצורה  של מכונת סחטנות חמאסית שבה עוברת ישראל סחיטה פעמייים.

במנגנון הזה יושב ראש המוסד הישראלי, שהוא ראש המשלחת ,לצד ראש ממשלת קטאר, ראש ה-CIA האמריקני וראש המודיעין המצרי.

חמאס לא משתתף במשא ומתן, ראש ממשלת קטאר מייצג את עמדותיו,לאחר שהוא מקבל את עמדת ישראל הוא מעביר אותה למשלחת חמאס במסדרון הסמוך והיא מעבירה אותה ליחיא סינוואר במנהרות ברצועת עזה, התשובה ממנו אמורה להגיע בתוך 24 עד 48 שעות.

לפעמים הוא נעלם באופן מסתורי כאילו כביכול נותק הקשר עמו בגלל הקרבות ברצועה, אבל זהו תרגיל נוסף של חמאס למרוט את עצביה של ישראל ולהפעיל עליה לחץ נוסף כדי לסחוט ממנה ויתורים.

ישראל איננה יכולה לקרוא את כוונותיו האמיתיות של יחיא סינוואר, הוא איננו נמצא בחדר הדיונים ושומר את קלפיו צמוד לחזה, גם המודיעין הישראלי וה-CIA  אינם מצליחים לפצח את האסטרטגיה שבה הוא נוקט.

מלכתחילה היה אסור לישראל להסכים להשתתפות קטאר במשא ומתן, קטאר היא בעצמה חמאס ודואגת לאינטרסים שלו, היא מייצגת את האידיאלוגיה של תנועת "האחים המוסלמים" ושל חמאס תנועת הבת שלה, הקוראת להשמדת ישראל.

ראש ה-CIA  ווילאם ברנס הוא מקורבו של הנשיא ביידן, הוא מייצג את האינטרסים האמריקנים שרוצים להשיג בכל מחיר הישג במשא ומתן שישרת את הנשיא האמריקני בקמפיין הבחירות ואילו ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל מייצג את האינטרס של הנשיא א-סיסי שרוצה את הפסקת המלחמה ברצועת עזה בכל מחיר מכיוון שהיא מערערת את המצב הפנימי במצרים.

עם זה צריכה המשלחת הישראלית להתמודד כאשר אחרי הסחיטה הראשונה בשולחן הדיונים בדוחא, מגיעה הסחיטה השנייה מיחיא סינוואר מרצועת עזה שמוסיף דרישות חדשות להסכמות שכבר הושגו בשיחות דוחא.

מנוף הלחץ העיקרי של ישראל על יחיא סינוואר, שהוא בסופו של דבר מי שקובע אם תהייה עסקה ואם לאו, הוא מנוף צבאי בלבד, לכן הדרך להצלחה במשא ומתן בקטאר עוברת דרך מנהרות ח'אן יונס, רק לחץ צבאי מסיבי על יחיא סינוואר ברצועת עזה יביא לפריצת דרך במשא ומתן לשחרור החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי