הפעולה המוצלחת של צה"ל והשב"כ בבית חולים שיפאא'

הפשיטה של צה"ל והשב"כ על מתחם בית החולים שיפאא' בעיר עזה תירשם כאחת הפעולות המוצלחות ביותר מבחינה מבצעית ומודיעינית של מלחמת "חרבות ברזל". צה"ל צריך לנצל את המומנטום וליזום מבצעים נוספים תוך ניצול המידע המודיעיני המצויין שנאסף במבצע.

הפשיטה של צה"ל והשב"כ בשבוע שעבר היא אחת הפעולות היזומות  המוצלחות ביותר של צה"ל ברצועת עזה מאז פרוץ המלחמה, אולי המוצלחת ביותר עד כה, שמוכיחה כי צה"ל, ברמת השטח, לוחם מצויין ועולה ביכולותיו בהרבה על מחבלי חמאס.

ההערכה בצה"ל היא שהמבצע שם יימשך גם בימים הקרובים עד להשלמת המשימה.

אתמול סייר במתחם בית החולים אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן ואמר:

"עד כה המבצע נועז, תחבולני, ומרשים ביותר", אמר פינקלמן. "פגענו במאות מחבלים, עצרנו מאות מחבלים והבאנו נכסים מבצעיים ומודיעיניים גדולים. אנחנו ממשיכים בפעולה הזאת".

צה"ל פשט בדיוק לפני שבוע על בית החולים שיפא, הכוחות, בפיקוד אוגדה 162, יחד עם לוחמי דובדבן ושייטת 13, חזרו לבית החולים הגדול ברצועת עזה כשלושה חודשים אחרי המבצע הגדול הקודם של צה"ל וכיתרו את המתחם שאליו חזרו מאז מאות מחבלים רבים.

בקרבות נפלו שני לוחמי צה"ל  וחוסלו 170 מחבלים. דובר צה"ל דניאל הגרי מסר בסוף השבוע שעבר שבפעולה נעצרו כבר 800 חשודים, מתוכם 358 מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי.

המבצע של צה"ל הוא מכה קשה מבצעית ומורלית לחמאס ולג'יהאד האסלאמי, בפעולה נעצרה "שדרת הפיקוד" של הג'יהאד האיסלאמי רבים מפעיליו בצפון הרצועה, שהם רוב הפעילים המשמעותיים, או נכנעו או נהרגו במבצע.

כמה נקודות ראויות לציון:

א.צה"ל הצליח להפתיע את האויב בפעולה יזומה על אחד מריכוזי המחבלים הגדולים ברצועה מאז פרוץ המלחמה, הוא עקב מספר שבועות אחרי חזרת המחבלים למתחם בית החולים, שלא העריכו כי צה"ל יחזור לאזור הזה וחשו מוגנים, הוא נתן להם להתאסף במקום ואז בהפתעה, לאחר פעולת הסחה, חדר למתחם וכיתר אותו מבלי שלמחבלים תהיה אפשרות לברוח ממנו.

ב.חמאס עשה טעות אסטרטגית, הוא חזר למקום שצה"ל כבש מתוך הנחה שצה"ל לא יחזור אליו, סביר להניח שחמאס לא יחזור יותר למקומות ומתחמים שצה"ל כבש, אבל הוא כבר שילם מחיר יקר על טעותו.

ג.הצלחת המבצע היא תודות ללחימה המעולה של חיילי צה"ל ומפקדיו אבל גם לשב"כ מגיע קרדיט גדול, הוא הביא מודיעין מעולה שאיפשר את הצלחת המבצע ולוחמי השב"כ והחוקרים שלו ליוו את הלוחמים בשטח, תיחקרו את שבויי החמאס בזמן אמת וסיפקו מודיעין חשוב ואמיתי תוך כדי הקרב שאיפשר לחסל וללכוד מחבלים נוספים ולשמור על לוחמי צה"ל מפני מארבים והפתעות של מחבלי חמאס והג'יהאד האסלאמי.

ד.המבצע המוצלח של צה"ל והשב"כ הביך את חמאס והג'יהאד האסלאמי והגביר את הלחץ הצבאי עליהם ואת תחושת אי הודאות לגבי מה שצה"ל מתכנן בהמשך המלחמה.

לכידת מאות המחבלים וחקירתם הניבה ותניב עוד מודיעין חשוב ועדכני שיאפשר לצה"ל ולשב"כ לתכנן מבצעים חשובים בעתיד, ייתכן בהחלט שהמידע המודיעיני ישפוך אור על מקום מסתורה של ההנהגה הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי ומקומות החזקת החטופים הישראלים.

זהו הזמן לתרגם את המידע המודיעיני החדש לפעולות מבצעיות וליזום מבצעים  נוספים שישמרו על מומנטום הלחימה.

המבצע המוצלח מעיד על כך ששהייה של צה"ל בשטח האויב ונטילת היוזמה היא שמביאה להצלחות מבצעיות ולמודיעין חשוב, חמאס והג'יהאד האסלאמי למדו לקח חשוב על הנחישות של צה"ל להמשיך במלחמה עד הסוף ולגבות מהם מחיר גבוה על הטבח שעשו ב-7 באוקטובר בישובי עוטף עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי