ישראל בהמתנה לתשובת יחיא סינוואר

המשלחת הישראלית לשיחות בדוחא על עסקת החטופים שבה ארצה וישראל ממתינה לתשובת חמאס. גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי יש התקדמות בשיחות אך כוונותיו של יחיא סינוואר לגבי העסקה אינן ברורות.

על פי החלטת הדרג המדיני, המשלחת הישראלית לשיחות בדוחא על עסקת שחרור החטופים שבה אמש לישראל אך השאירה מאחוריה צוות מקצועי של אמ"ן, שב"כ והמוסד להמשך המשא ומתן.

חברי קבינט המלחמה ישמעו דיווח מפורט על המשא ומתן, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל ממתינה לתשובתו של יחיא סינוואר על ההצעה שהיא העבירה בשיחות,לא ברור מתי תגיע התשובה והאם ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועה אכן מעוניינת בביצוע ההסכם או שהיא גוררת רגלים בהמתנה שהלחץ הבינלאומי על ישראל יעשה את שלו והיא תיאץ לסגת מתוכניתה לכבוש את אזור רפיח ואת "ציר פילדלפי".

על פי גורמים ביטחוניים, המחלוקות כרגע בין ישראל לחמאס הינן על מספר המחבלים שישוחררו וחזרת העקורים מאזור רפיח לצפון הרצועה.

ישראל גם מסרבת לבטל את הציר החדש שהיא פתחה במהלך המלחמה הנקרא "פרוזדור נצרים" שמחלק את הרצועה לשני חלקים, מדובר בציר בעל חשיבות ביטחונית עליונה לשליטה ברצועה ומעבר של פלסטינים מדרומה לצפונה.

על פי דיווח בערוץ אל-ג'זירה, שופרה של קטאר, ישראל דחתה את דרישת חמאס להפסקת המלחמה לנסיגת כל כוחות צה"ל מהרצועה והחזרת כל העקורים לצפון רצועת עזה ללא הגבלה.

ישראל דרשה שחרור של 40 חטופים חיים מכל הקבוצות, ודרשה גם לשמור על שלושה שלבים שונים לעסקה.

כמו כן דווח כי ישראל דרשה לשמור את הזכות לגרש לחו"ל מחבלים רוצחים ודחתה את דרישת חמאס לשחרר 30 מחבלים שנגזר עליהם מאסר עולם תמורת כל חיילת חטופה וציינה רק שמות של חמישה מחבלים שהיא מוכנה לשחרר.

על פי הדיווח באל-ג'זירה, ישראל דרשה תמורת שחרור מחבלים ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש בגלל פעילות טרור, את החזרת גופותיהם של חיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול שנהרגו במהלך מבצע "צוק איתן" בשנת 2014.

בנוגע לשיבת העקורים לצפון הרצועה, לפי ההצעה הישראלית יתאפשר ל-2000 איש בכל יום לשוב

לבתיהם בצפון הרצועה וזאת שבועיים לאחר שיחל ביצוע העסקה.

מנגנון המשא ומתן בין ישראל לחמאס נבנה באופן כזה שקודם כל ישראל נסחטת לויתורים ורק לאחר שהיא מסכימה הדבר עובר ליחיא סינוואר ברצועת עזה אשר יכול להטיל וטו על הסכמתה ולדרוש ויתורים נוספים.

כדאי להנמיך ציפיות שאכן תושג פריצת דרך בסבב הנוכחי של השיחות,ישראל איננה מצליחה לקרוא נכונה את כוונותיו של יחיא סינוואר ואת שיקוליו, מנוף הלחץ היחיד של ישראל במשא ומתן הינו מנוף הלחץ הצבאי אבל היא לא עושה בו שימוש מספיק בגלל הלחץ האמריקני ולכן התוצאות הן בהתאם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי