בעולם הערבי טוענים כי שליחות  בלינקן למזה"ת נכשלה

הביקור של שר החוץ האמריקי טוני בלינקן בסוף השבוע שעבר במזרח התיכון נכשל, זוהי ההערכה בקרב גורמים בכירים בעולם הערבי ובישראל. פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי המדיניות של הממשל היא מדיניות שנועדה להרוויח זמן, לנסות ולהרגיע את דעת הקהל האמריקנית ואת הרחוב במדינות ערב.

שר החוץ האמריקני טוני לינקן הגיע בשבוע שעבר לביקור השישי במספר שלו במזה"ת, מאז פרצה המלחמה, הוא ביקר בסעודיה, מצרים וישראל וניסה ליישר את חילוקי הדעות בנושא המלחמה ברצועת עזה ולחזק את מעמדו של ממשל ביידן באזור.

הוא ניסה להגיע להסכם הפסקת אש מהירה ברצועת עזה, להביא לעסקה לשחרור החטופים הישראלים ולמנוע מבצע צבאי ישראלי גדול לכיבוש רפיח, אולם ההערכה היא שהוא נכשל בכל המשימות שקבע לעצמו.

ארה"ב רואה בסעודיה ובמצרים שתי שותפות רציניות לקידום התהליך המדיני באזור, אולם ההתרשמות של מנהיגי ערב הייתה ששר החוץ בלינקן הגיע לביקור מבולבל וחסר חזון ברור לגבי עתידה של רצועת עזה אחרי המלחמה.

לארצות הברית אין שום מושג מה היא רוצה שיקרה עם הרצועה אחרי המלחמה, ישראל מסרבת לדרישתה שהרש"פ תחזור לשלוט ברצועה ביום שאחרי המלחמה ולממשל ביידן אין אלטרנטיבה אחרת.

גם בישראל קיבל שר החוץ האמריקני קבלת פנים צוננת, ראש הממשלה נתניהו הבהיר לו כי ישראל דוחה את בקשתו שלא לכבוש את אזור רפיח, ישראל נתנה לבלינקן להבין כי ההכרעה הסופית תיפול אחרי הפגישה של ראש המל"ל צחי הנגבי והשר רון דרמר השבוע בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן.

ההערכה של פרשנים בעולם הערבי היא כי המדיניות של הנשיא ביידן כרגע היא של כיבוי שריפות וכי הוא איננו מחפש פתרון קבע למצב, הוא רוצה להגיע להפסקת אש קבועה, לשחרור החטופים ישראלים ולמעשה להתחיל להניע את התוכנית הגדולה שלו להשגת הפסקת אש גם בדרום לבנון, השגת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה והכרה ישראלית עקרונית בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית, כך יוכל, להערכתו, להשיג הישג מדיני שמטרתו היא פוליטית, להציג את ההישג בפני העם האמריקני עד לחודש נובמבר הבא ולנצח בבחירות לנשיאות.

זוהי מדיניות שנועדה להרוויח זמן, לנסות ולהרגיע את דעת הקהל האמריקנית ואת הרחוב במדינות ערב.

סגן מזכ"ל ארגון הג'יהאד האסלאמי, מוחמד אלהינדי אמר ב-23 במרץ כי ארה"ב רוצה להשיג הפסקת אש כדי לשחרר את החטופים הישראלים ולא באמת כדי הפסיק את המלחמה, "ארה"ב מספקת נשק לישראל ומעבירה פירורי מזון לפלסטינים ברצועת עזה", הוא טען.

בעולם הערבי רואים סתירה במדיניות האמריקנית כלפי המלחמה ברצועת עזה, היא תומכת מדינית וצבאית בישראל וחולמת על חידוש תהליך השלום, אבל הסיוע ההמניטרי שהיא מעבירה לרצועת עזה איננו מספיק לצרכי האוכלוסיה העזתית בעוד הסיוע הצבאי שלה לישראל רק הולך וגובר.

זאת ועוד, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין יארח השבוע בוושינגטון את שר הביטחון יואב גלנט ויספק לישראל את שארית צרכיה הצבאיים  במלחמה.

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח בשבוע שעבר כי ארה"ב ביצעה 100 עסקאות למכירת נשק לישראל מאז תחילת המלחמה לצורך הלחימה ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי