עלייה בפעילות של ארגון המדינה האסלאמית (דאע"ש) במזרח ירושלים וביהודה ושומרון

עלייה בתכני ההסתה באינטרנט של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) בעקבות המלחמה ברצועת עזה והפיגוע במוסקבה. גורמי הביטחון בישראל מזהים גם עלייה בהזדהות עם הארגון בקרב תושבים במזרח ירושלים ויו"ש וניסיונות להוציא פיגועים.

הפיגוע שעשה ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש)-שלוחת ח'ורסאן ברוסיה שוב מעלה את הארגון לכותרות בישראל ובעולם ולמודעות הציבורית וכן גוברות גם ההתראות המודיעיניות על כוונות הארגון לעשות פיגועים במקומות שונים באירופה.

הארגון שספג מכות קשות בשטח בסוריה, בעיראק  ובאפגניסטן מתאושש ומחדש את פעילות הטרור שלו למרות שרבים ממנהיגיו חוסלו.

דובר דאע"ש קרא ב-28 במרץ לתקוף נוצרים ויהודים בכל מקום ברחבי העולם, ובמיוחד בארצות-הברית, באירופה ובישראל ושיבח את מתקפת הטרור שביצע הארגון במוסקבה ב-22 במרץ 2024.

הדובר התייחס למלחמה ברצועת עזה ואמר כי הפתרון לבעיות המוסלמים הוא באמצעות לחימה בכופרים ואחדות תחת דגל האסלאם וההלכה האסלאמית (השריעה).

הוא תיאר את המלחמה ביהודים כמלחמת דת ונשא תפילה שפעילי הארגון יוכלו להגיע לאדמת פלסטין ולקחת חלק במלחמה זו. לדבריו, המערכה נגד היהודים לא תהיה שלמה ללא לחימה בבעלי בריתם מקרב המשומדים שסטו מדת האסלאם (הכוונה היא למשטרים הערביים) והצלבנים (הנוצרים) בכל מקום.

במערכת הביטחון הישראלית מזהים עליה בפעילות של הארגון באתרי אינטרנט שונים וגם עלייה בהזדהות של  ערבים מישראל, ממזרח ירושלים ומשטחי יהודה ושומרון עם התכנים שארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש) מפרסם ברשת.

מה שעוד תורם להזדהות עם הרעיונות של דאע"ש הוא הטבח שעשו מחבלי החמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר שנעשה במאפייני דאע"ש מובהקים, כולל כריתת ראשים ואברים, יש פלסטינים במזרח ירושלים וביהודה ושומרון שמזדהים עם המאפיינים האלה ותומכים בדאע"ש בגלל שהוא נחשב בעיניהם קיצוני יותר מחמאס.

השב"כ ומשטרת ירושלים סיכלו באחרונה פיגועי טרור שתכננוה חוליית מחבלים,תושבי מזרח ירושלים תומכי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאע"ש), הם תכננו להפעיל מטעני חבלה נגד כוחות הביטחון ובאזור אצטדיון טדי בירושלים, כמו כן הם תכננו לצאת לחו"ל כדי לעבור אימונים בטרור, האימונים היו אמורים להתבצע באפריקה , בעיראק ובסוריה.

אין זו הפעם הראשוה שהשב"כ לוכד מחבלים של דאע"ש שעושים פיגועים בירושלים, בדצמבר 2022 עצרו לוחמי השב"כ את המחבל אסלאם פרוח, המחבל שביצע את פיגועי המטענים בכניסה לירושלים ובצומת רמות שבהם נרצחו שני יהודים – אריה שצ'ופק וטדסה טשומה ז"ל.

המחבל, , בן 26, תושב ישראל, ללא רקע ביטחוני קודם, הזדהה עם ארגון הטרור דאע"ש, ופעל לבדו. פרוח התגורר לסירוגין בכפר עקב וברמאללה והיה מהנדס מכונות במקצועו.

ההזדהות עם רעיונות דאע"ש גברה באחרונה גם בקרב ערביי ישראל והשב"כ עצר כמה חשודים בנושא.

גם בתחומי הרש"פ יש פעילות של דאע"ש שמכוונת נגד גורמי הביטחון של הרש"פ.

מנגנון המודיעין הכללי בראשותו של מאג'ד פרג' עצר בסוף השבוע שעבר בכפר סיריס בצפון השומרון חולייה חמושה של ארגון דאע"ש.

אנשי הביטחון של הרש"פ הפתיעו את חברי החולייה ובעת שפרצו לביתו של אחד מחברי החולייה הופעל נגדם מטען חבלה, מלבד נזק קל לא היו נפגעים.

בבית שאליו פרצו אנשי הביטחון הפלסטינים התגלה פיר של מנהרה קטנה וכמה פצצות מרגמה.

בחיפושים בבתיהם של שאר חברי החולייה נתפסה חבית מלאה חומרי נפץ וגם מכונית ממולכדת, לטענת המודיעין הפלסטיני, חברי החולייה תכננו לפוצץ אותה על מפקדת הכוחות הפלסטינים ברמאללה.

עם זאת חשוב לחדד כי לא מדובר בתופעה רחבה עם היקפים משמעותיים, התמיכה הרחבה הינה בארגון חמאס והיא גברה בעקבות הטבח בישובי עוטף עזה, גורמי הביטחון של ישראל עוקבים אחר התהליך הזה שייתכן ויתגבר ככל שישראל תצליח להנחית מכות חזקות על ארגון חמאס ברצועת עזה ובשטחי יהודה שומרון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי