האם חיסול בניו של אסמעיל הניה ישפיע על עסקת החטופים?

במערכת הביטחון מעריכים כי לחיסול שלושת בניו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה תהייה השפעה זניחה על המשא ומתן על עסקת החטופים. עם זאת, מדובר בחיסול עם השלכות מדיניות וכדאי שיופקו הלקחים ויקבע כי כל חיסול שקשור לצמרת חמאס מחייב אישור של הדרג המדיני.

חיסול בניו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בידי צה"ל הינו שיחת היום בעולם הערבי ואמצעי התקשורת הערביים עוסקים בו בהרחבה.

מערכת התעמולה של חמאס מנצלת את האירוע כדי להגן על אסמעיל הניה ומשפחתו שרובם נמלטו מהרצועה וחיים חיי פאר בקטאר ובטורקיה, לאסמעיל הניה יש 13 ילדים והשלושה שחוסלו היו פעילים בזרוע הצבאית של חמאס והם נשארו ברצועה כדי לשמור על הרכוש של המשפחה.

לפי צה"ל, החיסול בוצע באמצעות כלי טיס של חיל האוויר, בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ. "שלושת הפעילים שהותקפו הם אמיר הנייה, מפקד חוליה בזרוע הצבאית של חמאס; מחמד הנייה, פעיל צבאי בארגון הטרור; וחאזם הנייה, פעיל צבאי נוסף בארגון הטרור. צה"ל מאשר כי הפעילים הם שלושה מילדיו של איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס", נמסר בהודעת דובר צה"ל.

על פי גורמים ביטחוניים, אחד מהם היה מעורב בהחזקת חטופים ישראלים.

אסמעיל הניה קיבל את הידיעה המרה בעת שביקר פצועים פלסטינים בבית חולים בקטאר.

זמן קצר לאחר שהתפרסם החיסול, שהתרחש במחנה הפליטים שאטי, עלה אסמעיל הנייה לשידור חי ברשת אל-ג'זירה ואמר: "מודה לאללה על הכבוד שהעניק לנו עם מות הקדושים של שלושה בניי וכמה נכדיי. עם הכאב והדם האלה, אנחנו יוצרים תקווה, עתיד וחופש עבור עמנו, מטרתנו והאומה שלנו". אמר הנייה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לא עודכנו מראש על כוונת החיסול ולא אישרו את הפעולה.

גורמים ביטחונים מסרו כי הסיבה לכך היא שמדובר היה במודיעין מיידי  שהגיע משב"כ על פעילות טרור בזמן אמת שבה עסקו שלושת המחבלים,ולכן הוחלט בפיקוד דרום לחסלם.

גם אלוף פיקוד הדרום לא עודכן מראש על החיסול,  החיסול אושר על ידי קצין בדרגת אל"מ במרכז האש של פיקוד הדרום.

במערכת הביטחון מתקשים להעריך מה תהיה ההשפעה של החיסול על המו"מ עם חמאס, צריך לזכור כי ממילא יחיא סינוואר הוא זה שמקבל את ההחלטה הסופית ולא אסמעיל הנייה.

למרות זאת, אי אפשר להתעלם מהאפשרות שלחיסול יהיו השלכות מדיניות, ההערכות של מערכת הביטחון אינן תורה מסיני.

גורם מדיני בירושלים אומר כי שלושת בניו של אסמעיל הנייה היו מחבלים זוטרים וכי חיסולם איננו מחייב אישור של הדרג המדיני, מחבלים ברמה הזו מחוסלים באופן שוטף על ידי צה"ל והשב"כ.

עם זאת עולה השאלה האם בעיתוי הרגיש בעוד חמאס אמור להשיב סופית בכל יום על ההצעה האמריקנית החדשה לעסקת החטופים, לא היה ראוי להביא את הנושא לאישור ראש הממשלה ושר הביטחון.

למרות ההערכה שהשפעת החיסול על החלטת חמאס תהייה זניחה, ולמרות שהחיסול של שלושת בניו של אסמעיל הנייה אינו מהווה הפרה של ההוראות ונוהלי החיסול הממוקד, כדאי להפיק לקחים מהאירוע, כל חיסול שקשור לצמרת החמאס הינו רגיש בעיתוי הזה בגלל המשא ומתן על עסקת החטופים ולכן צריך להביאו לידיעת ואישור הדרג המדיני, מדובר בחיסולים שיש להם השלכות מדיניות לא רק על חמאס אלא גם על הקשרים שלנו עם ממשל ביידן,יש לקוות שהלקחים יופקו בצמרת המדינית וההנחיות ירדו בהתאם לצה"ל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי