יחיא סינוואר ממתין לתגובת הנקם האיראנית

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, מנסה להרוויח זמן בכל דרך ועכשיו הוא ממתין לתקיפה האיראנית על ישראל בתקווה שהיא תעניק לו זמן נוסף ותדחה את כיבוש רפיח.

גורמים מדיניים בישראל מעריכים כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר "גורר רגליים" בכל הקשור למתן תשובת חמאס להצעה האמריקנית להפסקת אש ועסקת חטופים.

נראה כי סינוואר מחכה לראות כיצד תגיב איראן על חיסולו של חסן מהדווי בדמשק,  הוא מייחל לתקיפה איראנית שתביא להסלמה ותדרדר את האזור למלחמה כוללת שתגשים את הפנטזיה שלו ל"איחוד חזיתות" נגד ישראל.

קטאר משחקת משחק כפול ומנסה להציל את יחיא סינוואר מחיסול, הלחץ האמריקני לא משפיע עליה, גם מצרים אינה מצליחה להשפיע על חמאס ויחיא סינוואר ממתין לכך שישראל תתקפל.

יחיא סינוואר משחק על זמן,הוא רוצה לדחות את כיבוש רפיח ולסחוט מישראל ויתורים נוספים, לכן הוא נוקט סחבת במשא ומתן.

מדוע חמאס דוחה את הצעת הפשרה האמריקנית?

גורם בכיר בחמאס הודיע השבוע כי לארגונו יש הסתיגויות על ההצעה האמריקנית החדש במשא ומתן על עסקת החטופים.

הוא ציין כי ההצעה מדברת על 40 חטופים ישראלים חיים במסגת "העסקה ההמניטרית" וכי חמאס אינו יכול להתחייב על כך.

בחמאס מתייחסים להצעה האמריקנית כאל הצעה ישראלית חדשה וצפוי שהיא תשיב עליה בקרוב.

בחמאס מתיחסים לדרישה לשחרר 40 חטופים ישראלים חיים כהכנסת מקל בגלגלי המשא ומתן,תמורתם אמורה ישראל לשחרר 900 מחבלים, מהם 100 מחבלים רוצחים.

חמאס טוען כי  חלק מהחטופים המבוגרים נהרג בהפצצות הישראליות ברצועה ולכן ישראל נושאת באחריות למותם.

נקודת מחלוקת נוספת בין שני הצדדים במסמך האמריקני הינה הפיקוח הישראלי על חזרת העקורים הפלסטינים לצפון הרצועה, חמאס מתנגד לחזרתם תחת פיקוח ביטחוני ישראלי דרך מחסום הביקורת ובמספרים מוגבלים ודורש את חזרת כל העקורים ללא שום מגבלות.

כמו כן חמאס מתנגד שלישראל תהייה השפעה כלשהי על שמות המחבלים שישוחררו בעסקה ודורש שהוא יקבע את שמות המשוחררים.

הנשיא ביידן שוחח בטלפון עם נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי ועם שליט קטאר השיח' תמים בן חמד והפציר בהם ללחוץ על חמאס להסכים להצעה.

בחמאס רואים בהצעה האמריקנית הצעה שנועדה להנציח את שהותם של כוחות צה"ל ברצועה מבלי שניתן יהיה לערער על כך כדי שישראל תוכל לבצע את תוכניותיה ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה.

ההצעה האמריקנית נתפסת כניסיון אמריקני להכיל את הזעם העולמי על ישראל בגלל החיסול בטעות  של עובדי הסיוע הזרים, התקיפות האלימות של צה"ל ברצועה ו"מלחמת ההשמדה" שישראל מנהלת נגד העם  הפלסטיני ולקראת דיון באו"ם על בקשת הפלסטינים להתקבל לארגון גמדינה חברה מלאה.

ההצעה האמריקנית נראית כהצעה שנועדה לטפל בנושא ההמניטרי של רצועת עזה, הכנסת סיוע במזון ותרופות ומניעת מותם של אזרחים חפים מפשע.

האמריקנים מבינים, להערכת חמאס, כי ראש הממשלה נתניהו אינו יכול לעצור את המלחמה בגלל הרכב הקואליציה שלו, שכולל את השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, ולכן תפרו עבורו הצעה חדשה שמאפשרת לו לשמור על שלמות הקואליציה.

ההצעה האמריקנית בעיני חמאס היא ניסיון להטיל עליה מצור מדיני ולהגביר עליה את הלחץ באמצעות קטאר ומצרים כשמעל ראשתה תלויה חרב האיום כי אם היא תדחה אותה, צה"ל יכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ובכך יושלם כיבוש הרצועה ופירוק המסגרות הצבאיות של חמאס.

ההערכה היא כי אכן חמאס תשיב בהצעה נגדית להצעה האמריקנית בניסיון להרוויח זמן נוסף למשא ומתן ודחיית כיבוש רפיח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי