הנשיא ביידן במצוקה קשה במזרח התיכון

הנשיא ביידן במצוקה קשה מבחינה פוליטית והוא אינו מצליח להניע את החזון החדש שלו למזרח התיכון. השיחה הטלפונית שלו עם מנהיגי מצרים וקטאר היא סימן לרפיסות של ממשלו, יחיא סינוואר הוא שמכתיב את קצב המשא ומתן.

ישראל וארה"ב ממתינות לתשובת חמאס להצעה האמריקנית שהניח ראש ה-CIA וויליאם ברנס על שולחן הדיונים בקהיר כדי להביא לעסקת שחרור החטופים ולהפסקת אש ברצועת עזה.

חמאס פירסם כמה תגובות שליליות להצעה אך עדיין לא נתן את תשובתו הסופית.

גורמי הביטחון בישראל מעריכים שהוא ידחה את ההצעה.

הנשיא ביידן בלחץ רב, הוא רוצה פריצת דרך שתביא עסקת חטופים והפסקת אש שתאפשר לו לשפר את מצבו הפוליטי הקשה ולהניע את החזון החדש שלו למזרח התיכון, לכן הוא התקשר לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי ולשליט קטאר השיח' תמים בן חמד כדי להתחנן אליהם שישכנעו את חמאס להסכים לעסקה.

הנשיא ביידן אינו מבין שלשני השליטים האלה אין שום השפעה על חמאס, מי שקובע את מהלכי המשא ומתן הינו יחיא סינוואר שמסתתר במנהרות בח'אן יונס ומחזיק בבני הערובה הישראלים כמגן אישי להנהגת חמאס.

גורמים בחמאס אומרים כי ההחלטות בתנועת מתקבלות בקונסנזוס, אך מי שקובע במלחמה הזו הינו יחיא סינוואר שמנהל את המלחמה בשטח ביחד עם מוחמד דף, הם תכננו אותה היטב והכינו מראש מקומות מסתור מוצלחים להם ולחטופים הישראלים שישראל אינה מצליחה להגיע אליהם.

למצרים ולקטאר אין שום מנופי לחץ על יחיא סינוואר ומוחמד דף, לשניים האלה בלבד יש את המילה האחרונה בנושא שחרור החטופים.

הצעת הפשרה האמריקנית אינה עונה על רצונו של יחיא סינוואר להישאר בחיים על כס השלטון ברצועה, היא מנסה לפתור את הבעית ההומניטריות של רצועת עזה ולמנוע מותם של אזרחים חפים מפשע.

בחמאס טוענים כי ההצעה הזו מוטה לטובת ישראל כדי לאפשר לה להמשיך במלחמה, אחרי שחרור החטופים, והיא נועדה להציל את ישראל מהתבוסה של ה-7 באוקטובר, ואז תיתן וושינגטון לנתניהו את "האור הירוק" להשמדת הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס .

השיחה של נשיא מצרים עם שליטי מצרים וקטאר היא הוכחה נוספת למדיניות הרופסת של הנשיא ביידן במזרח התיכון, הוא מבזה את עצמו. הוא הגיע לשיחה הזו מעמדה של חולשה כשהוא מתוסכל מחוסר יכולתה של ארה"ב להשיג הישגים ולהניע את החזון החדש שלו למזרח התיכון.

בעצם ההתרפסות שלו מול מנהיגי מצרים וקטאר הוא מודה בכך שלארה"ב אין שום מנוף לחץ על חמאס.

חמאס נהנה עדיין מתמיכה עממית ברצועת עזה למרות שהוליך אותה לאבדון ב-7 באוקטובר, ביידן מנסה גם להגיע להפסקת אש בניסיון  למנוע  את התקיפה האיראנית על ישראל בעקבות חיסולו של חסן מהדוואי, מפקד גיס"קודס" במשמרות המהפכה בסוריה ובלבנון.

הוא סבור שאחרי שתושג העסקה הוא יוכל לשכנע את איראן להימנע מהסלמה באזור ומפרוץ מלחמה אזורית.

כל הסימנים מעידים על כך שיחיא סינוואר ידחה את ההצעה המאמריקנית ויבזה את הנשיא ביידן, הוא מרגיש הרבה יותר חזק מהנשיא ביידן ומנתניהו אשר אינם מצליחים במשך 6 חודשים לקחת ממנו את קלפי המיקוח העיקריים שלו, שנותנים לו את היתרון היחסי עליהם, והם החטופים הישראלים.

נראה כי רק הגעה למקום מסתורם של יחיא סינוואר ומוחמד דף יכולה להכריע את גורל המלחמה, ישראל וארה"ב צריכות להשקיע מאמץ מודיעיני עליון ולגלות היכן הם מסתתרים, רק כך הן יוכלו לנטרל את קלף המיקוח שבידי יחיא סינוואר.

ייתכן שהוא מסתתר באזור רפיח או במחנות מרכז כפי שעשה מרואן עיסא סגנו של מוחמד דף עד שחוסל באחרונה.

לכן ישראל חייבת לזרז את כיבוש המקומות האלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי