ציפיות נמוכות מאפשרות פריצת דרך בעסקת החטופים

הקבינט המורחב דן אמש במצב המשא ומתן העקיף עם חמאס על עסקת החטופים, הציפיות בירושלים וגם בממשל ביידן הן נמוכות לגבי הסיכוי להשיג עסקה. גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי יחיא סינוואר גורר רגלים ואיננו מעוניין כרגע בעסקה, להערכתם הוא ממשיך בניסיונות לסחוט את ישראל ומעריך שהלחץ הבינלאומי על ישראל יגבר והיא תיאלץ לבטל או לדחות את הפעולה הצבאית לכיבוש רפיח.

היום מתחיל עיד אלפיטר שמסיים את חודש הרמאדאן אך לפלסטינים ברצועת עזה אין הפסקת אש בגלל העמדות של ארגון הטרור חמאס במגעים לעסקת חטופים.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח מפי מקור מצרי בכיר כי מצרים הגישה הצעה ל"הפוגה הומניטארית" במהלך שלושת ימי החג, אבל זה לא יקרה..

המקור המצרי אמר כי יתקיימו פגישות במהלך יום חמישי – היום השני לעיד אל־פיטר. "סבב המשא ומתן בקהיר האחרון בקהיר לא היה שונה מקודמיו. כל צד דסק בעמדתו מבלי להביע גמישות או מוכנות להציע ויתורים" אמר.

הקבינט המדיני ביטחוני המורחב דן אמש במצב המשא ומתן העקיף עם חמאס על עסקת החטופים.

חמאס עדיין לא הגיב סופית על ההצעה האמריקנית שהונחה על השולחן, הוא הודיע כי הוא בוחן אותה למרות שהיא איננה עונה על דרישותיו, אולם גורמים בחמאס אומרים כי הנהגת הארגון צפויה לדחות אותה באופן רשמי.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי יחיא סינוואר גורר רגלים ואיננו מעוניין כרגע בעסקה, להערכתם הוא ממשיך בניסיונות לסחוט את ישראל לויתורים נוספים, הוא מעריך שהלחץ הבינלאומי על ישראל יגבר והיא תיאלץ לבטל או לדחות את הפעולה הצבאית לכיבוש רפיח.

גם בממשל ביידן יש פסימיות ותסכול, היועץ לביטחון לאמי ג'ק סאליבאן אמר אמש כי " הצהרות חמאס אינן מעודדות" והדגיש כי ישראל הראתה שהיא מוכנה להתגמש בדרך עסקה.

הוא הוסיף כי שוחח עם ראש ממשלת קטאר בויקש ממנו להפעיל לחץ על חמאס כדי לקבל ממנו תשובה להצעה.

גורמים מדיניים בישראל אמרים כי קטאר מוליכה שולל את ממשל ביידן וכי היא איננה מתווך הוגן אלא מתווך מוטה לצד חמאס, ישראל דורשת כבר זמן רב מקטאר להפעיל לחץ על חמאס אך היא משרתת את האינטרסים שלו במשא ומתן.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי ההצעה  האמריקנית שהוגשה לחמאס ולישראל כוללת הפסקת אש של 6 שבועות שבמהלכה ישחרר חמאס 40 חטופים ישראלים מוך 133 חטופים שהוא מחזיק בשבי, בתמורה תשחרר ישראל 900 מחבלים ובהם 100 מחבלים רוצחים.

חמאס ממשיך להתעקש על דרישותיו להפסקת המלחמה ברצועת עזה באופן מוחלט, נסיגת כוחות צה"ל והחזרת כל העקורים לצפון הרצועה.

לא ברור מתי תגיע התשובה הרשמית הסופית של חמאס, הציפיות בירושלים הן נמוכות לגבי אפשרות של עסקה, בינתיים ישראל מאיימת להשתמש במנוף לחץ נוסף על חמאס והוא כיבוש רפיח, אבל זה תהליך שייקח לפחות כמה שבועות עד לפינוי מאות אלפי העקורים מהאזור הזה.

בתוך כך גובר הלחץ הפנימי בתוך הקואליציה של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על ראש הממשלה נתניהו להאיץ את כיבוש רפיח.

בשורה התחתונה, יחיא סינוואר מפגין ביטחון עצמי רב בגלל שהתנאים הבינלאומיים השתנו לרעת ישראל והלחץ עליה גובר להפסקת אש.

בנוסף לכך נראה כי הוא הצליח להסתיר היטב את מקום מחבואו ומקום החזקת החטופים  במשך חצי שנה והמודיעין הישראלי לא מצליח לאתר את המקומות האלה, זהו כישלון נוסף של מערכת הביטחון הישראלית בהמשך לכישלון של ה-7 באוקטובר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי