לחשב מחדש את מהלכי המלחמה ברצועת עזה

חצי שנה חלפה מתחילת המלחמה והדרג המדיני חייב לשנות מסלול כדי להשיג את יעדיה. שינוי המסלול יסייע להשגת עסקת חטופים וישפר את כוח ההרתעה הישראלי שנפגע קשות בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר.

ישראל חייבת לחשב מחדש בהקדם את מהלכי המלחמה שלה ברצועת עזה כדי להשיג את המטרות שקבע הקבינט הביטחוני והן החזרת כל החטופים ומיטוט שלטון חמאס והרס התשתיות הצבאיות שלו, למרות הטעויות שנעשו אפשר עדיין לשנות את המצב.

כבר עתה ברור ששתי הטעויות העיקריות במלחמה היו פינוי עשרות אלפי התושבים בגבול הצפון והפקרת גורלם בידי ארגון חזבאללה ואי כיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי" כבר בתחילת המלחמה.

צה"ל ביזבז זמן יקר בהיעדר החלטה ברורה של הדרג המדיני לכבוש את רפיח ומחנות המרכז דיר אלבלח ונוצייראת.

צה"ל היה צריך לכבוש את רצועת עזה בתנועת מלקחיים מצפון ומדרום, לתפוס את "ציר פילדלפי" ואז להתקדם למרכז הרצועה.

ישראל גם לא קראה נכון את החשיבות הגדולה שמייחסים ממשל ביידן והקהילה הבינלאומית לנושא הסיוע ההומניטרי לרצועה, אפשר היה להאיץ, ביוזמה ישראלית, את הכנסת הסיוע ההומנטרי דבר שהיה מונע חיכוך מיותר עם הקהילה הבינלאומית.

ישראל חייבת לנקוט בשורה של צעדים מיידים כדי לצמצם נזקים ולהשיג את יעדי המלחמה.

א.כיבוש מיידי של אזור רפיח והשתלטות על "ציר פילדלפי".

ב.כיבוש מחנות הפליטים דיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה.

ג.הריסת  התשתית האזרחית של חמאס ברחבי הרצועה והנחת יסודות להקמת מנהל אזרחי חדש שינהל את הרצועה.

ד.  האצת הקמת אזור החיץ לאורך הגבול כדי להגן על ישובי עוטף עזה.

ה. המשך הריסת המנהרות ברצועת עזה.

ו.אישור תוכנית אסטרטגית ליום שאחרי המלחמה וקבלת החלטה לגבי זהות הגוף שישלוט ברצועה.

יחיא סינוואר,ראש חמאס ברצועה, מתכנן לנהל מתוך המנהרות מלחמת גרילה נגד ישראל ולגרור אותה לתוך ביצה עמוקה וטובענית.

ללא תוכנית ישראלית חלופית לשלטון חמאס, ארגון הטרור הוא שימשיך לשלוט ביותר משני מיליון פלסטינים ולנהל את חיי היום יום שלהם על פי האג'נדה שלו.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי המלחמה תימשך בתוך רצועת עזה בשלוש השנים הבאות, כדי להשיג תוצאות אפקטיביות אי אפשר עוד להתחמק מהכרעות חשובות על גורלה של רצועת עזה.

בהיעדר תוכנית אסטרטגית של "היום שאחרי" המלחמה , האלטרנטיבה היא מדיניות של "אדמה חרוכה", מדיניות כזו עלולה לגרום נזק מתמשך לישראל, הדרג המדיני חייב להכריע עכשיו בגורלה של הרצועה, לאחר שישראל תחליט מה היא רוצה מהרצועה ניתן יהיה לגזור לאחור מההחלטה הזו את הדרכים והצעדים הנדרשים להשיג את המטרה.

ככל שלא תקבע אסטרטגיה ברורה לשהייה של כוחות צה"ל ברצועה תתפתח בשטח מלחמת גרילה או מלחמת התשה חדשה נגד ישראל.

יישום הצעדים שצויינו לעיל יחזק את ביטחון ישראל ויסייע בשיקום כוח ההרתעה שלה, הדבר ידגיש בפני חמאס כי עדיף לו להיכנע לדרישותיה מכיוון שהיא רצינית והיא איננה הולכת או ממהרת לשום מקום.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי