הרש"פ איננה יכולה לשלוט ברצועת עזה

ישראל מתנגדת לחזרת הרש"פ לשלוט ברצועת עזה בתום המלחמה אך עד כה היא לא הציעה שלטון חלופי. ישראל צריכה לתאם עם הממשל האמריקני הקמת ממשל צבאי ישראלי זמני ברצועה שיחנוך מנהל אזרחי פלסטיני עד שניתן יהיה לקיים בחירות כלליות.

אחרי חצי שנה של מלחמה ברצועת עזה, ישראל נמצאת בפני אתגר גדול לגבי שאלת היום שאחרי המלחמה במיוחד בכל הקשור לזהות השלטון הפלסטיני שיהיה ברצועה בשנים הבאות, אין עדיין החלטה של הדרג המדיני בנושא אלא רק הצהרות ברורות של ראש הממשלה נתניהו שאינו רוצה בשלטון של חמאס או הרש"פ ברצועה.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, קיימת מחלוקת קשה בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר הביטחון גלנט בסוגיה הזו, שר הביטחון סבור כי יש לאפשר לרש"פ להכניס כוחות ביטחון חמושים לרצועה והוא רואה בראש המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג' את האיש שיכול לעמוד במשימה ולהיות המושל הזמני של רצועת עזה.

נתניהו מתנגד וסבור כי למרות הקמת ממשלה פלסטינית חדשה בראשות מוחמד מוצטפא, אין שום שינוי בהתנהלות הרש"פ, היא איננה נלחמת נגד הטרור ומעודדת טרור באמצעות תשלום משכורות למחבלים ולא מונעת הסתה נגד ישראל במערכת החינוך ובאמצעי התקשורת הרשמיים שלה.

יו"ר הרש"פ מסרב עד היום לגנות את הטבח האכזרי שעשו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.

עם זאת, לדעתי יש סיבות אוביקטיביות נוספות שבגללן הרש"פ אינה יכולה לשלוט ברצועת עזה.

א.הרש"פ חלשה מבחינה ביטחונית, היא איבדה את שליטתה הביטחונית על צפון השומרון, כיצד מצפים ממנה עכשיו שהיא תשלוט גם על רצועת עזה?

ב.יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-88 והחבורה המקיפה אותו חסרים את המוטיבציה להילחם בטרור, ראינו זאת ביתר שאת בשלוש השנים האחרונות ביהודה ושומרון, לכן ישראל איננה יכולה לסמוך עליה שתילחם בטרור ברצועת עזה.

מחמוד עבאס הינו דינוזאור פוליטי שעיקר מעייניו נתונים להישאר על כס השלטון.

ג.משבר המנהיגות ברחוב הפלסטיני-תושבי רצועת עזה שונאים את הרש"פ והעומד בראשה, במיוחד לאחר שמחמוד עבאס הטיל עליהם סנקציות כלכליות בשנת 2018.

הם רואים ברש"פ גוף מושחת ודיקטטורי שאינו שונה מהמשטרים הערביים האחרים באזור.

בסקרי דעת הקהל הפלסטינים יותר מ-80 אחוזים רוצים בהתפטרותו המיידית מהתפקיד.

היחיד שכנראה יש לו לגיטמיות ברחוב העזתי, על פי סקרי דעת הקהל הפלסטינים, הוא מרוואן ברגותי, אדריכל הטרור של האינתפאדה השנייה שמסוכסך עם מחמוד עבאס ושנוא על ישראל בגלל פעילות הטרור שלו, ישראל לא תסכים לשחרר אותו מהכלא לאחר שהורשע ברצח ישראלים ונדון ל-5 מאסרי עולם.

ישראל תצרך להכריע בקרוב בסוגיה הזו, נוכח המצב הקשה והמורכב נראה שהיא תצטרך לקבל החלטה זמנית על הקמת ממשל צבאי ישראלי שלצידו מנהל אזרחי פלסטיני שאותו הוא יחנוך ויהיה המנטור שלו, זה יפתח את האפשרות עבור ישראל להתחיל בתהליך של נאציפיקציה של הדור הצעיר הפלסטיני.

אבל מהלך כזה מחייב תיאום מראש על הממשל האמריקני תוך שימת בדגש כי מדובר במהלך זמני בלבד עד שתהיה אפשרות לעריכת בחירות כלליות, ייתכן שישראל צריכה להמתין עם המהלך הזה עד שיתבררו תוצאות הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר ובינתיים להתמקד בהריסת התשתית הצבאית והאזרחית של תנועת חמאס ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי