שוב ממתינים לתשובת חמאס

האופטימיות הזהירה בישראל התחלפה לפסימיות לאחר שבכירים בחמאס התבטאו אמש בתקשורת באופן שלילי על ההצעה האמריקנית החדשה לעסקת חטופים. ישראל ממתינה לתשובה הרשמית והסופית של חמאס אך נראה כי יחיא סינוואר מעוניין להמשיך לסחוט את ישראל לויתורים נוספים.

בישראל ובארה"ב שוב ממתינים לתשובה הרשמית של חמאס על הצעת הפשרה האמריקנית שהוגשה בסבב השיחות בקהיר שלשום שנועדה לסלול פריצת דרך בעסקת החטופים.

אמש היו כבר התבטאויות שליליות באמצע התקשורת מצד בכירי חמאס בקשר להצעה האמריקנית.

בישראל הציפיות הן נמוכות, בכיר אמריקני מעריך ב-60 אחוזים את הסיכוי לפריצת דרך.

בכיר חמאס עלי ברכה אמר אמש לסוכנות הידיעות רויטרס כי הארגון דוחה את ההצעה.

בכיר חמאס, מחמוד מרדאווי, אמר לרשת "קודס" כי "אנחנו רואים בהצעה האחרונה שהוצגה בפנינו כהצעה ישראלית פסולה. היא לא מתייחסת בשום צורה לדרישות הפלסטיניות של נסיגה מקיפה, הפסקת אש, החזרה ללא תנאי של העקורים וסיוע ושיקום באופן שיענה באופן מוחלט על דרישותינו".

ואילו בכיר אחר בחמאס, סאמי אבו זוהרי שמו, אמר לערוץ הקטארי "אל-ערבי":

"הכיבוש מסרב להיענות לכל דרישות התנועה באופן מוחלט. הם רוצים לשלוט בחזרת העקורים צפונה, כך שתהיה מוגבלת ומותנית. התסבוכת האמיתית במשא ומתן היא מידת המחויבות של ישראל לעצירת המלחמה בעזה".

הצעת הפשרה האמריקנית

האמריקנים ניסו לגשר על הפערים בעמדות בין שני הצדדים והניחו על השולחן הצעת פשרה שלפיה ישראל תעשה ויתורים משמעותיים בנושא חזרת העקורים לצפון הרצועה וניסו לסגור את נושא המפתחות לשחרור המחבלים ואת נושא רשימת החטופים שישראל דורשת.

גורמים מדיניים מסרו כי רוב השרים בקבינט המלחמה תמכו בהצעה, אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד והורה לצוות המשא ומתן לא להביע את הסכמת ישראל להצעה האמריקנית.

מקור מצרי מסר אמש לעיתון הקטארי "אלערבי אלג'דיד" כי  ישראל הסכימה להגדיל את מספר העקורים שיותר להם לחזור לצפון הרצועה ל-6000 במקום עמדתה הקודמת של 2000 איש בתנאי שיעברו בדיקה ביטחונית אך חמאס סירב.

ערוץ אלג'זירה  מסר כי המתווכים הגישו הצעה חדשה להפסקת ראש בשלושה שלבים שלפיה יחזרו אזרחים לא חמושים לצפון הרצועה ויפתחו הצירים א-ראשיד וצלאח א-דין וכוחות צה"ל יתרחקו מהם למרחק של 500 מטר, בשלב הראשון ישוחררו 900 מחבלים בהם 100 מחבלים רוצחים ויכנסו לרצועה 500 משאיות מדי יום.

כל זה כנראה לא סיפק את חמאס. בארגון הטרור מתעקשים על הפסקת אש קבועה ונסיגה של כוחות צה"ל מהרצועה.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון קירבי, אמר אמש בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן כי במפגש בקהיר הוצגה לחמאס הצעה חדשה לעסקה, וכעת "אנו מחכים לתגובה שלהם". לדבריו, "תגובתם יכולה לקחת כמה ימים, בגלל טבע ההתקשרות בין חמאס לסינוואר".

האמריקנים סבורים כי יש עדיין סיכוי לפריצת דרך, גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי מדובר בשלב נוסף במכונת הסחטנות של יחיא סינוואר שאיננו מעוניין להשיג הפסקת אש בעיד אלפיטר שמסיים את חודש רמדאן ורוצה להמשיך לסחוט את ישראל בשיטת הסלאמי.

הלחץ  האמריקני הכבד יימשך על המתווכות קטאר ומצרים כדי שילחצו על חמאס, ישראל מפגינה גמישות אבל הכדור במגרשו של יחיא סינוואר והוא יקבע את גורל העסקה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי