הנשיא ביידן בין הפטיש של הפרוגרסיבים והסדן של הערבים המוסלמים

הנשיא ביידן נמצא במצב פוליטי קשה בקרב חלק מתומכי המפלגה הדמוקרטית בגלל תמיכתו בישראל במהלך המלחמה. הזעם עליו בקרב הפרוגריסיבים והמוסלמים עלול לפגוע בבחירתו האפשרית לקדנציה נוספת.

אחת הסיבות העיקריות ללחץ הכבד שהנשיא ביידן מפעיל על ממשלת ישראל בנושא המלחמה ברצועת עזה היא מצבו הפוליטי הקשה בארה"ב והלחצים שמופעלים עליו בתוך המפלגה הדמוקרטית, מצד האגף הפרוגריסיבי ומצד הערבים המוסלמים, שמלווה בביקורת קשה כי הוא פרו ישראלי שמרשה לישראל לעשות "מלחמת השמדה" בתושבי רצועת עזה.

הממשל  ניסה לשכך את זעם המצביעים מקרב המוסלמים והקהילה הערבית והזמין נציגים שלהם לסעודת איפטאר( שבירת הצום ברמדאן) בבית הלבן עם הנשיא אך נדחה על הסף על ידי רבים מהם ,בסופו של דבר הפכה ארוחת האיפטאר לפגישה מצומצמת וסגורה עם חלק מהמוזמנים.

המוסלמים שסירבו להשתתף בסעודת האיפטאר טענו כי לא יעלה על הדעת שבעת שיש תופעת רעב ברצועת עזה וילדים רעבים הם יישבו לסעודה דשנה עם הנשיא ביידן שתומך בישראל נגד הפלסטינים.

הערבים המוסלמים מפעילים לחצים על הנשיא ביידן להגיע להפסקת אש מלאה ברצועה ולכופף את ידה של ישראל ולאלץ אותה להפסיק את המלחמה.

דרישות נוספות שלהם מהנשיא ביידן הן לוודא הגעת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, להפסיק את הסנקציות שננקטו נגד אונר"א ולאפשר לה לחדש את פעילותה ברצועה וגם הטלת אמברגו על נשק התקפי שמיועד לישראל.

מבקריו של הנשיא ביידן במפלגתו רואים סתירה פנימית במצב שנוצר, ארה"ב מספקת נשק וסיוע צבאי לישראל למרות המחלוקות הרציניות בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו.

על פי גורמים אמריקנים, עסקת הנשק האחרונה בין ארה"ב לישראל הינה בהיקף של 18 מיליארד דולר וארה"ב מספקת לישראל פצצות ומטוסי קרב מסוג "חמקן" אף 35.

במפלגה הדמוקרטית רואים בהתנהלות של ראש הממשלה נתניהו, שמכיר היטב את מסדונות  הממשל בוושינגטון, כפרובוקציה ולוליינות מילולית.

לזעם הערבי והמוסלמי על הנשיא ביין יש השלכות על יום הבחירות, בינתיים ישראל איננה מעורבת בשום  תרחיש, תומכיו המוסלמים של ביידן אינם מוכנים להצביע עבור טראמפ אך מאידך גיסא לא יצביעו עבור ביידן אם הוא לא ישנה את מדיניותו כלפי ישראל.

נראה שרק באחרונה החל הנשיא האמריקני להבין את חומרת מצבו.

גורמים במפלגה הדמוקרטית טוענים כי שום מוסלמי או ערבי לא יצביע עבור ביידן במדינת מישיגן, ההערכות של פרשנים פוליטיים בארה"ב אומרות שהם לא יתמכו בנשיא לשעבר דונלד טראמפ אך יסבו נזק לנשיא ביידן.

יש לציין כי יש שני מיליון מוסלמים בארה"ב שמפוזרים ב-12 מדינות, על פי ההערכות, רובם המכריע לא יצביע עבור ביידן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי