צה"ל לא מפיק לקחים מהכישלון המודיעיני הגדול

ביקורת חריפה בצה"ל על כך שהרמטכ"ל הרצי הלוי וראש אמ"ן אהרון חליווה ממנים לתפקידים בכירים את מקורביהם שהיו אחראים על הקונספציה כי "חמאס מורתע". ראש הממשלה נתניהו והקבינט הביטחוני חייבים לעצור את המינויים ולקבוע נוהלים חדשים לכל מינוי כדי שאפשר יהיה לשקם את צמרת צה"ל.

נראה  שהדרג המדיני מנותק לגמרי ממה שקורה בצמרת צה"ל ומאפשר לרמטכ"ל  הרצי הלוי וראש אמ"ן אהרון חליווה, שכשלו ב-7 באוקטובר, למנות קצינים בכירים באמ"ן שאמונים על הקונספציה ש"חמאס מורתע" שהביאה למחדל המבצעי והמודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה.

מדוע יש למהר ולמנות קצין בכיר לתפקיד ראש חטיבת המחקר באמ"ן לפני שהסתיימו התחקירים המבצעיים בצה"ל על המחדל הגדול?

בעקבות פרישתו של תת אלוף עמית סער מתפקיד ראש חטיבת המחקר באמ"ן עקב מחלה ממאירה החליטו הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש אמ"ן אהרון חליווה, שני האחראים למחדל הגדול ב-7 באוקטובר,  למנות לתפקיד ראש חטיבת המחקר באמ"ן את אל"מ א', המכהן כיום כראש מחלקת ההכוונה ביחידה 8200.

אל"מ א' היה בעבר ראש זירת טרור בחטיבת המחקר והוא מקורבו של הרצי הלוי ושימש בתפקיד עוזרו בעת שהלוי היה ראש אמ"ן.

הוא ייכנס לתפקידו עוד כמה חודשים, בינתיים החליטו הרמטכ"ל וראש אמ"ן כי עד שהוא ייכנס לתפקיד ימלא את התפקיד באפן זמני תת אלוף במילואים איתי ברון שהיה בעבר ראש חטיבת המחקר.

המינויים האלה מעוררים ביקורת רבה בתוך צה"ל ובמיוחד בחיל המודיעין אצל הקצונה הצעירה, גורמים בצה"ל אומרים שהצמרת הצבאית שכשלה ממנה את אנשי שלומה במחטפים לתפקידים בכירים תוך כדי המלחמה. לטענתם מדובר באותם אנשים שעיצבו את הקונספציה כי "חמאס מורתע" והם חסרי חשיבה מעמיקה ויצירתית.

המחטפים האלה מעוררים שאלות כבדות משקל.

א.היכן ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט בכל הקשור למינויים בכירים?

האם שר הביטחון האחראי על הרמטכ"ל אישר את המינויים האלה?

ב.מדוע ממנים קצינים בכירים באמ"ן כל עוד לא נערכו התחקירים על המחדל של מחלקת המחקר באמ"ן והופקו הלקחים וההמלצות?

ג. האם המינויים החדשים הם אכן האנשים המתאימים לתפקיד ולרוח החדשה שצריכה לנשוב באמ"ן? התשובה היא ברורה כבר עכשיו: לא ולא!

באופן שבו מתנהלים הדברים. נראה לי שמערך המודיעין הישראלי לא ישתקם בקרוב, למינויים האלה יש ריח מסריח למרות שלכאורה הם נעשו בהליך "כשר".

ראש הממשלה והקבינט הביטחוני חייבים להיכנס במהירות לעובי הקורה ולעצור את המחטפים שעושים הרמטכ"ל וראש אמ"ן ולקבוע הנחיות ברורות לכל מינוי בצה"ל כדי שהדבר ייעשה מתוך מגמה להפיח רוח חדשה בצבא, במיוחד במערך  המודיעין, שתביא לשיקום המערכת ולא להנצחת התפיסות הישנות שעבר עליהן הכלח וכשלו בגדול בשעת המבחן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי