חמאס הוא סכנה לקיומה של הממלכה ההאשמית

חמאס ממשיך בניסיונותיו לערער את שלטונו של המלך עבדאללה בירדן ומנסה לפתוח חזית חדשה נגד ישראל מגבול הממלכה ההאשמית. על פי גורמים ירדנים, המלך העביר מסר חד משמעי לחמאס כי לא יהסס לפעול ביד קשה נגד כל מי שינסה לפעול נגד שלטונו, אבל חמאס איננו מורתע, הוא הולך עד הסוף.

חמאס ממשיך בניסיונות שלו לערער את היציבות והביטחון בירדן ולפתוח בחזית חדשה מהגבול הארוך שלה עם ישראל, המאמץ החמאסי הוא גלוי ומתואם עם איראן ועם תנועת "האחים המוסלמים".

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, המכונה "אבו עוביידה", נשא השבוע נאום של כ-20 דקות שבו הוא היפנה קריאה ישירה לרחוב הירדני להסלים את המצב הביטחוני ככל האפשר, "ירדן היא החשובה שבחזיתות הערביות שמעסיקה מאוד את תשומת ליבו של האויב, לכן אנו קוראים לה להסלים ולהשמיע את קולה, ירדן היא חלק מאיתנו ואנו חלק ממנה", הוא אמר.

המלך עבדאלה רואה בניסיון של חמאס לערער את היציבות בממלכתו כסכנה קיומית לשלטונו,סכנה שדומה לסכנה שבפניה ניצב בזמנו אביו, המלך חוסיין, כאשר בספטמבר 1970 ניסו ארגונים פלסטינים להפיל את שלטונו.

המלך חוסיין דיכא בנחישות ובכוח את המרד הפלסטיני באמצעות הצבא המבוסס על השבטים הבדואים, במערכה נהרגו אלפי פלסטינים והמערכה הזו קיבלה את הכינוי "ספטמבר השחור."

המודיעין הירדני מעריך כי חמאס מנסה להביא את המלך עבדאללה למצב דומה למצב שהיה בירדן ב-1970 ולהתסיס נגדו את מחנות הפליטים הפלסטינים, כ-70 אחוזים מתושבי ירדן הם פלסטינים במוצאם.

המלך הירדני זועם, היה זה אביו, המלך חוסיין,שהציל את חייו של בכיר חמאס ח'אלד משעל לאחר שהורעל על ידי המוסד הישראלי והוא זה שהביא לשחרורו של מנהיג חמאס אחמד יאסין מהכלא הישראלי בשנת 1996.

לכן, המלך עבדאללה העביר מסר אזהרה, באמצעות גורמים שונים, להנהגת חמאס כי לא יירתע מלפעול במידת הצורך, באותן השיטות שבהן פעל אביו המלך חוסיין בספטמבר 1970.

אולם, חמאס איננו נרתע מאזהרות המלך והוא ממשיך בהסתה ובניסיונות לערער את שלטונו, עכשיו מפיץ חמאס פייק ניוז כי המלך עבדאללה הורה ליירט את הכטב"מים האיראניים שחדרו למרחב האווירי של ירדן כדי לסייע לישראל והיא בתמורה תגן עליו מפני חמאס.

בחודש אוגוסט 2021 אישר המלך עבדאללה באופן חריג לאסמעיל הניה ולח'אלד משעל להשתתף בהלוויתו בירדן של הבכיר הפלסטיני אברהים עו'שה, בעקבות המחווה של המלך, החל אסמעיל הניה בחיזור פוליטי אחרי בית המלוכה הירדני.

הדבר בא לידי ביטוי בשורה של הצהרות שהשמיע אסמעיל הניה בעד ירדן, הוא הודיע כי "ההתנגדות" מתייצבת לצדה של ירדן וכי "פתרון בעיית הפליטים לא יהיה על חשבונה של ירדן".

"ירדן איננה המולדת החלופית של הפלסטינים, ירדן היא ירדן ופלסטין היא פלסטין" הדגיש אסמעיל הניה.

החיזור של חמאס אחרי המלך עבדאללה נועד גם כדי שיתאפשר לו לפתוח מחדש את משרדיו בעמאן לאחר נתק של 20 שנים.

אולם המלך עבדאללה לא נפל בפח.

במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021 היו בירדן הפגנות ענק להזדהות עם חמאס ורצועת עזה, השלטון הירדני איפשר להן להתקיים, לא רק הפגנות של פלסטינים, גם השבטים הבדואים השתתפו בהן.

אולם, המלך עבדאללה הבין היטב כבר אז את הסכנות הטמונות בהכנסת הנחש החמאסי מחדש לירדן במיוחד לאור העמדה האמריקנית של ממשל ביידן שרואה בחמאס ארגון טרור, העמדה של הרש"פ שרואה בחמאס ארגון החותר להפיל את שלטון מחמוד עבאס ולהשתלט על הגדה והעמדה של ישראל שרואה בו שלוחת טרור של איראן.

לאחר שהמוסד הישראלי נכשל ב-1996 בניסיונו לחסל את מנהיג חמאס ח'אלד משעל בירדן,קיבל המלך עבדאללה ב-1998 החלטה אסטרטגית לסגור את משרדי חמאס בירדן, לאור מידע מודיעיני ירדני בדוק על פעילות טרור של הארגון בתחומי הממלכה,והוא גירש 5 ממנהיגי הארגון לדוחא שבקטאר הנותנת מחסה לכל מנהיגי ארגוני הטרור הסונים במזרח התיכון.

בעקבות מבצע "שומר החומות" התחזק המעמד של ארגון חמאס כגורם אזורי חשוב ומאז הוא מנסה לחזור ולהתמקם בשטח ירדן.

המלך עבדאללה שרוי בסוג של טראומה לגבי כל דבר שעלול לערער את יציבות שלטונו, ההערכה בירדן כי בעקבות הפעילות העויינת של חמאס, המלך עבדאללה יגביר בתום המלחמה ברצועת עזה את הפעילות נגד חמאס בתוך ממלכת ירדן,הוא לא יאפשר לארגון חמאס שום פעילות פוליטית מסוג כלשהו על אדמת ירדן וגם לא נוכחות פיזית של משרדים או מפקדות.

פרשנים בעולם הערבי אומרים כי המלך עבדאללה מייחל לניצחון ישראלי מוחץ ברצועת עזה שישמיד את האיום החמאסי על ישראל ועל ירדן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי