המלחמה ברצועת עזה חשפה את הניסיון האיראני להפיל את שלטון המלך עבדאללה

החששות של עבדאללה מלך ירדן מלפני יותר מעשרים שנה התאמתו והסכנה האיראנית מאיימת כעת על שלטונו. איראן הגבירה את הפעילות נגד ירדן באמצעות חמאס ו"האחים המוסלמים" והמתיחות בינה לבין ירדן גברה לאחר שחיל האוויר הירדני יירט כטב"מים שאיראן שיגרה לעבר ישראל.

עבדאללה מלך ירדן משקשק מפחד בשבועות האחרונים מהאופן שבו בוחשת איראן, ביחד עם חמאס ותנועת "האחים המוסלמים", בנעשה בזירה הפנימית בירדן, ומנסה להביא להפלת שלטונו.

המלך עבדאללה חי בחשש הזה כבר יותר מ-20 שנים, כבר אז היה זה הוא שטבע את הביטוי "הסהר השיעי" והזהיר מפני מדיניות ההתפשטות של איראן השיעית לעבר המדיניות הסוניות במזרח התיכון, אבל עכשיו המלחמה ברצועת עזה חשפה את פניה האמיתיות של איראן אשר פועלת בגלוי לשינוי המשטר בירדן והפיכת הגבול הארוך שלה עם ישראל לחזית פעילה נוספת נגד ישראל.

שר החוץ הירדני אימן א-צפדי נפגש באחרונה בניו יורק עם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבד אללהאיאן, בשולי דיוני מועצת הביטחון של האו"ם, ודן עמו ביחסי ירדן עם איראן.

א-צפדי בא למפגש מעמדת חולשה והצהיר כי ירדן מעוניינת ביחסים טובים וחיוביים עם איראן שמבוססת על העיקרון של "אי התערבות הדדית בעניינים הפנימיים של כל מדינה", אולם, נראה כי שר החוץ האיראני הדף אותו בבוז אך בדיפלומטיות, מאז איראן רק הגבירה את הקצב בניסיונות שלה לערער את היציבות של הממלכה ההאשמית.

איראן האיצה את ההתקפות של גורמים איראניים בתקשורת הערבית וברשתות החברתיות על המלך עבדאללה ותיארה אותו כ"בוגד" ו"סוכן של ארה"ב והציונות" וגם את ניסיונות הברחות הסמים והנשק מדרום סוריה לצפון ירדן, הסמים מוברחים הלאה מירדן למדינות המפרץ ואילו הנשק מוברח דרך הגבול עם ישראל לקבוצות הטרור החמושות בג'נין, שכם וטול כרם.

ההתקפה האיראנית על ישראל ב-13 באפריל  באמעות טילים בליסטיים וכטב"מים, שחלק מהם שוגר לתוך המרחב האווירי של ירדן בדרכם לישראל, העמידה את המלך עבדאללה במצב בלתי אפשרי והוא הורה לחיל האוויר הירדני ליירט כל כלי טיס זר שחדר למרחב האווירי הירדני.

על פי גורמים ערביים, הנסיכה בסמה, בתו של המלך עבדאללה, שהינה טייסת בחיל האוויר הירדני,יירטה בעצמה כמה כטב"מים איראניים.

ירדן הגנה על ריבונותה אבל בעיני איראן הדבר נתפס כעמדה חד משמעית לצידה של ישראל בניגוד להלכי הרוח ברחוב הירדני שתמכו והריעו להתקפה האיראנית.

על פי גורמים  ירדניים, איראן פועלת כעת מאחורי הקלעים לטרפד את פרוייקט הקמת צינור הנפט בין עיראק לירדן, שהינו פרויקט אנרגיה חשוב מאוד לירדן, באמצעות תומכיה בפרלמנט ובממשלה של עיראק.

המלך עבדאללה חושש שאיראן עלולה לנסות ולהפוך את ירדן לזירת עימות בינה לבין ישראל, לכן הוא הבהיר כי המרחב האווירי הירדני ושטחה של הממלכה ההאשמית הינם בריבונות המלאה של ירדן והוא לא ירשה לישראל או לשום גורם אחר באזור להפר את הריבונות הירדנית.

שר החוץ הירדני, אימן אל-צפדי, טען כי לירדן יש "מדיניות קבועה של הגנה על המרחב האווירי" והבהיר כי היא היתה מיירטת גם מתקפה דומה מצד ישראל, לו היתה חודרת למרחב האווירי שלה. ואילו  דובר ממשלת ירדן, מוהנד אל-מובידין, האשים בעקיפין את איראן, הוא הבהיר כי הממלכה ההאשמית לא תשמש שטח מעבר למדינה הפועלת "לקדם אג'נדות אזוריות" על חשבונה של ירדן.

ירדן גם דחתה את הביקורת הפנימית מצד תומכי חמאס ותנועת "האחים המוסלמים" על משפחת המלוכה על כך שהיא ממשיכה בהסכם השלום עם ישראל משנת 1994, למרות המלחמה ברצועת עזה.

מקורביו של המלך יצאו לתקשורת הערבית בטענה כי מדובר ב"בחירה אסטרטגית" של ירדן שרק מסייעת לפלסטינים ולא פוגעת בהם.

שר החוץ הירדני, אימן אל-צפדי, שופרו של בית המלוכה, אמר ב-15 באפריל  כי הסכם השלום מהווה מקור כוח עבור ירדן, בעיקר בשל העובדה שהוא מאפשר לה לשרת את הפלסטינים, להגן על סוגייתם ולהגן על ירושלים והמקומות הקדושים בה.

"ביטול הסכם השלום עם ישראל, לא רק שלא יועיל לפלסטינים, אלא אף יפגע בהם, מאחר והוא ישלול מן הממלכה הירדנית את יכולתה לסייע להם", הוא אמר.

המלך עבדאללה במצוקה קשה, בני הברית היחידים שיכולים להגן עליו מפני איראן הינם ארה"ב וישראל.

מערכת הביטחון הישראלית מפקחת באופן צמוד ביותר על הנעשה בשטח ירדן, כולל העברת מידע מודיעיני רלבנטי למלך עבדאללה על גורמים חתרניים נגדו, גורמים ביטחוניים בישראל מבהירים כי ישראל תעשה כל מה שביכולתה למנוע את התגברות ההשפעה האיראנית-שיעית על ירדן.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי