ירדן נגד תנועת חמאס ואוסרת על ראשיה להיכנס לשטחה

שלטונות ירדן הודיעו כי לא יאפשרו למנהיגי חמאס לשוב לממלכה ולפתוח בה משרדים לאחר שגורשו ממנה ב-1996. ראשי חמאס פעלו בחודש האחרון בגלוי, בשיתוף פעולה עם איראן ותנועת "האחים המוסלמים", בניסיון להתסיס את הרחוב הירדני נגד שלטון המלך ונגד ישראל.

בעוד תנועת חמאס מאתגרת את בית המלוכה ההאשמי, אחרי שחברה לאיראן ולתנועת "האחים המוסלמים" בניסיון להתסיס את הרחוב הירדני להפגנות וחציית הגבול לתוך שטח ישראל,יצא שלשום בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק ובראיון לרשת הטלוויזיה האיראנית "אלעאלם" הוא הודיע במפתיע כי במקרה שהנהגת חמאס תאלץ לעזוב את קטאר היא תגיע לירדן, בעוד שלמעשה, מתחילת המלחמה ברצועת עזה ועד עתה נותק לחלוטין הקשר בין ירדן לבין תנועת חמאס.

גורם ירדני בכיר תדרך את העיתונות הערבית כי ההצהרה של מוסא אבו מרזוק היא בגדר "פרובוקציה" כלפי המשטר הירדני וניסיון לגייס את אהדת הרחוב הירדני לתנועת חמאס בדיוק כפי שניסו לעשות באחרונה ראשי חמאס, ח'אלד משעל, מוחמד דף ו"אבו עוביידה" הדובר של הזרוע הצבאית של חמאס.

לדבריו, " מוסא אבו מרזוק מדבר כאילו  שאין מוסדות מדינה בירדן והוא יכול להחליט לעשות בה כרצונו, ירדן סגרה את התיק של משרדים בירדן עבור הפלגים הפלסטינים והיא לא תפתח אותו מחדש".

"ירדן לא תסכים בשום מצב שראשי חמאס ישהו בשטחה" הוא הדגיש.

לגבי הטענה של מוסא אבו מרזוק כי לראשי חמאס יש אזרחות ירדנית, אמר הגורם הבכיר הירדני "כי כל בכיר בחמאס שיש לו אזרחות ירדנית ורוצה לחזור לירדן עליו להתנתק מכל ארגון חיצוני."

המודיעין הירדני מעריך כי מוסא אבו מרזוק נשלח לומר את הדברים על פי בקשתה של ההנהגה הפוליטית באיראן או על ידי "משמרות המהפכה".

החוק הירדני אוסר על פתיחת משרדים של הפלגים הפלסטינים בממלכה וירדן הודיעה רשמית בתחילת המלחמה כי מבחינתה הרש"פ היא שמייצגת את כל הפלסטינים באמצעות השגרירות שלה בעמאן.

המלך עבדאללה לא שכח את הטראומה שעבר אביו, המלך חוסיין, בספטמבר 1970 כאשר קמו נגדו הארגונים הפלסטינים כדי להדיחו מכס המלוכה ולהשתלט על ירדן, הוא גם זוכר כיצד משרדי חמאס בירדן שימשו להכוונת פיגועים נגד ישראל ופעילות טרור בתוך ירדן עצמה, לכן ישראל ניסתה ב-1996 לחסל בעמאן את ח'אלד משעל שהיה בזמנו יו"ר הלשכה המדינית של חמאס.

בעקבות  ניסיון החיסול של ח'אלד משעל על ידי המוסד הישראלי, גירש המלך עבדאללה בדיפלומטיות את מנהיגי חמאס משטח הממלכה וסגר את משרדיהם בעמאן, המלך חשש שירדן תהפוך לזירת מלחמה בין המוסד הישראלי לראשי חמאס.

תנועת חמאס פעלה בחודש האחרון ביחד עם איראן ותנועת "האחים המוסלמים" להגברת המחאה בירדן נגד שלטון המלך עבדאללה והקשרים שלו עם ישראל , המודיעין הירדני ערך מעצרים בקרב תומכי חמאס בירדן שהסיתו נגד המלך עבדאללה, רובם שוחררו ממעצר וחלק מהם יועמד לדין.

מדובר כאלה שקיבלו כספים והוראות מחו"ל, מחמאס או מגורמים איראניים.

בחודש ספטמבר אמורות להתקיים בירדן הבחירות לפרלמנט והמלך פועל במרץ, מבחינה פוליטית, כדי לצמצם את האפשרות שכוחה של חמאס בפרלמנט יגדל בעקבות הבחירות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי