המלך עבדאללה מודאג מאפשרות הישארות חמאס בשלטון ברצועה

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי עבדאללה מלך ירדן מודאג מאוד מהאפשרות שחמאס תמשיך לשלוט ברצועת עזה. לדבריהם, ניצחון של חמאס במלחמה יעודד להגביר את מאמציה להפיל את המלך הירדני מכס השלטון.

המודיעין הירדני עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות בחזית רצועת עזה והאפשרות שישראל תכבוש בסופו של דבר את אזור רפיח.

פעולה כזו שוב תגביר את המתיחות הפנימית בתוך ירדן ואת הניסיון של חמאס, בשיתוף עם איראן, להתסיס את הרחוב הירדני נגד שלטונו של המלך.

אבל, גורמי ביטחון בישראל אומרים כי מה שמדאיג יותר את המלך הירדני הוא שישראל לא תשלים את המלאכה ברצועה ולא תמוטט בסופו של דבר את שלטון חמאס ברצועה.

אי השגת המטרה הזו, שנקבעה על ידי הקבינט הביטחוני בישראל כאחת ממטרות המלחמה, היא הרת אסון לישראל בכל כל מה שקשור להרתעה שלה במזרח התיכון, אבל, על פי גורמי הביטחון היא הרת אסון גם כלפי ירדן.

לתנועת חמאס יש אחיזה חזקה בתוך ירדן שרוב תושביה הם פלסטינים, כ-70 אחוזים במספר, וגם השפעה אינטנסיבית על הלכי הרוח ברחוב, היא פועלת מאז תחילת המלחמה, בגלוי, ביחד עם תנועת "האחים המוסלמים" ובשיתוף עם איראן לערער את יציבות המשטר הירדני כדי להפילו, באיראן ובחמאס מבינים היטב כי ירדן היא המחסום האחרון ממזרח שמונע מאיראן להתפשט ולהגיע לגבול עם ישראל כפי שעשתה באמצעות שלוחותיה בדרום לבנון, סוריה ורצועת עזה.

הגבול של ירדן עם ישראל הוא גבול של מאות קילומטרים ואיראן וחמאס רואות בו פוטנציאל לפתיחת חזית חדשה ואינטנסיבית נגד ישראל במסגרת הההכנות למערכה הרב זירתית, שתשלים את טבעת החנק האיראנית מסביב לישראל על פי חזונו של קאסם סולימאני.

בין ירדן לישראל יש הסכם שלום משנת 1994 וגם הסכם ביטחוני שבגלל רגישותו הרבה אי אפשר להרחיב עליו, אבל, כל ראשי הממשלה בישראל הבינו את החשיבות הרבה בהישארותו בשלטון של בית המלוכה ההאשמי.

בפסטמבר 1970 סייעה ישראל רבות למלך חוסיין , אביו של המלך עבדאללה, במלחמתו נגד הארגונים הפלסטינים שהתמרדו נגדו וניסו להפילו מהשלטון.

מאידך גיסא למיטוט שלטון חמאס ברצועת עזה יהיה השלכה חיובית על הביטחון והיציבות של הממלכה ההאשמית, הוא יפחית משמעותית את הסכנה להמשך שלטונו של המלך עבדאללה ויהווה מכה מבצעית ויוקרתית גם לאיראן.

שלטונות ירדן הודיעו באחרונה כי לא יאפשרו למנהיגי חמאס לשוב לממלכה ולפתוח בה משרדים לאחר שגורשו ממנה ב-1996.

המודיעין הירדני ערך מעצרים בקרב תומכי חמאס בירדן שהסיתו נגד המלך עבדאללה, רובם שוחררו ממעצר וחלק מהם יועמד לדין לאחר שקיבלו כספים והוראות מחו"ל להתסיס את הרחוב הירדני.

בחודש ספטמבר אמורות להתקיים בירדן הבחירות לפרלמנט והמלך פועל במרץ, מבחינה פוליטית, כדי לצמצם את האפשרות שכוחה של חמאס בפרלמנט יגדל בעקבות הבחירות, אם צה"ל יצליח עד אז למוטט את שלטון תנועת חמאס ברצועת עזה ולהחלישה הדבר יסייע רבות למלך עבדאללה במאמציו הפוליטיים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי