ירדן הודפת ניסיונות של איראן לפגוע בביטחונה הלאומי

המתיחות בין איראן לירדן גברה לאחר שצבא ירדן יירט טילים וכטב"מים שחדרו למרחב האווירי הירדני בדרכם לישראל. ירדן טוענת כי איננה צד בסכסוך בין איראן לישראל אבל המשטר האיראני פועל כבר זמן רב להפיל את שלטונו של המלך עבדאללה.

המלך עבדאללה מודאג מאוד מהניסיון של איראן לתקוף את ישראל דרך המרחב האווירי של ירדן באמצעות מאות טילים וכטב"מים, הוא רואה בכך ניסיון לפגוע בריבונות של הממלכה ההאשמית לכן הוא הורה לחיל האוויר הירדני ליירט כל טיל או כטב"מ איראני שחדר לשטח ירדן ב-13 באפריל.

בחודש האחרון גברו הניסיונות של איראן, בשיתוף עם חמאס ותנועת "האחים המוסלמים", לערער את היציבות בירדן באמצעות הפגנות המוניות  כדי לאלץ את המלך עבדאללה להפוך את הגבול השקט של ירדן עם ישראל, באורך של כ-300 ק"מ, לחזית טרור פעילה נגד ישראל, לצורך הברחות מסיביות של אמצעי לחימה לקבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון ולביצוע פיגועים.

המלך הירדני דחה את הניסיונות  האלה ונקט בהתאם בצעדי מנע תקיפים.

בשיחה עם נכבדים ירדניים שלשום באזור מפרק  במזרח ירדן,הבהיר המלך באופן חד משמעי כי " לא יאפשר להפוך את ירדן לזירת מערכה של כל צד כלשהו", הוא הבהיר את העמדה הזו גם בשיחת טלפון בתחילת השבוע עם הנשיא ביידן.

הוא קרא להפסקת ההסלמה באזור לאלתר והזהיר את ישראל מפני צעדים שיביאו להסלמה אזורית.

איראן הזהירה רשמית את ירדן באמצעות סוכנות הידיעות "פארס" כי צבא איראן עוקב אחרי כל התנועות בירדן וכי אם ירדן תשתתף בפעולה כלשהי של ישראל היא תהייה " המטרה הבאה".

בתגובה, זימן משרד החוץ הירדני את השגריר האיראני בעמאן לשיחה ודרש ממנו להפסיק את ההכפשות של ירדן, שר החוץ הירדני אימן א-צפדי הופיע בטלוויזיה הרשמית של ירדן והאשים את ראש הממשלה נתניהו בניסיון לעורר עימות עם איראן ולגרור את ארה"ב ומדינות המערב לעימות אזורי כדי להשכיח מהעולם את בעיית רצועת עזה.

הירדנים יודעים היטב כי איראן מנסה להפיל את שלטון המלך עבדאללה והם חוששים ממנה מאוד, לכן הם מאשימים את ישראל, בלעדיה, הם היו  מזמן אבודים אך הם מנהלים כעת קרב הישרדות.

גורמים ירדנים בכירים מאשימים את איראן וחזבאללה בניסיון לפגוע בביטחון הלאומי של ירדן באמצעות המליציות הפרו איראניות וכנופיות מבריחים שפועלות בדרום סוריה ומבריחות סמים ואמצעי לחימה לצפון ירדן.

מדובר בגבול ארוך בין סוריה לירדן באורך של 370 ק"מ.

בנוסף לכך, מייד לאחר פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר יש ניסיונות של מליציות שיעיות לחדור משטח עיראק לירדן כדי ליצור תנועת המונים מתומכי חמאס בירדן לעבר הגבול עם ישראל.

צבא ירדן נאלץ להפציץ את הריכוזים של המילציות השיעות על הגבול עם ירדן והסיג אותן לאחור למרחק של 40 ק"מ מזרחה מהגבול.

אבו עלי אלעסכרי מראשי המליציה של "גדודי חזבאללה" בעיראק הודיע על כוונת הארגון לחמש בנשק 12 אלף לוחמים בתוך שטח ירדן כדי שיילחמו בישראל.

מייד לאחר ההתקפה האיראנית על ישראל יצא שר החוץ הירדני איימן א-צפדי ב-14 באפריל והבהיר כי ירדן לא תאפשר  לשום גורם, איראני או ישראלי, לסכן את ביטחונה של הממלכה ההאשמית.

הוא הדגיש כי ירדן ניטרלה את האיום של כל כלי טיס שחדר למרחב האווירי שלה ב-13 באפריל ואיים את ביטחונה.

ירדן איננה רוצה להיות צד בסכסוך הזה, הוא הבהיר וזכותה להגן על גבולותיה ושטחה.

ירדן מוקפת מכל עבר במובלעות איראניות, אך לפני שלוש שנים היא חתמה על הסכם ביטחוני עם ארה"ב שמאפשר לצבא ארה"ב להשתמש בשטח ירדן כדי להגן על האינטרסים האמריקנים באזור.

ארה"ב תגן על ירדן מפני הסכנה האיראנית אבל גם ישראל תעשה זאת, למרות העמדות העוינות של המלך עבדאללה, צה"ל לא יאפשר שלאורך הגבול הארוך עם ירדן יישבו מליציות איראניות שיפתחו חזית חדשה עם ישראל ויהיו חלק מטבעת החנק האיראנית המקיפה את ישראל מכל עבר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי