מתיחות ביחסים בין ממשל ביידן לרש"פ

מתיחות קשה שוררת בין הרש"פ לבין ממשל ביידן על רקע הוטו האמריקני האחרון במועצת הביטחון של האו"ם ובגלל הדרישה של הממשל כי יו"ר הרש"פ יעשה רפורמות מקיפות ברש"פ ויעניק סמכויות אמיתיות לממשלה החדשה. מחמוד עבאס מתעקש להמשיך ולשלוט ברש"פ באופן מלא וריכוזי ומושך זמן עד הבחירות לנשיאות בארה"ב בתקווה שתוצאותיהן יפחיתו את הלחץ מעליו.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס דחה בסוף השבוע שעבר בקשה של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן להיפגש עמו ברמאללה בעת ביקורו בישראל.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי מחמוד עבאס וחוסיין א-שיח' מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ גם התנגדו להיפגש עם בלינקן בועידה הכלכלית שהייתה במחצית השבוע שעבר בריאד בסעודיה.

הסיבה העיקרית לכך הייתה הזעם הפלסטיני על כך שממשל ביידן הטיל וטו במועצת הביטחון של האו"ם ב-19 באפריל על הצעת ההחלטה לקבל את "מדינת פלסטין" כמדינה חברה  מלאה באו"ם.

גורמים אמריקנים הביעו תמיהה על הצעד הפלסטיני בעוד ארה"ב מנסה לקדם את פתרון שתי המדינות באמצעות הסכם הנורמליזציה הצפוי בין ישראל לסעודיה.

הם טענו שיו"ר הרש"פ לא הופתע והוא קיבל הודעה על הצפוי שבועיים מראש מהממשל  כי ארה"ב תטיל וטו על הצעת ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם.

מאז תחילת המלחמה הטילה ארה"ב ארבע פעמים וטו במועצת הביטחון על הצעות החלטה להפסקת אש ברצועת עזה ולמרות זאת מחמוד עבאס נפגש שש פעמים עם שר החוץ בלינקן במהלך המלחמה, הפעם הוא עשה "הפגנת שרירים".

גורם בכיר ברש"פ אומר כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס זועם על הדרישה של ממשל ביידן ושל כמה מדינות ערביות כי הרפורמות ברש"פ צריכות להיות מקיפות ביותר ולחול על כל המערכת הפוליטית של הרש"פ וכי הסיוע הכספי לרש"פ יותנה בכך.

כמה מדינות ערביות הודיעו ליו"ר הרש"פ כי זוהי הדרישה האמריקנית וכי הממשל רוצה לראות רפורמות אמיתיות ועמוקות ברש"פ, הממשל סבור כי הקמת ממשלת המומחים בראשות מוחמד מוצטפא " היא צעד טוב אך לא מספיק".

גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי ממשל ביידן יודע היטב כי מדובר ב"ממשלת בובות" וכי יו"ר הרש"פ והחבורה המושחתת שמקיפה אותו הם שממשיכים למשוך בחוטים מאחורי הקלעים.

לדבריהם, בדיונים בועידה הכלכלית בריאד ב-29 באפריל התפרץ יו"ר הרש"פ לעבר כמה נציגים ערביים וצעק: " האמריקנים דרשו מאיתנו להקים ממשלה חדשה ועשינו זאת, מיניתי גם יו"ר חדש לועדת הבחירות המרכזית, מיניתי מושלים חדשים, עשינו כל מה שהם ביקשו מאיתנו, מה עוד הם רוצים?".

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי ממשל ביידן הבהיר ליו"ר הרש"פ כי הוא לא יוותר וכי הממשלה הפלסטינית החדשה חייבת לשנות את אופייה של הרש"פ ואת משימותיה ובראשן המלחמה בטרור ובשחיתות ואם זה לא יקרה הרש"פ לא תקבל סיוע כספי.

מוחמד מוצטפא, ראש הממשלה הפלסטיני החדש ביקר בחודש שעבר בסעודיה ואלג'יריה כדי לנסות ולקבל סיוע כספי עבור הרש"פ אך הוא לא קיבל אפילו דולר אחד, ממשל ביידן הוא שמונע העברת סיוע כספי לרש"פ שנמצאת במצוקה כספית כדי לאלץ את מחמוד עבאס שימנה לעצמו סגן בתפקידו כיו"ר הרש"פ וגם בתפקידו כיו"ר הועד  הפועל של אש"פ.

תפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ שאותו ממלא חוסיין א-שיח' הינו תפקיד מנהלי ולא תפקיד פוליטי.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנסה להתחכם ולהשאיר מסביבו את חברי הממשלה הקודמת שהתפטרה, למשל שר החוץ ריאד אלמאלכי מונה לתפקיד יועץ יו"ר הרש"פ לענייני בתי הדין הבינלאומיים, ראש הממשלה לשעבר ראמי חמדאללה מונה לאחראי על וועדת הבחירות המרכזית, היו עוד מינויים נוספים של מקורביו לתפקידים ברש"פ שעדיין לא פורסמו, הרש"פ מנסה להסתיר אותם מהציבור וגם מהממשל האמריקני, מחמוד עבאס מקפיד להיות זה ששולט בפועל ברש"פ ולא הממשלה החדשה.

מדובר במינויים לא חוקיים מכיוון שהממשלה החדשה הודיעה ב-23 באפריל כי היא נגד מינויים של בעלי תפקידים שפרשו מתפקידים הציבוריים.

גורם בכיר בפת"ח מלגלג על יו"ר הרש"פ ואומר כי הוא נוהג בפזיזות ובטיפשות, לדבריו, בסביבתו של מחמוד עבאס יש אנשים הקשורים ישירות לשב"כ הישראלי ול-CIA והם מוסרים להם מאחורי גבו את כל המידע שהוא מנסה להסתיר.

המתיחות בין יו"ר הרש"פ לממשל ביידן תימשך, אבל מחמוד עבאס אומר למקורביו כי עליהם להחזיק מעמד עד נובמבר הקרוב מכיוון שלהערכתו הנשיא ביידן יפסיד בבחירות לנשיאות ואז ייפתח דף חדש בין הרש"פ לבין הנשיא האמריקני החדש.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי