הסיוט הפוליטי הגדול של הנהגת הפת"ח

על פי גורמים בתנועת פת"ח, הנהגת התנועה מרוצה מכישלון השיחות בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי שבויים. החשש הגדול של מחמוד עבאס ומקורביו הוא שבכיר פת"ח מרוואן ברגותי ישוחרר בעסקה, ברגותי הוא הסיוט הפוליטי הגדול של ההנהגה הנוכחית.

על פי גורמים בכירים בתנועת פת"ח, יו"ר הרש"פ  מחמוד עבאס וחוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, פלטו אנחת רווחה גדולה בסוף השבוע שעבר לאחר שנודע על כישלון המשא ומתן בין ישראל לחמאס בקהיר על עסקת החטופים.

מסתבר כי גם בכירים אחרים בצמרת פת"ח, כמו מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי, מרוצים מההתפתחות הזו, הסיבה העיקרית לכך היא שכישלון המשא ומתן פירושו שלא תהיה בינתיים עסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס, דהיינו שבכיר פת"ח מרוואן ברגותי לא ישוחרר מהכלא הישראלי ולא יוכל, בשלב הזה, לחזור לתחומי יהודה ושומרון ולהשתלב מחדש במערכת הפוליטית הפלסטינית.

מרוואן ברגותי שמרצה בכלא הישראלי עונש של חמישה מאסרי עולם,  לאחר שהורשע ברצח חמישה אזרחים ישראלים, הוא הסיוט הפוליטי הגדול של הנהגת פת"ח הנוכחית, הוא היה יד ימינו של יאסר ערפאת ואדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה, הוא מוביל בסקרי דעת הקהל הפלסטינים כמועמד המוביל להחליף את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

הוא גם זכה לתואר "נלסון מנדלה הפלסטיני".

גורמים בתנועת פת"ח טוענים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ומקורביו, חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', מתנגדים לשחרורו של מרוואן ברגותי מהכלא ופועלים לסכל את שחרורו במסגרת עסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל.

מרוואן ברגותי הוא יריבו המר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ושנוא נפשם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג',בצמרת תנועת פת"ח לא רוצים שהוא ישוחרר מהכלא כדי שלא ישתלט על המאבק בקרב הירושה וייבחר ליורשו של מחמוד עבאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-88, חושש שאם מרואן ברגותי ישוחרר, בעסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס, הוא יארגן מרד פנימי נגדו בשורות תנועת פת"ח וגם יפעל לבטל את התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל ולארה"ב.

על פי גורמים אמריקנים, ישראל וארה"ב מתנגדות לשחררו של מרוואן ברגותי מהכלא הישראלי, בהתאם לבקשת הרש"פ, שמו לא נכלל ברשימת המחבלים שישראל מוכנה לשחרר בעסקת חילופי השבויים עם חמאס.

אבל, המלחמה ברצועת עזה שינתה את המצב,

תנועת חמאס עומדת על כך שמרוואן ברגותי ישוחרר מהכלא, זה ייחשב להישג מדיני גדול עבורה, בישראל רואים בכך סכנה למצב הביטחוני ולכן הוא הועבר סאחרונה לבידוד בעקבות ידיעות כי הוא מתכנן מהכלא, בערוצים שונים, לנסות ולהבעיר אינתיפאדה שלישית בשטחי יהודה ושומרון.

צמרת תנועת פת"ח איננה רוצה בשחרורו,הוא נחשב לדמות כריזמטית שעלולה להאפיל על מחמוד עבאס,צמרת פת"ח חוששת מכך שהוא יחשוף מעשי שחיתות גדולים של בכירי הרש"פ, ברגותי זוכה גם לפופולריות גדולה ברצועת עזה.

באחד מסקרי דעת הקהל האחרונים שפירסם הסוקר הפלסטיני הידוע ד"ר ח'ליל שקאקי, עולה כי  מרוואן ברגותי הוא הדמות הפלסטינית הפופולרית ביותר בשטחים.

על פי הסקר,במקרה של בחירות בשטחים, הוא צפוי לזכות ברוב של 48 קולות על פני מחמוד עבאס שיקבל 7 אחוזים ועל פני אסמעיל הניה שיקבל 43 אחוזים.

בשנת 2021 הודיע מרוואן ברגותי כי ירוץ מתוך הכלא לבחירות לנשיאות ברש"פ, אולם יו"ר הרש"פ הפסיק את תהליך הבחירות מחשש שיפסיד בהן.

לישראל ולארה"ב יש אינטרס כי מרוואן ברגותי יישאר מחוץ למערכת הפוליטית כדי שמחמוד עבאס יוכל להמשיך בתפקידו הנוכחי.

תנועת חמאס מנסה לנצל את שמו של מרוואן ברגותי כדי לבחוש קצת בחצר של תנועת פת"ח ולעורר מחלוקות בין חברי תנועת פת"ח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי