מה אחרי כיבוש רפיח?

ישראל מתכננת לכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" אך היא חייבת לגבש כבר עכשיו תוכנית אסטרטגית ליום שאחרי כיבוש רפיח. יחיא סינוואר מעריך שלאחר כיבוש רפיח ישראל תגיע לשוקת שבורה ואז היא תיאלץ להיכנע ולקבל את תנאיו.

 הקבינט הביטחוני אישר פה אחד בסוף השבוע שעבר את ההרחבה של פעולת צה"ל ברפיח, ההערכה בישראל היא כי הפעולה ברפיח תימשך כחודשיים ימים, אולי אפילו יותר.

הפעולה יצאה לפועל באופן מדורג שמאפשר לעצור אותה בכל רגע לצורך מימוש עסקה עם חמאס לשחרור חטופים.

על פי גורמים ברצועת עזה, יחיא סינוואר מפגין ביטחון עצמי רב ואומר למקורביו כי גם אם ישראל תכבוש את אזור רפיח כולו, בסופו של דבר היא תיאלץ להסכים לתנאים של חמאס לעסקת החטופים מכיוון שלא ישארו קלפי מיקוח בידיה.

המשימה של יחיא סינוואר היא להחזיק מעמד עוד כמה שבועות ולהרוויח זמן, הוא הצליח להסתיר את החטופים הישראלים בכמה מקומות מסתור שמורים היטב שהוכנו מראש לפני המלחמה ולמצוא לעצמו מקום מחבוא מצויין שידוע רק למעט שותפי סוד, אם המודיעין הישראלי היה מתאושש במהירות מהטראומה של ה-7 באוקטובר ומאתר את מקומות המסתור האלה, ישראל הייתה מכריעה מזמן את חמאס.

המשימה של יחיא סינוואר עכשיו היא להוכיח לקהילה הבינלאומית שישראל טועה בהערכותיה את חמאס וכי גם כיבוש רפיח לא ישפיע על חמאס לשנות את תנאיו לעסקת החטופים.

אם ישראל לא הצליחה במשך 7 חודשים להשיג את מטרת שחרור החטופים באמצעות כוח צבאי, אומר יחיא סינוואר, סביר להניח שגם עוד כמה שבועות היא לא תצליח לעשות זאת, ישראל טועה כי היא לא מבינה שהיא מתמודדת מול אויב עקשן שאין לו מה להפסיד.

יחיא סינוואר רוצה לסחוט את ישראל ולקפל אותה כדי שתוותר על הקווים האדומים שלה ולהראות שראש הממשלה נתניהו נכשל והימר על הימור לא נכון כשבחר בדרך הפעולה הצבאית.

הנחת העבודה של יחיא סינוואר היא כי לאחר כיבוש רפיח, ישראל תעמוד בפני שתי אפשרויות:

חזרה לשולחן המשא ומתן וכניעה לתנאים של חמאס לעסקה או להמר על המשך הלחץ הצבאי  על חמאס שהוא בבחינת הרפתקאה מסוכנת עבורה.

יחיא סינוואר סומך על כך שהבידוד הבינלאומי של ישראל והמשבר הפנימי בחברה הישראלית וההפגנות נגד ממשלת ישראל הם שיכניעו את ישראל, לכך יש להוסיף את ההפסד המחפיר של ישראל במערכת ההסברה ובדעת הקהל העולמית ואפשרות ההכרזה על מנהיגי ישראל כפושעי מלחמה.

זוהי העת שבה  ישראל  צריכה לגבש כבר עכשיו תוכנית אסטרטגית ליום שאחרי כיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי".

קבינט המלחמה צריך להחליט כבר עכשיו על שורה של צעדים.

א.הגברת המאמץ המודיעיני לאיתר מקומות המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס והשמדתה.

ב. להתחיל במיטוט התשתית האזרחית של חמאס ברצועת עזה, חמאס שולט ביד רמה באוכלוסיה הפלסטינית מבלי שצה"ל מונע זאת, באמצעות המערכת המוניציפלית, המשטרה ומערכות הרווחה, החינוך והבריאות, ישראל חייבת למוטט בהקדם את כל התשתיות האלה כדי שמערכת שלטונית אחרת תתפוס את מקומו של חמאס.

ג. להשלים את הריסת מערך המנהרות בכל רחבי רצועת עזה, עד כה ישראל הרסה רק 20 אחוזים מהם, יש עוד כמה מאות קילומטרים של מנהרות שיכולות לשמש כמקום מסתור למחבלי חמאס בלוחמת הגרילה שלהם נגד צה"ל.

ברגע שצה"ל ישלים את פירוק 24 הגדודים של חמאס ברצועת עזה, הוא צריך להתמקד במשימות שציינתי לעיל, חמאס יבין ששלטונו עומד להסתיים והלחץ עליו יגבר להגיע לעסקה עם ישראל בתנאים שהיא רוצה.

רק נחישות ישראל להרוס כל תשתית שקשורה לחמאס, צבאית ואזרחית כאחד, תבהיר לארגון הטרור הזה שישראל היא רצינית במטרתה למוטט את שלטונו והוא ייאלץ להגמיש את עמדותיו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי