טורקיה הפכה להיות מדינה תומכת טרור

ישראל חשפה תוכנית של יחיא סינוואר להקים בסיס חשאי בטורקיה שממנו תפעל זרוע מבצעית לאיסוף מודיעין ופעילות טרור נגד ישראל. טורקיה בראשות ארדואן הפכה מאז המלחמה ברצועת עזה למדינה תומכת טרור שיש להוקיעה, ישראל חייבת לנקוט בצעדים מעשיים נגדה.

 המלחמה שפרצה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר חשפה יותר מכל זמן אחר את העובדה שטורקיה בראשותו של הנשיא טייפ רג'ב ארדואן הפכה להיות מדינה תומכת טרור, מדינה שתומכת בארגון הטרור חמאס שפועל להשמדת מדינת ישראל, אותו ארגון טרור שתקף ב-7 באוקטובר את ישובי עוטף עזה, רצח באכזריות  1200 ישראלים וחטף יותר מ-200 מהם לרצועת עזה לאחר שעשה מעשי זוועה אחרים כמו רצח תינוקות, אונס, כריתת איברים והתעללות בגופות.

הנשיא ארדואן רואה את עצמו כנציג הבכיר ביותר של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית לא מסתיר את תמיכתו בארגון הטרור חמאס.

ב-13 במאי הוא הודיע כי יותר מאלף אנשי חמאס מטופלים בבתי חולים בטורקיה, "אני לא רואה בחמאס ארגון טרור, להיפך, אני רואה באנשיו כאלה שנלחמים כדי להגן על אדמם ועל עמם", התגאה ארדואן תוך שהוא מתעלם מההצהרות הרשמיות של בכירי חמאס על כוונתם לבצע מעשי טבח נוספים בישראלים ואף להשמיד את ישראל.

מאז שנת 2011 ועד היום, טורקיה מארחת באישורו של הנשיא ארדואן, בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, ארדואן איפשר להם לרכוש בניין רחב מימדים בן 3 קומות באיסטנבול שממנו הם מכווינים פעולות טרור בשטחי יהודה ושומרון ובישראל, הם גם מגייסים לשורות חמאס סטודנטים ערבים כדי שיבצעו פיגועים.

השלוחה הזו של חמאס באיסטנבול מופעלת על ידי הגוף שמכונה "מטה הגדה" בזרוע הצבאית של חמאס שבו כמה פעילי טרור מגורשי "עסקת שליט" שעובד בתיאום מלא עם יחיא סינוואר ברצועת עזה.

כמו כן, בבנין שלוחת חמאס באיסטנבול יש חדר האזנה מיוחד שאוסף מודיעין על כוחות צה"ל ועל הרש"פ ומעביר אותו לחזבאללה ולאיראן.

גורמים טורקים וגורמים בחמאס מאשרים כי ארגון חמאס פתח מחדש באחרונה כמה משרדים שלו שנסגרו בעבר, במקביל לפעילות של משרדי השלוחה הצבאית של חמאס באיסטנבול.

גם שני בכירים בחמאס שעזבו את טורקיה לפני פרוץ המלחמה ברצועת עזה לבוסניה, על פי בקשת שלטונות טורקיה, חזרו לאיסטנבול.

הנהגת חמאס חשה בביטחון רב והחליטה לפתוח מחדש כמה ממשרדיה בטורקיה בתמיכת השלטונות הטורקים.

גורמי מודיעין במערב טוענים כי השלטון של ארדואן מסייע לבכירי חמאס בהלבנת כספים שמשמשים גם לפעולות טרור, זאהר אלג'בארין, "המוח הפיננסי" של תנועת חמאס, שירש את תפקידו של צאלח אלעארורי שחוסל בחודש ינואר בביירות, מתגורר בטורקיה ומקורב מאוד לנשיא ארדואן.

יחיא סינוואר הרחיב את השפעתו גם לטורקיה

על פי גורמים בחמאס, מי שאחראי היה על שלוחת הזרוע הצבאית של  חמאס בטורקיה היה צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון שחוסל בחודש ינואר השנה על ידי ישראל בשכונת א-דאחיה בביירות.

את מקומו כעת תפס סגנו זאהר אלג'בארין, אולם מסתבר שליחיא סינוואר יש גם כן השפעה רבה על הנעשה בשולחת חמאס בטורקיה ויש שם פעילי טרור שעובדים עבורו למרות היריבות הקשה שהייתה בינו לבין צאלח אלעארורי.

העיתון "טיימס" חשף ב-14 במאי מסמכים שצה"ל תפס ברצועת עזה שנכתבו על ידי בכיר בזרוע הצבאית של חמאס חמזה אבו שנב, מקורבו של יחיא סינוואר.

מהמסמכים עולה כי יחיא סינוואר תכנן להקים בסיס סודי בטורקיה ותאי טרור נוספים כדי לתאם התקפות על מטרות ישראליות במדינת שכנות, כולל אלו שחברות בנאט"ו.

למעשה, יחיא סינוואר החליט לשנות את מדיניות ארגון חמאס שקבע מייסד הארגון השיח' אחמד יאסין כי לא יהיו פיגועים בחו"ל אלא רק בשטח "פלסטין".

יחיא סינוואר היה מתוסכל כנראה מהסיכולים הרבים שעשה השב"כ  בישראל  ובשטחי יהודה ושומרון והוא ניסה להקים בטורקיה זרוע ביטחונית שתבצע פעולות מודיעיניות וחיסולים של אנשי מוסד,אזרחים ישראלים שיש להם השפעה מדינית וכלכלית, חבלה בכלי שיט ישראלים וגם חטיפה של אזרחים ישראלים.

ה"טיימס" הלונדוני דיווח לפני כשנתיים, מפי גורמי מודיעין בינלאומיים, כי באיסטנבול פועלת גם יחידה חשאית של חמאס בנפרד מהמשרד של חמאס, היא כפופה לזרוע הצבאית של חמאס ומדווחת ישירות לבכיר חמאס סמאח סראג' שמקבל הנחיות מיחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה.

לפני יותר משנתיים סיבכה חמאס את טורקיה בפרשת הלבנת והברחת כספים לזרוע הצבאית ברצועת עזה באמצעות 2 משרדי חלפנות כספים גדולים באיסטנבול. כתוצאה מכך הרשיע בית דין בסעודיה כ-60 פעילים של חמאס שהיו חברים ברשת הזו של הלבנת והברחת הכספים.

הפעילות מרחוק של יחיא סינוואר בטורקיה מעידה על המגלומניה שלו ועל רצונו להפוך למנהיג כל יכול של חמאס לא רק ברצועת עזה אלא ברחבי העולם.

כל הפעילות הזו של יחיא סינוואר על אדמת טורקיה ידועה היטב למודיעין הטורקי אשר לא עשה שום דבר כדי למנוע אותה באישורו של הנשיא ארדואן.

מה עושה ישראל נוכח פעילות חמאס בטורקיה?

 

שר החוץ לשעבר אלי כהן הודיע ב-29 באוקטובר שעבר כי הנחה להחזיר לישראל את הנציגים הדיפלומטיים מטורקיה על רקע ההתבטאויות של הנשיא ארדואן נגד ישראל בעקבות המלחמה נגד חמאס וכי ישראל תעשה הערכה מחדש של יחסיה עם טורקיה.

שגרירות ישראל באנקרה פונתה מייד לאחר הטבח שעשה חמאס ב-7 באוקטובר שעבר  מחשש לפגיעה בעובדי השגרירות על ידי מוסלמים קיצונים.

אולם באחרונה החזיר משרד החוץ לטורקיה כמה דיפלומטים בדרג זוטר, למרות המתיחות בין שתי המדינות גם בישראל נמצאים כמה דיפלומטים טורקים זוטרים.

ישראל טעתה ביחסה לטורקיה בראשות ארדואן והגיעה העת לשנות זאת.

באוגוסט 2022 הסכים ראש הממשלה דאז יאיר לפיד לנורמליזציה מלאה ביחסים עם טורקיה ועל החזרת השגרירים לאחר יחסים עכורים שנמשכו 15 שנים.

הנשיא ארדואן היה אמור להגיע גם לביקור בישראל, בפעם הראשונה מאז ביקורו האחרון במאי 2005.

הנשיא ארדואן גיבש אז את האסטרטגיה החדשה שלו, הוא רצה לשבור את הבידוד של ארצו באמצעות נורמליזציה מחודשת עם יריבותיה האזוריות הוותיקות: ישראל, מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות, הכלכלה הטורקית במצב קשה וארדואן ניסה לעודד השקעות זרות ותיירות במדינתו.

גם סוגיית האנרגיה הייתה חשובה בהתקרבות של טורקיה לישראל, הנשיא ארדואן  הביע נכונות לשת"פ בעניין צינור הגז הטבעי בים התיכון, זהו נושא חשוב מכיוון שמדינות אירופה מנסות להפחית את תלותן בגז הטבעי הרוסי על רקע הפלישה הצבאית הרוסית לאוקראינה.

מבחינת ישראל, הנורמליזציה המלאה עם טורקיה תורמת ליציבות האזורית ולכלכלה, שיתוף הפעולה המודיעיני בין המוסד הישראלי למודיעין הטורקי " מיט" שסיכל תוכניות קונקרטיות לפיגועים של "משמרות המהפכה" האיראניים בישראלים בטורקיה תרם ללא ספק להתקרבות בין שתי המדינות.

הטעות הגדולה של ישראל הייתה שהיא מיהרה מדי לחזור ולהתחבק עם ארדואן ,תומך ארגון הטרור חמאס, שהוכיח כי הוא גרוע יותר מדאע"ש.

על פי גורמים בחמאס, ארדואן העביר, לאחר הנורמליזציה המחודשת עם ישראל, מסרים להנהגת חמאס כי הדף החדש שהוא פותח עם ישראל איננו מהווה תמיכה במדיניות הישראלית ובציוניות שלה, היחס החם שלו כלפי תנועות "ההתנגדות" לא ישתנה  והוא לא יסגור את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול למרות דרישת ישראל.

ככל שחולף הזמן מפרוץ המלחמה ברצועת עזה מתברר כי הנשיא ארדואן הוא מקרה אבוד והוא לא ישתנה, הוא ימשיך לתמוך בחמאס, ישראל חייבת לצנן את היחסים עם טורקיה ולשמור על כבודה ועל כבוד העם היהודי.

ארדואן ממשיך להשמיע את טענות הכזב כי הפעילים של חמאס במשרדים באיסטנבול הינם פעילים פוליטיים בלבד, למרות ההוכחות שישראל העבירה למודיעין הטורקי כי מדובר בפעילי טרור.

ישראל חייבת  לחשוף את כל החומר המודיעיני שיש לה על הפעילות של חמאס בטורקיה לקראת הבחירות לנשיאות בארצות הברית, הנשיא ביידן לא יעשה כנראה שום דבר נגד טורקיה אבל צריך לנסות ולהעלות את הנושא הזה לראש סדר היום התקשורתי בסמיכות למועד הבחירות כדי להשפיע על עמדתו של הנשיא לשעבר טראמפ.

ישראל גם חייבת להתחיל להגביל את הפעילות הטורקית בהר הבית ובמזרח ירושלים.

למוסד הישראלי קשה לפעול בטורקיה בגלל היעילות של המודיעין הטורקי אבל אפשר ליירט פעילים של חמאס בטורקיה בעת שהם עוזבים את המדינה לצורך עסקים או ביקורי משפחות.

המסר הישראלי לטורקיה לסגור את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטבנול חייב לעבור, כולל פעילות בנושא בזירה הבינלאומית.

 

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי