כיבוש אזור רפיח לא יכריע את המערכה אבל הוא חשוב להשגת יעדי המלחמה

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי צה"ל צפוי להרחיב את הפעולה הצבאית ברפיח מייד בתום ביקורו של היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן בישראל. כיבוש כל אזור רפיח הוא השלב האחרון בתוכנית הישראלית לפרק את כל היחידות הצבאיות של צבא חמאס והוא מקרב את ישראל להשגת יעדי המלחמה.

היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ק סאלביאן יגיע היום לישראל ואחת ממטרות ביקורו היא לשכנע את ראש הממשלה נתניהו להימנע מפעולה צבאית נרחבת באזור רפיח.

הנשיא ביידן עדיין עומד על דעתו כי פעולה כזו היא מיותרת ועלולה לפגוע באזרחים פלסטינים חפים מפשע.

הקבינט הביטחוני קיבל כבר החלטה להרחיב את הפעולה הצבאית באזור רפיח אך ישראל הבטיחה לממשל כי היא תמתין לג'ק סאליבאן.

חמאס מזהיר את ישראל כי התעקשותה להמשיך במלחמה תביא אותה לצומת דרכים שבו היא תצטרך לבחור במלחמת התשה ארוכה ברצועת עזה או מלחמה אזורית עם "ציר ההתנגדות" בראשות איראן.

חמאס מודאג מאוד מאפשרות כיבוש כל אזור רפיח על ידי ישראל ותפיסת "ציר פילדלפי" שהוא צינור ההברחות העיקרי של נשק משטח מצרים לחמאס ברצועה.

בשטחים שצה"ל תפס כבר באזור רפיח הוא איתר עשרות מנהרות, בהן  כמה מנהרות הברחה שחודרות לצד המצרי.

קרוב לשמונה מאות אלף פלסטינים כבר עזבו מרצונם את אזור רפיח ויש צורך לפנות מהאזור הזה עוד מאות אלפים של פלסטינים כדי שצה"ל יוכל לפעול ללא חשש של פגיעה באזרחים, גורמים בצה"ל אומרים כי צה"ל יכול לעמוד במשימה הזו.

בחמאס אומרים כי ההתנגדות האמריקנית למבצע הגדול של צה"ל ברפיח אינה נובעת מרצון להגן על חיי הפלסטינים אלא למען מסע הבחירות של הנשיא ביידן וגם כדי למנוע מישראל כישלון צבאי אפשרי.

ההערכה בצה"ל היא כי כיבוש אזור רפיח לא יכריע את המערכה נגד חמאס אבל יש לו חשיבות גדולה בדרך להשגת מטרות המלחמה,צה"ל חייב לפרק את ארבעת גדודי הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח. מי ששולט ברפיח וב"ציר פילדלפי" שולט למעשה ברצועת עזה, זהו שטח מפתח חשוב.

כמו כן לישראל יש מידע מודיעיני כי חמאס מחזיק חטופים באזור וכי פעולה צבאית זהירה יכולה להביא ללכידת מחבלים שיכולים להוביל את כוחות צה"ל אל החטופים.

עד כה הפעולה של צה"ל היא הדרגתית וזהירה והיא אמורה להימשך כמה שבועות.

כיבוש כל אזור רפיח הוא השלב האחרון בתוכנית הישראלית לפרק את כל היחידות הצבאיות של צבא חמאס, חמאס החל כבר עכשיו לעבור ללוחמת גרילה בכמה חלקים ברצועה והשלב הבא מבחינת צה"ל יהיה לעשות פשיטות ממוקדות על יעדי טרור בהתאם למידע מודיעיני מדוייק.

צה"ל יהיה חייב להשאיר כוחות באזור רפיח לאחר כיבושו וטיהורו ממחבלי חמאס כדי למנוע את חזרת לאזור וגם להשאיר כוחות שיהרסו את מנהרות ההברחה שמתחת ל"ציר פילדלפי" ויאבטחו את האזור למנוע חפירת מנהרות חדשות.

ניתוק צינור החמצן הזה לחמאס הוא מהלך חשוב מאוד בהחלשת כוחו הצבאי ובהמשך למיטוט שלטונו.

מדובר בפעולה ממושכת שתימשך  כמה חודשים אבל היא תקרב את ישראל להשגת יעדי המלחמה.

חשיבות מסדרון נצרים

 

במקביל למערכה באזור רפיח, צה"ל חייב לשמור על השליטה על "מסדרון נצרים" שנמתח לאורך כ-6 ק"מ ממזרח למערב הרצועה ושמבתר את הרצועה לשני חלקים.

הציר הזה הורחב על ידי צה"ל משני הצדדים והוא משמש חיץ טוב שמונע את חזרת מאות אלפי פלסטינים מדרום הרצועה לצפונה.

השליטה בו מבססת את הנוכחות של צה"ל ברצועת עזה.

צה"ל בנה כמה מוצבים לאורך הציר הזה ומבסס את אפשרות הישארותו ברצועת עזה לזמן ממושך.

לשליטה בציר הזה יש חשיבות רבה במניעת חזרת מחבלי חמאס לצפון הרצועה, לטענת הפלסטינים, צה"ל הרס 750 מבנים משני צידי המסדרון כדי להבטיח את הביטחון בתנועה על הציר הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי