ליחיא סינוואר אין אינטרס להחזיר את כל החטופים

הפעולה הצבאית העצימה של צה"ל איפשרה לו לחלץ ארבע גופות של חטופים ישראלים מתוך רצועת עזה. הלחץ הצבאי על חמאס חייב להימשך, ליחיא סיננואר אין אינטרס להחזיר את כל החטופים והדרך היחידה כרגע ללחוץ עליו היא צבאית בלבד.

חמאס התעלם לכמה שעות מהמבצע המוצלח של צה"ל  ושב"כ שבו חולצו מתוך רצועת עזה גופותיהם של שני לוק, עמית בוסקילה, יצחק גלרנטר ורון בנימין ז"ל.

מדובר בחילוץ הראשון של גופת חטוף מאז 6 באפריל, אז חולצה גופתו של אלעד קציר ז"ל שנרצח בשבי.

לאחר שלמד את פרטי המבצע, נשלח בכיר חמאס עיזת א-רישק להגיב עליו ופירסם את ההודעה הבאה:

" החזרת גופות החטופים לישראל אחרי 8 חודשי לחימה איננה הישג עבור הממשלה הישראלית אלא הוכחה לביצוע הכושל של צה"ל, היא מראה שהאויב לא יצליח להגיע לחייליו אלא בצורת גופות או דרך עסקת חילופי שבויים מכובדת".

חמאס איבד מעט מקלפי המיקוח שלו מול ישראל אבל הוא מחזיק עדיין ב-128 חטופים.

"אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס התייחס ב-17 במאי באופן כללי לנושא החטופים  במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל ובהצהרה שמסר הוא אמר כי "השקר של מה שמכונה הלחץ הצבאי לשחרור השבויים הישראלים הוא תיאור להאצת הליכת השבויים של האויב לגורל בלתי נודע".

העסקה לשחרור החטופים תקועה במבוי סתום, ההצעה האחרונה של חמאס היא בלתי מקובלת על ישראל ומעידה על כך שליחיא סינוואר אין שום אינטרס לעסקת חטופים, הוא עשה תרגיל תקשורתי והודיע כביכול על הסכמת חמאס להפסקת אש כדי להעביר את הכדור למגרשה של ישראל.

יחיא סינוואר מעודד מהלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל לעצור את המבצע ברפיח, מהדיונים בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל והמחלוקות הפנימיות הגדולות בקבינט המלחמה ובחברה הישראלית, כל הדברים האלה משרתים את האינטרסים שלו לא ללכת לעסקה.

הוא משוכנע כי הלחצים האלה רק יתגברו ובסופו של דבר ישראל תיאלץ להיכנע לדרישותיו, דהיינו לעצור את המלחמה, להסיג מהרצועה את כל כוחות צה"ל ולאפשר לו להישאר על כס השלטון ברצועה.

גורמים ברצועת עזה המקורבים לחמאס מעריכים כי בכל תרחיש,יחיא סינוואר יותיר לעצמו כמה חטופים כ"תעודת ביטוח" לכך שלא יחוסל או למשא ומתן עתידי, הוא מבין היטב שגורלו נחרץ וכי אם הוא ישחרר בעסקה את כל החטופים הוא יאבד את תעודת הביטוח שלו ויחוסל על ידי ישראל.

אין ספק שהפעולה העוצמתית של צה"ל כעת ברצועת עזה "נענעה את העץ" ואיפשרה השגת מודיעין מדוייק על ידי אמ"ן והשב"כ שהביא למבצע המיוחד לחילוץ גופות ארבעת החטופים שנרצחו על ידי חמאס, לכן חשוב מאוד להמשיך במבצע הזה.

נציג ישראל לדיונים בבית הדין הבינלאומי בהאג אמר בסוף השבוע האחרון  כי "לחמאס יש מערכת מנהרות מפותחת ברפיח, כולל כ-50 מנהרות שחוצות לשטח מצרים ושחטופים ישראל מוחזקים שם".

על פי גורמים במודיעין הישראלי, יחיא סינוואר מחזיק סמוך אליו במקום מחבואו כמה חטופים ישראלים שישמשו לו כמגן אנושי, אבל לאמ"ן ולשב"כ אין מידע מדוייק על מקום המסתור שלו גם לאחר 7 חודשים של מלחמה, הוא תכנן היטב, במשך כמה שנים, את מקום המסתור שלו, אבל כפי שישראל הצליחה להגיע בסופו של דבר למקום מסתורו של רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא במחנה הפליטים נוצייראת ולחסל אותו היא יכולה להגיע בסופו של דבר גם למקום המסתור של יחיא סינוואר, זה מצריך מאמץ מודיעיני ממוקד מאוד של השב"כ ואמ"ן וגם פעילות צבאית עצימה מאוד ברצועת עזה, הלחץ הצבאי מסייע גם בהשגת מידע מודיעיני חשוב.

גורמים ביטחוניים בישראל מאשרים כי העסקה הקודמת שבה הסכים יחיא סינוואר לשחרר כמחצית מהחטופים הייתה בין היתר כתוצאה מהלחץ הצבאי של ישראל על חמאס, הייתה גם סיבה נוספת לא פחות חשובה והיא הביקורת הקשה על חמאס בעולם כי הוא חטף זקנים, נשים וילדים והוא רצה לנטרל את הביקורת הזה,עם זאת, יחיא סינוואר אדיש לגורלם של תושבי רצועה עזה, למספר הנפגעים הגדול ולהרס האדיר של הרצועה, כל אלה לא מזיזים לו, מה שחשוב עבורו הוא לשרוד ביחד עם בני משפחתו שמסתתרים עמו במנהרות.

קיים תרחיש שנדון במערכת הביטחונית שבו ישראל תאתר בסופו של דבר את מקום המסתור של יחיא סינוואר ותצטרך להחליט כיצד היא פועלת לאור העובדה שהוא מחזיק בכמה חטופים כמגן אנושי, במקרה כזה סביר להניח שישראל תצור על מקום המסתור שלו ותציע לו  גירוש לחו"ל עם ערבויות שלא יחוסל כדי להביא לשחרור החטופים.

לכן , אופציית ההגלייה או הגירוש היא עדיין רלוונטית באופן עקרוני מבחינתה של ישראל למרות שבחמאס טוענים כי היא איננה רלוונטית וכי ההנהגה הצבאית של חמאס היא ג'יהאדיסטית ותילחם עד המוות ולא תיכנע.

בשלב הזה, מלבד המשך הלחץ הצבאי אין לישראל עוד מנופי לחץ על חמאס כדי לזרז את עסקת החטופים, אבל, אילו היה לה מודיעין מדוייק היא הייתה יכולה לקחת בשבי כמה בכירים בזרוע המדינית של חמאס ברצועת עזה, יש כמה עשרות כאלה שמסתתרים במקומות שונים ברצועה, או בכירים בג'יהאד האסלאמי, כדי שישמשו כקלפי מיקוח במשא ומתן על עסקת החטופים, אבל, המודיעין הישראלי עדיין לא מסוגל לספק את הסחורה הזו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי