חזרת הרש"פ לרצועת עזה איננה מעשית

הרחוב הפלסטיני אינו רוצה בחזרתה של הרש"פ לשלוט ברצועת עזה, הוא מאשים אותה בשחיתות ובנפוטיזם וכי היא קבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית. הרש"פ איבדה את השליטה הביטחונית בצפון השומרון ואין לה יכולת לשלוט גם ברצועת עזה ולהתמודד עם הזרוע הצבאית של חמאס.

ברחוב הפלסטיני יש ביקורת קשה על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על הדברים שאמר בשבוע שעבר בועידת הפסגה הערבית במנאמה שבבחריין, הלכי הרוח ברחוב הם שמחמוד עבאס מגביר את הפיצול בחברה הפלסטינית.

מחמוד עבאס האשים את תנועת חמאס בכך שסיפקה לישראל תירוצים לתקוף את רצועת עזה.

אין זו הפעם הראשונה שהוא תוקף את חמאס, מאז פרוץ המלחמה הוא  מטיל עליה את האחריות למה שקורה ברצועת עזה.

בנאומו בועידת הפסגה הערבית הוא אמר:

"הפעולה הצבאית שביצעה תנועת חמאס באופן עצמאי ב-7 באוקטובר סיפקה לישראל תירוצים לתקוף את רצועת עזה. דבר שהביא הרג, הרס וגירוש של הפלסטינים".

הוא הוסיף כי העמדה של חמאס שמסרבת לסיים את הפיצול בחברה הפלסטינית ולחזור למטריית הלגיטימיות הבינלאומית משרתת את התוכניות של ישראל.

בחודש פברואר שעבר הוא קרא לחמאס להשלים במהירות את עסקת שחרור החטופים כדי למנוע מהפלסטינים אסון גדול.

תנועת חמאס הגיבה על דבריו של יו"ר הרש"פ והביעה עליהם צער, היא ציינה כי ההתקפה ב-7 באוקטובר על ישראל הייתה החלק החשוב במאבק של העם הפלסטיני נגד הכיבוש הישראלי.

האם הרש"פ תשוב לשלוט ברצועת עזה?

ממשל ביידן ומדינות נוספות במערב וגם מדינות ערביות לוחצים שלרש"פ יהיה תפקיד בניהול רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה וכי ישראל חייבת לאפשר זאת.

אולם, ממשלת ישראל איננה רואה ברש"פ כתובת לניהול רצועת עזה. ראש הממשלה נתניהו רואה ברש"פ גוף שמסרב לגנות את הטבח של ה-7 באוקטובר, שמשלם משכורות למחבלים ושמסית נגד ישראל במערכת החינוך ובאמצעי התקשורת שלו.

תנועת חמאס מתעלמת לגמרי מהרש"פ בכל הקשור למשא ומתן העקיף עם ישראל על עסקה לשחרור החטופים והפסקת אש, אבל היא כן מתייעצת עם מדינות ערב ועם טורקיה.

יו"ר הרש"פ חושש שישראל מתכננת להקים ממשל צבאי ברצועת עזה וכי היא רוצה להשתלט עליה ולהקים בה מחדש התנחלויות.

הרש"פ איבדה את הלגיטימיות שלה ברחוב הפלסטיני, הוא רואה בה גוף מושחת שאינו ראוי לשלוט בגדה המערבית וברצועת עזה, גוף שמסרב לערוך בחירות כלליות לנשיאות ולפרלמנט מחשש שמחמוד עבאס יפסיד בבחירות.

הרחוב העזתי ממש שונא את מחמוד עבאס אשר הטיל עליו סנקציות בשנת 2018 כדי לנסות ולהמריד אותו נגד שלטון חמאס.

הדעה הרווחת ברחוב היא שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא קבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית.

גם ממשל ביידן מאוכזב מאוד מהתנהלות הרש"פ, גורמים אמריקנים אומרים כי ממשלת הטכנוקרטים החדשה בראשות מוחמד מוצטפא היא בעצם "ממשלת בובות" של מחמוד עבאס, כי השחיתות נמשכת וגם חוסר הרצון שלה להילחם בטרור.

נקודה חשובה נוספת היא שהרש"פ איבדה את השליטה הביטחונית בצפון השומרון לקבוצות טרור חמושת שנתמכות על ידי איראן, אם היא אינה יכולה לשלוט ביהודה ושומרון כיצד תשלוט בעת ובעונה אחת גם ברצועת עזה, האם אנשי הביטחון שלה יילחמו נגד המחבלים החמושים של חמאס? התשובה היא לא.

הזרוע הצבאית של חמאס עלולה להתאושש ושוב לגרש בכוח את הרש"פ מרצועת עזה כפי שעשתה בשנת 2007.

לאור ההתנגדות ברחוב הפלסטיני לרש"פ ולאור התנגדות ישראל וחולשתה הביטחונית והמוסרית של הרש"פ האפשרות לחזרתה במצבה הנוכחי לשלוט ברצועת עזה אחרי סיום המלחמה איננה מעשית, מי שחושב אחרת טועה בגדול.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי