חמאס נחושה לטרפד כל שלטון אחר ברצועת עזה

לישראל ולארה"ב אין תוכנית של "היום אחרי" ברצועת עזה אך הן מתנגדות להמשך שלטון חמאס. בחמאס טוענים כי ישראל אינה יכולה לחסל את הכוח הצבאי של התנועה וכי היא תטרפד כל שלטון אחר ברצועת עזה, היא עומדת להפוך לעצם בגרונה של ישראל.

המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים והפסקת האש תקוע וצה"ל פועל באופן נרחב באזור רפיח, נראה שתנועת חמאס עומדת לאבד את מאחזיה הצבאים ואת מנהרות ההברחה באזור הזה.

המלחמה נגד "ציר הרשע" בראשות איראן תהייה ארוכה, עדיין לא ברור מה יקרה בגבול הצפון מול חזבאללה, מדינות ערב כבר דנות ביום שאחרי המלחמה ובועידת הפסגה הערבית בבחריין בשבוע שעבר הוסכם על הקמת כוח רב לאומי שישלוט ביהודה ושומרון  וברצועת עזה כהכנה לפתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

הסכמה ערבית על רעיון שאין שום סיכוי שישראל תקבלו.

לעומת זאת, ממשל ביידן מעלה רעיונות על כוח ערבי משותף שישלוט ברצועת עזה עד לגמר שיקום הרצועה בתנאי שתנועת חמאס לא תשלוט ברצועה.

האמת היא שגם לממשל ביידן וגם לישראל אין כרגע תוכנית מעשית ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה, ישראל מתנגדת בתוקף להישארות תנועת חמאס בשלטון, ממשל ביידן מוכן להכיל מצב שבו תנועת חמאס תהפוך למפלגה פוליטית ותצטרף לממשלת אחדות פלסטינית של הרש"פ שתשלוט ברצועת עזה.

עבור הנשיא ביידן, זהו מסלול נכון להקמת מדינה פלסטינית, מבחינת ישראל זהו מתכון בדוק למעשי טבח נוספים דוגמת הטבח של ה-7 באוקטובר.

התוכניות של חמאס

 

תנועת חמאס מפגינה ביטחון עצמי רב כרגע, היא בטוחה שהיא תישאר בשלטון ברצועת עזה בזכות קלף המיקוח החזק שיש בידיה והוא 129 חטופים ישראלים.

היא מעריכה כי בסופו של דבר הלחצים הפנימיים והבינלאומיים יכריעו את ראש הממשלה נתניהו והוא ייאלץ לעצור את המלחמה ברצועה.

בכל מקרה חמאס איננה מתכוונת להרים דגל לבן, גורמים בחמאס אומרים כי גם אם צה"ל יכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" עדיין הזרוע הצבאית של חמאס תישאר כקוץ שתקוע בגרונה של ישראל והיא תמשיך במלחמת גרילה נגדה מתוך המנהרות.

חמאס גם לא תסכים לשום כניסת כוחות צבא זרים לרצועה והיא תראה בהם "כוח כובש" ותילחם נגדם.

לדברי הגורמים האלה , ישראל לא תשיג "ניצחון מוחלט" ולא תוכל להרוס את כל התשתיות הצבאיות שלה, לזרוע הצבאית של חמאס יש יכולת להשתקם במהירות ולחזור לאזורים שכבשה ישראל.

גם אם ישראל תשיג הכרעה צבאית ברורה במלחמה ותצליח לחסל את ההנהגה הצבאית של חמאס, התנועה תצמיח הנהגה חדשה ותשקם בהדרגה את התשתית הצבאית שנהרסה.

לחמאס, בניגוד לרש"פ, יש תמיכה רחבה בקרב הציבור העזתי והיא איננה מתכוונת להיעלם מהזירה הפוליטית הפלסטינית.

הציפייה של חמאס ממדינות ערב היא שהן יבינו כי היא איננה עומדת להיעלם בעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר ולכן הן צריכות למצוא פיתרון מדיני לרצועת עזה שבו שותפה גם תנועת חמאס.

גורמים בחמאס טוענים כי ארה"ב וישראל יבינו זאת בדרך הקשה וכי תנועת חמאס עומדת להיות הכתובת היחידה שיכולה להשליט רגיעה ושקט ברצועה וגם לחבל במאמצי הנורמליזציה של הנשיא ביידן במזרח התיכון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי