הרש"פ מחפשת דרכים לצאת ממצוקתה הכספית

היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן הבטיח לבכירי הרש"פ כי ממשל ביידן יפעיל לחץ על ממשלת ישראל להעביר לרש"פ את כספי המיסים שהוקפאו בגלל תשלום משכורות למחבלים. ראש הממשלה הפלסטיני החדש ייצא לועידת המדינות התורמות בבריסל לבקש סיוע כספי לרש"פ ולהציג תוכנית לשיקום רצועת עזה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתחיל להתקפל בפני ממשל ביידן, לאחר שהוא דחה בתחילת החודש בקשה של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן להיפגש עמו ברמאללה בעת ביקורו בישראל. הוא איפשר למזכ"ל הועד הפועל של אש"פ חוסיין א-שיח' ולראש הממשלה הפלסטיני מוחמד מוצטפא להיפגש ב-21 בחודש עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן בעת ביקורו בישראל.

הרש"פ זועמת על ממשל ביידן ועושה הפגנת שרירים,הסיבה העיקרית היא הכעס הפלסטיני על כך שממשל ביידן הטיל וטו במועצת הביטחון של האו"ם ב-19 באפריל על הצעת ההחלטה לקבל את "מדינת פלסטין" כמדינה חברה  מלאה באו"ם.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס זועם על הדרישה של ממשל ביידן ושל כמה מדינות ערביות כי הרפורמות ברש"פ צריכות להיות מקיפות ביותר ולחול על כל המערכת הפוליטית של הרש"פ וכי הסיוע הכספי לרש"פ יותנה בכך.

כמה מדינות ערביות הודיעו ליו"ר הרש"פ כי זוהי הדרישה האמריקנית וכי הממשל רוצה לראות רפורמות אמיתיות ועמוקות ברש"פ, הממשל סבור כי הקמת ממשלת המומחים בראשות מוחמד מוצטפא " היא צעד טוב אך לא מספיק".

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי ממשל ביידן הבהיר ליו"ר הרש"פ כי הוא לא יוותר וכי הממשלה הפלסטינית החדשה חייבת לשנות את אופייה של הרש"פ ואת משימותיה ובראשן המלחמה בטרור ובשחיתות ואם זה לא יקרה הרש"פ לא תקבל סיוע כספי.

מוחמד מוצטפא, ראש הממשלה הפלסטיני החדש ביקר בחודש שעבר בסעודיה ואלג'יריה כדי לנסות ולקבל סיוע כספי עבור הרש"פ אך הוא לא קיבל אפילו דולר אחד, ממשל ביידן הוא שמונע העברת סיוע כספי לרש"פ שנמצאת במצוקה כספית כדי לאלץ את מחמוד עבאס שימנה לעצמו סגן בתפקידו כיו"ר הרש"פ וגם בתפקידו כיו"ר הועד  הפועל של אש"פ.

הרש"פ מחפשת מקורות מימון

 

הרש"פ במצוקה כספית קשה, היא שילמה החודש משכורות חלקיות ל-145 אלף פקידיה עבור חודש מרץ, יש לה גם חובות חיצוניים לבנקים שמהם היא לקחה הלוואות,

חוסיין א-שיח' ומוחמד מוצטפא העלו את הנושא הזה בפני ג'ק סאליבאן, היועץ לביטחון לאומי, על פי גורמים ברש"פ הוא הבטיח ללחוץ על ממשלת ישראל להעביר לרש"פ את הכספים שהיא הקפיאה,  מתוך כספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ, בגלל שהרש"פ ממשיכה לשלם משכורות למחבלים.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד מוצטפא ייצא בסוף החודש לבריסל להשתתף בועידת המדינות התורמות והוא יציג בה תוכנית לשיקומה של רצועת עזה ושיפור המצב הכלכלי ביהודה ושומרון.

ג'ק סאליבאן הבטיח בפגישה עם מוחמד מוצטפא וחוסיין א-שיח' כי ארה"ב מחוייבת להמשיך בהעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ופתיחת מעברי הגבול לרצועה.

עדיין  לא ברור אם ישראל תשתתף בועידת המדינות התורמות בבריסל, ייתכן שהיא תימנע מכך מכיוון שהיא מתנגדת לכך שהרש"פ תשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה  והיא לא תרצה להיות מחוייבת לאף החלטה של המדינות התורמות במיוחד בכל מה שקשור להעברת הכספים המוקפאים לרש"פ.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי