ישראל נאלצת לחזור על תקדים רצועת הביטחון בדרום לבנון

ישראל בונה אזור חיץ ברצועת עזה שאמור להגן על ישובי עוטף עזה אחרי המלחמה והיא חוזרת לתפיסת הקמת אזור הביטחון שהיה קיים בדרום לבנון עד לשנת 2000. התפיסה הזו נכשלה וישראל שילמה עליה מחיר יקר מבחינת חיי אדם, היא צריכה כעת להפיק את הלקחים הדרושים.

בעוד הויכוח הפוליטי בדרג המדיני בישראל על אפשרות הקמת ממשל צבאי ישראלי ברצועת עזה נמצא בעיצומו, עוסקים כוחות של צה"ל בהקמת אזור חיץ בצפון רצועת עזה שמטרתו להגן על ישובי עוטף עזה מחדירות מחבלים בעקבות הטבח האיום ב-7 באוקטובר.

שר הביטחון יואב גלנט הזהיר מפני הקמת ממשל צבאי זמני ברצועת עזה והעמיק את המחלוקת בינו לבין ראש הממשלה נתניהו על אופן ניהול המלחמה והיום שאחריה.

ייתכו שראש הממשלה נתניהו מעוניין להמתין ולראות האם צה"ל יצליח להשמיד את כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה ורק אז לקבל החלטה על זהות השלטון החלופי לחמאס ברצועת עזה.

בינתיים יש דיבורים בדרג המדיני על  הקמת כוח מקומי ברצועת עזה שאיננו תומך בחמאס כדי  שינהל את הרצועה אחרי המלחמה בתחום חיי היום יום.

מעין מנהל אזרחי שלא יעסוק בנושא הביטחוני שיישאר בידי צה"ל.

בחמאס רואים במדיניות הזו של ראש הממשלה נתניהו ניסיון לחזור בהדרגה לשליטה צבאית מוחלטת ברצועת עזה לזמן בלתי מוגבל ולחידוש מפעל ההתנחלויות ברצועה.

חזרה לתפיסת הביטחון של דרום לבנון

הטבח האכזרי שעשו מחבלי חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר כופה על ישראל לאמץ מחדש את התפיסה הביטחונית שהייתה קיימת בדרום לבנון במשך 18 שנים.

צה"ל הקים רצועת ביטחון בדרום לבנון אחרי מלחמת לבנון הראשונה  והנסיגה מלבנון ב-1982 כדי למנוע ירי קטיושות לעבר ישראל.

רצועת הביטחון הייתה רצועה של 30 ק"מ שהשתרעה מנהר הליטאני בצפון ועד לגבול ישראל לבנון בדרום, היסודות להקמתה הונחו כבר ב"מבצע ליטאני" בשנת 1978.

בסופו של דבר שלטו ברצועת הביטחון הזו צה"ל וצבא דרום לבנון בראשותו של הגנרל אנטואן לחד.

השהות של ישראל ברצועת הביטחון בדרום לבנון במשך 18 שנים הביאה להקמת ארגון חזבאללה והרצועה הפכה ליעד של התקפות דמים, ישרל שילמה מחיר יקר של 1400 חיילים הרוגים ופציעת 3750 נוספים עד שראש הממשלה דאז אהוד ברק הורה על נסיגת כוחות צה"ל לגבול הבינלאומי בשנת 2000.

ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא כי גם אזור החיץ שצה"ל בונה עכשיו ברצועה יהפוך למוקד של התקפות של חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה.

אולם לישראל אין ברירה, מנהיגי חמאס ממשיכים לאיים כי יבצעו מעשי טבח נוספים בישובי עוטף עזה וגם במקומות אחרים בישראל.

גם הרש"פ מזהירה מפני האפשרות הזו, מחמוד אלבהאש יועצו של יו"ר הרש"פ אמר השבוע כי "אירועי ה-7 באוקטובר יכולים לחזור על עצמם 100 פעמים ואפילו באופן יותר רציני אם הבעיה הפלסטינית לא תפתר באופן מקיף על בסיס החלטות האו"ם והלגיטימיות הבינלאומית."

המצב ברצועת עזה הוא יותר חמור מכיוון שבניגוד למצב שהיה בדרום לבנון אין ברצועת עזה כוח צבאי מקומי שישראל יכולה להסתייע בו כמו צבא דרום לבנון.

ראש הממשלה נתניהו צריך לשקול היטב אם הוא רוצה לחזור על התקדים של השליטה הישראלית בדרום לבנון שנחל כישלון מוחלט וישראל שילמה עליו מחיר יקר בחיי חייליה.

אסור לה לתת לצה"ל להתבוסס ולשקוע עמוק בחול העזתי.

ישראל צריכה לשלוט באזור החיץ ובכל רצועת עזה מבחינה ביטחונית אחרי המלחמה באמצעות כוחות ניידים שיכנסו לרצועה וייצאו ממנה על פי הצורך ויפעלו נגד יעדי טרור בצורה נקודתית בהתסמכות על מידע מודיעיני מדוייק, אסור לצה"ל להשאיר ברצועת עזה כוחות נייחים שיהפכו למעין ברווזים במטווח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי