סעודיה מובילה את המאמץ להכרה במדינה פלסטינית

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי סעודיה היא זו שמובילה את המאמץ הדיפלומטי הערבי לשכנע מדינות בעולם להכיר במדינה פלסטינית. הסעודים מנסים לחזק את מעמדם בעולם הערבי והאסלאמי ולתת פרס לטרור הפלסטיני בדמות הכרה במדינה פלסטינית, אסור לישראל להסכים לכך.

סעודיה הולכת בכל הכוח על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, דבר שמפחית מאוד את הסיכויים להשגת הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל.

שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן אמר השבוע כי "ישראל צריכה להבין שהיא לא תוכל להתקיים ללא מדינה פלסטינית".

הוא הוסיף כי "עמדת ממשלת ישראל הנוכחית בעניין זה היא "עניין מדאיג".

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי ללחץ הסעודי הגדול בחודשים האחרונים היה תפקיד חשוב בהשפעה על שלוש מדינות אירופה: ספרד, אירלנד ונורבגיה להכיר במדינה פלסטינית.

לדבריהם, גם המצפון הציק למדינות אלו והן חשו צורך לפצות את הפלסטינים בדרך הזו על סבלם מ"הפשעים" של ישראל.

סעודיה שעומדת בראש "השישיה הערבית" (ירדן, מצרים, סעודיה, בחריין, עומאן איחוד האמירויות), שכנעה את המדינות האלה להכיר במדינה פלסטינית ומדינות נוספות יצטרפו בקרוב למגמה הזו.

לפני כמה שבועות התכנסה בריאד, בירת סעודיה,ועדת שרי החוץ מטעם הליגה הערבית ובדיון השתתפו גם שרי החוץ של נורבגיה , ספרד ואירלנד,הם דנו בצעדים להקים מדינה פלסטינית במסגרת פתרון שתי המדינות ועל פי החוק הבינלאומי.

ההכרה במדינה פלסטינית עצמאית מתבססת גם על היוזמה הערבית משנת 2002 שהיא במקורה יוזמה סעודית.

הפלסטינים בירכו בחום רב על ההכרה של שלוש המדינות האירופאיות במדינה פלסטינית עצמאית אך ישראל הביעה זעם רב והחזירה את השגרירים שלה מבירות המדינות האלה.

משרד החוץ הישראלי בוחן עתה שורה של צעדים נגד מדינות אלה.

ישראל רואה במהלך שלהן מתן פרס לטרור אחרי הטבח האיום שביצעו מחבלי חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

ריאד אלמאלכי, יועצו של יו"ר הרש"פ ליחסים בינלאומיים, אמר כי ההכרה של שלוש המדינות האירופאיות במדינה פלסטינית תפעיל לחץ על  המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם לנהוג באחריות ולקבל את מדינת "פלסטין" כחברה מלאה באו"ם.

בעקבות ההכרה של שלוש המדינות האירופאיות במדינה הפלסטינית, מכירות כיום 147 מדינות במדינה פלסטינית מתוך 193 מדינות החברות באו"ם.

הפלסטינים מתיחסים למהלך זה של מדינות אירופה כניצחון דיפלומטי חשוב על ישראל וכתוצאה ישירה של ההתקפה האכזרית של חמאס על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקובר, במילים אחרות, מדינות  אירופה הצבועות נתנו פרס למחבלים אשר טבחו בעם היהודי ללא אבחנה ואף חטפו יותר ממאתיים אזרחים וחיילים ישראלים לרצועת עזה.

סעודיה טוענת כי היא רוצה בשלום עם ישראל ובהסכם נורמליזציה אבל היא תמכה במהלך הזה  של הכרה במדינה פלסטינית ועשתה לו נפשות, למרות שארגון חמאס נחשב בסעודיה כארגון טרור  ביחד עם תנועת "האחים המוסלמים" שהינה תנועת האם שלו.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד מוצטפא הודה לשר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן על מאמציה של סעודיה בעניין הזה.

שגריר סעודיה באו"ם מאיץ במדינות אירופאיות נוספות להכיר במדינה פלסטינית.

העמדה הסעודית המעשית הזו היא אבן נגף ביחסים בין ישראל לסעודיה, אסור לישראל להיכנע לתנאי הסעודי כי הסכם הנומרליזציה עמה ייחתם בתנאי שישראל תסכים להקמת מדינה פלסטינית,

הרש"פ הינה גוף תומך ומעודד טרור ואסור לישראל לתת לו שום לגיטימציה.

פשעי המלחמה שעשתה תנועת חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר לא יימחקו ורק ייכתבו מחדש בכל שנה, סעודיה תיזכר לדיראון עולם כמי שתמכה במתן פרס לטרור בדמות מדינה פלסטינית עצמאית, ברור שחמאס ינסה עכשיו להתארגן מחדש כדי לתקוף את ישראל גם מתוך שטחי הרש"פ ביהודה ושומרון.

הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה הוא אינטרס הדדי של שתי המדינות, אבל אסור לישראל לוותר על האינטרסים הביטחוניים החיוניים שלה, אירוע ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם מעידים על כך שישראל היא בסכנה קיומית מהאיום של "ציר הרשע" בראשות איראן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי