ממשל ביידן נפל למלכודת המדינית שהכין לישראל

ממשל ביידן מאוכזב מאוד מחוסר ההסכמה של ראש הממשלה נתניהו להסכים לחתום על הסכם נורמליזציה עם סעודיה שכולל הכרה במדינה פלסטינית. גורמים מדיניים בירושלים טוענים כי זו הייתה מלכודת מדינית לישראל שטווה ממשל ביידן כדי ליישם את חזון שתי המדינות למרות שהעריך מראש כי ישראל תתנגד לכך.

היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן חזר לוושינגטון לאחר ביקור במזרח התיכון שבמהלכו נועד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ועם ראש הממשלה נתניהו בניסיון לקדם  חתימת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה כצלע שלישית בהסכם הביטחוני הצפוי בין ארה"ב לסעודיה.

ממשל ביידן מסרב לחתום על הסכם  ביטחוני נפרד עם סעודיה, הוא עומד על כך שישראל תהייה חלק מההסכם מכיוון שדרכו הוא רוצה להשיג ויתורים נוספים מישראל בנושא הפסקת האש ברצועת עזה ובדרום לבנון עם חזבאללה וגם להקים ציר אזורי מתון חדש במזה"ת בהשתתפות ישראל שיהווה משקל נגד לציר ההתנגדות בראשות איראן.

נציגי ממשל ביידן טוענים כי טיוטת ההסכם בין ארה"ב לבין סעודיה מוכנה לחתימה וגם מרבית סעיפי הסכם הנורמליזציה בין סעודיה לישראל מוכנים, מה שחסר הוא רק הסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית עצמאית עם התחייבות של ראש הממשלה נתניהו לעמוד בכך כדי שניתן יהיה לחתום על ההסכם.

ג'ק סאליבאן נועד עם ראש הממשלה נתניהו ודרש ממנו להסכים לטיוטת ההסכם שגובשה, ראש הממשלה לא נתן לו תשובה ואמר כי הוא צריך לבחון את הדברים, כך אומרים גורמים מדיניים בירושלים.

אבל, ג'ק סאליבאן יצא מאוכזב מאוד מהפגישה הוא הבין היטב כי התשובה היא שלילית, גורמים אמריקנים אמרו כי נתניהו לא יכול מבחינה פוליטית, או לא רוצה, לעמוד בדרישות של האמריקנים והסעודים בעניין ההתחייבות להקמ מדינה פלסטינית.

גורמי הממשל האמריקני ימשיכו ללחוץ על ראש הממשלה נתניהו בנושא הזה אבל הם כמעט מיואשים, הם מתדרכים עיתונאים כי נתניהו דחה את ההצעה הסעודית-אמריקנית בגלל שיקולים פוליטיים צרים כדי לשמור בקואליציה את השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

גורמים מדיניים בירושלים דוחים את הטענות האמריקניות, לדבריהם ישראל עדיין לא השיבה רשמית והיא בוחנת את הדברים, אבל ידוע שללא שום קשר לשרים סמוטריץ' ובן גביר ראש הממשלה נתניהו מתנגד להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

במיוחד בעיתוי הזה, אחרי הטבח של ה-7 באוקטובר, הסכמה למדינה פלסטינית היא מתן פרס לטרור והיא רק תעודד את הפלסטינים לעשות מעשי טבח נוספים, ראש הממשלה נתניהו סבור בין נהר הירדן לים התיכון יש רק מקום למדינה אחת שהיא מדינת ישראל.

גורמים בליכוד אמרו כי העסקה שהוצעה לישראל להסכם נורמליזציה עם סעודיה היא מסוכנת מכיוון שסעודיה תקבל מארה"ב נשק מתקדם וגם כור גרעיני להעשרת אורניום, כל אלה מאתגרים את ישראל מבחינה ביטחונית,

לדבריהם, כל הפירסומים בתקשורת כי באמצעות הסכם הנורמליזציה הזה עם סעודיה יהיה אפשר לפתור את סוגיית החטופים הישראלים שבידי חמאס אינם נכונים ומדובר בספין תקשורתי.

לסעודים אין שום השפעה על חמאס והם אינם יכולים להבטיח את חזרת כל החטופים, להיפך איראן תפעל אצל חמאס לטרפד את החזרת החטופים כדי לחבל בהסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

האמת היא שבמגעים שהיו בין ישראל לסעודיה לפני ה-7 באוקטובר, הסעודים היו הרבה יותר גמישים בנושא הקמת המדינה הפלסטינית והסכימו לניסוחים עמומים שיאפשרו לראש הממשלה נתניהו לחתום על הסכם הנורמליזציה, חמאס ואיראן הבינו זאת וזו הייתה אחת הסיבות להתקפה האכזרית על ישובי עוטף עזה כדי לטרפד את חתימת ההסכם הזה בין ישראל לסעודיה.

לאחר פרוץ המלחמה, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כבר העלה את המחיר שהוא דורש מישראל בנושא הפלסטיני, גורמים מדיניים בירושלים טוענים כי ממשל ביידן עודד אותו לכך כדי לאלץ את ראש הממשלה נתניהו להתחייב על הקמת מדינה פלסטינית.

הנשיא ביידן רוצה מאוד בחתימת ההסכם הזה כדי להציג לבוחריו הישג מדיני במזרח התיכון שלהערכתו עשוי לסייע לו מאוד במערכת הבחירות לנשיאות נוכח מצבו העגום בסקרי דעת הקהל.

נכון לשעה זו, נראה כי ממשל ביידן נפל למלכודת המדינית שהוא טמן לישראל, לא ייחתם שום הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה עד הבחירות בחודש נובמבר הקרוב והנשיא ביידן לא יוכל להציג שום הישג לבוחריו, להיפך, הדבר יתפרש ככישלון גדול והמשך לכישלון המתמשך של מדיניותו במזרח התיכון.

כמו שנאמר, "מי כורה בור לחברו הוא נופל בו".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי