הסכם "ההזדמנות האחרונה"

לאחר נאום הנשיא ביידן יש אופטימיות רבה ברחוב העזתי כי המלחמה תסתיים בקרוב. אולם, יש בו גם תמימות דעים כי יחיא סינוואר הוא זה שיחליט אם חמאס תסכים להצעה הישראלית.

המתווה של הנשיא ביידן בנאומו האחרון בערב שבת האחרון, לעסקת חטופים והפסקת אש שתסיים את המלחמה קיבל כבר בתקשורת הערבית את הכינוי "הסכם ההזדמנות האחרונה" והוא מעורר תקוות רבות בקרב תושבי רצועת עזה כי אכן בתוך כמה ימים יודיעו ישראל וחמאס על הסכמתן למתווה החדש והוא ייצא אל הדרך.

ארה"ב תערוב לכך שישראל תעמוד במתווה שסוכם וקטאר ומצרים יערבו לתנועת חמאס.

ברצועת עזה יש ניצנים של אופטימיות בקרב התושבים כי המלחמה מתקרבת לסיומה לאחר שהנשיא ביידן הצהיר כי "המלחמה ברצועת עזה חייבת להיפסק".

התושבים העזתיים מרוצים מכל מה שאמר הנשיא ביידן בנאומו על הפסקת האש, חזרת העקורים לבתיהם ושיקום רצועת עזה.

העזתים קצו במלחמה, בהרג ובהרס הם רוצים לשקם את חייהם, אך השנאה לישראל רק גברה.

תושבי הרצועה התעייפו מהמלחמה הארוכה אך למרות שהם יודעים כי יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, גרר אותם אליה בעל כורחם הם לא מעזים להרים ראש, אפילו ההפגנות הקטנות שהיו פה ושם ברצועה נגד חמאס נפסקו, יחיא סינוואר הורה לדכא ביד ברזל כל הפגנה, כולל בירי חי לעבר המפגינים.

תושבי הרצועה העקורים רוצים לחזור בהקדם לבתיהם, למרות שמרביתם הרוסים.

המלחמה הזו נחשבת בעיני תושבי הרצועה, שרובם פליטים משנת 1948, כהרבה יותר גרועה מ"הנכבה" שהיתה אז.

עם זאת יש חשש גדול בקרב העזתים, כי לאחר השלב הראשון של הפסקת האש, ישראל תחדש את המלחמה בתירוץ כי המשא ומתן נכשל וסיוט המלחמה שוב יחזור לרצועת עזה.

ההערכה ברצועת עזה היא שחמאס תסכים כעת לחדש את המשא ומתן במגמה לסיים את עסקת החטופים והפסקת האש.

ההערכה היא שחמאס תסכים לעסקה כדי להביך את ראש הממשלה נתניהו ולהציגו כסרבן שאיננו רוצה בשחרור החטופים.

אבל בסופו של דבר אומרים בעזה, יחיא סינוואר הוא שיקבע לאיזה כיוון הולכים, הוא בעל הבית שנותן את המילה האחרונה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי