דיאלוג פנים פלסטיני על שאלת היום שאחרי המלחמה

משלחות של פת"ח וחמאס ייפגשו במחצית החודש בסין בניסיון נוסף להגיע לפיוס לאומי והסכמה על אופי השלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. הרחוב הפלסטיני אדיש למפגש וההערכה הרווחת הוא שהוא ייכשל, כפי שנכשלו המפגשים הקודמים.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי במחצית החודש אמור להתחדש בסין הדיאלוג בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס בניסיון להגיע לפיוס לאומי.

המפגש המתוכנן מקבל חשיבות מיוחדת לאור הכוונה לדון בו בשאלת אופי השלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

המפגש הזה הוא המשך למפגשים קודמים בסין וברוסיה.

גורם בחמאס אומר כי לתנועתו יש אינטרס להגיע להבנות עם תנועת פת"ח והרש"פ על אופי השלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

לדבריו, הנהגת חמאס יודעת כי היא איננה יכולה להיות חלק מממשלה פלסטינית חדשה שהקהילה הבינלאומית מכירה בה ושתשלוט ברצועה בתום הלחימה, במיוחד לאחר ההתקפה שלה על ישראל ב-7 באוקטובר.

בכיר חמאס באסם נעים אומר כי תנועתו רוצה שתנועת פת"ח או הרש"פ יסכימו על הקמת ממשלת טכנוקרטים חדשה לגדה ולרצועה במסגרת הסכם פוליטי רחב לפיוס לאומי.

חמאס רוצה להישאר על הגלגל, בסמוך להגה של כל הנהגה שתקום ברצועת עזה ולהמשיך להיות שחקן פוליטי חשוב.

גם אם ישראל תצליח להשמיד את התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה היא עדיין תישאר חלק חשוב בחברה הפלסטינית.

ישראל, ארה"ב והאיחוד האירופי מתנגדים לשילובה של תנועת חמאס בכל שלטון עתידי ברצועה, מדובר בארגון טרור מסוכן יותר מדאע"ש שהביא אסון גדול על רצועת עזה.

אולם, ממשל ביידן מטיל ספק גדול בכך שישראל תצליח לחסל את כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה.

הקהילה הבינלאומית תומכת בכך שהרש"פ תנהל את רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה,הרש"פ נתמכת מבחינה ביטחונית על ידי ישראל, ארה"ב והאיחוד האירופי אך היא חלשה מאוד ואיננה יכולה להתמודד עם האיום הצבאי של חמאס, היא איבדה כבר לפני 3 שנים את השליטה הצבאית שלה בצפון השומרון לידי חמאס וקבוצות טרור אחרות.

תנועת חמאס השתלטה בכוח על רצועת עזה בשנת 2007 וגירשה ממנה את הרש"פ, מאז היו עשרות ניסיונות תיווך בין תנועת חמאס לתנועת פת"ח שכולם נכשלו.

גורם בכיר בתנועת פת"ח אומר כי מדובר בשני קווים נפרדים ומקבילים שאינם יכולים להיפגש.

חמאס איננה מאמינה בפתרון שתי המדינות והיא רוצה בהשמדת ישראל והקמת מדינת פלסטין "מהים עד הנהר" במקומה של ישראל באמצעות הג'יהאד.

תנועת פת"ח, שהיא חלק מאש"פ, הסכימה לפתרון 2 המדינות ועקרונות הסכם אוסלו ותומכת במשא ומתן מדיני.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס תקף בחריפות  בחודש שעבר את תנועת חמאס על ההתקפה שלה על ישראל ב-7 באוקטובר אשר הביאה אסון כבד על תושבי רצועת עזה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הקים בחודש מרץ ממשלה חדשה בראשות מוחמד מוצטפא ללא שום נציגים של חמאס, צעד שעורר זעם רב בהנהגת חמאס.

תנועת פת"ח דורשת במסגרת הדיאלוג עם חמאס שהיא תכיר באש"פ כנציג היחיד של העם הפלסטיני ובתוכניות שלו לפתרון הסכסוך, דהיינו, קבלת הסכם אוסלו, תנועת חמאס מתנגדת בתוקף, היא רואה את עצמה כמי שמייצגת את הפלסטינים, במיוחד לאור העובדה שסקרי דעת הקהל הפלסטינים תומכים בה ברוב גדול ובתוכנית המדינית שלה להשמדת ישראל.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה קרא בשבוע שעבר להקמת ממשלת הסכמה לאומית בגדה וברצועה עם תוכנית מדינית שמוסכמת על ידי שני הצדדים, הוא אמר כי חמאס דורשת עריכת בחירות כלליות למל"פ ולנשיאות.

בתנועת פת"ח אומרים כי חמאס מוכנה לפיוס לאומי רק בתנאים שלה וכי קבלת התנאים האלה על ידי הרש"פ תסבך אותה מבחינה בינלאומית והיא תאבד את הלגיטימיות שלה.

גורמים בינלאומיים יודעי דבר מעריכים כי ללא השגת הסכמה בין פת"ח לחמאס יהיה קשה מאוד לשקם את רצועת עזה מנזקי המלחמה.

תנועת חמאס מעוניינת בפיוס לאומי כדי לשקם את כוחה ואת תדמיתה אחרי המלחמה הארוכה, בתנועת פת"ח אומרים כי תנועת חמאס תתקשה מאוד לשקם את כוחה הצבאי ולתקוף שוב את ישראל, אבל בסביבתו של מחמוד עבאס יודעים כי חמאס היא נחש ארסי שחותר גם להפיל את שלטון הרש"פ ביהודה ושומרון.

לשני הצדדים נוח להפגין כלפי חוץ רצון להגיע לפיוס לאומי, הם לא הצליחו לעשות זאת מאז 2007 ועד היום, גם למרות המלחמה הקשה ברצועת עזה, קשה להניח שמשהו ישתנה, מדובר בעוד פרק של הצגה שנמשכת ללא סוף נראה באופק, הרחוב הפלסטיני מגלה אדישות ומנמיך ציפיות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי