יחיא סינוואר לא מתרגש מהלחץ הבינלאומי על חמאס

למרות הלחץ הבינלאומי על חמאס לקבל את עסקת ביידן, יחיא סינוואר איננו מתרגש, הוא ממתין בסבלנות שהלחץ הבינלאומי יופנה מחדש לעבר ישראל ויאלץ אותה לקבל את דרישותיו.

 יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, מפגין "סבלנות אסטרטגית", הוא איננו מתרגש מהלחצים  הבינלאומיים שמובילה ארה"ב על חמאס, הוא מבין היטב את הלחץ שבו נמצא הנשיא ביידן בגלל מצבו הקשה במערכת הבחירות האמריקנית ומעריך כי ברגע שהנשיא האמריקני יבין שאין לו שום סיכוי לקפל את חמאס, הוא ישוב ויפנה את הלחץ לעבר ישראל להיכנע לדרישות חמאס, גורמים בחמאס מעריכים כי מצבו הפוליטי של הנשיא במערכת הבחירות הוא קשה מאוד, ג'ו ביידן נואש ומתוסכל והזעם שלו יופנה לעבר ישראל בסופו של דבר.

רשת CNN דיווחה אמש כי קטאר מאיימת על הנהגת חמאס בגירושה משטח קטאר אם לא תסכים לעסקה שבאה לידי ביטוי מפורט בנאום של הנשיא ביידן בשבוע שעבר.

ברצועת עזה מתייחסים בביטול לדיווח הזה,גורמים שמקורבים לחמאס אומרים כי קטאר רק מנסה להרגיע את ממשל ביידן והיא לעולם לא תצא נגד חמאס מכיוון שהיא חלק מתנועת "האחים המוסלמים", בחמאס מבינים שזה רק משחק קטארי כדי להרגיע את הנשיא ביידן.

בינתיים, בפועל, במשך שמונת חודשי המלחמה קטאר לא נקטה בשום צעד כדי להפעיל לחץ על חמאס. קטאר הינה מדינה תומכת טרור והיא מצליחה לסובב על האצבע הקטנה את ממשל ביידן וגם את ישראל ועדיין להישאר במשחק המשא ומתן כמתווכת העיקרית, הערמומיות ,הכסף הרב והקשר  הישיר לחמאס שיש ברשותה הם סוד כוחה של קטאר.

בניגוד לידיעות שפורסמו אתמול בעיתון הסעודי "א-שרק" כי חמאס דחה את ההצעה של הנשיא ביידן לעסקה, דובר משרד החוץ הקטארי מסר אמש כי ארגון חמאס טרם מסר את תשובתו למתווכים על ההצעה האחרונה והוא עדיין בוחן אותה.

האסטרטגיה של יחיא סינואר לא השתנתה, הפעלת מכונת הסחטנות שלו בשיטת הסלאמי, הוא יוצר אווירת משבר ולחץ בינלאומי ומנסה לשפר עוד יותר, מבחינתו, כל הצעה שמוגשת לו בכך שהוא דוחה אותה ומאלץ את ארה"ב לסחוט עוד קצת את הלימון הישראלי.

הוא מתעקש על דרישתו להתחייבות ישראלית להפסקת המלחמה, משחק משחק של קשה להשגה שצריך לרצות אותו כל הזמן, הנשיא ביידן, הלחוץ מאוד מבחינה פוליטית, נופל למלכודת הזו של יחיא סינוואר, נראה שראש הממשלה נתניהו כבר התחיל להבין את המשחק הזה ולא נופל עוד למלכודות של חמאס.

נתניהו מבין שהסכמה לעצור את המלחמה היא מסוכנת לישראל והיא תביא באופן מיידי לחיסול הקריירה הפוליטית שלו.

למרות שהנשיא ביידן חזר בו מהאשמותיו נגד ראש הממשלה נתניהו כי הוא מכשיל את העסקה עם חמאס, הוא ממשיך להפעיל לחץ על ישראל להסכים להפסקת המלחמה, ממשל ביידן הגיש למועצת הביטחון של האו"ם הצעה אמריקנית מתוקנת שקוראת לשני הצדדים "ליישם את העסקה ללא תנאי", הוא שם את ישראל ואת חמאס באותה הרמה בשינוי מהנוסח הקודם, בהצעה האמריקנית יש שינוי נוסף שהוא התנגדות להקמת אזורי חיץ ברצועת עזה.

ראינו אתמול את ההתקפה של חמאס באזור כרם שלום והחדירה לשטח ישראל,  הקמת אזור חיץ היא הכרחית להגן על ישובי עוטף עזה ממעשי טבח נוספים של חמאס בעתיד, אבל ממשל ביידן עושה הכל כדי לרצות את חמאס, ישראל תיאלץ להתעלם מכל ההחלטות האלה באו"ם ולקבוע עובדות בשטח, היא חייבת לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי