וושינגטון בחיפוש נואש אחר עסקה והפסקת אש

הנשיא ביידן לא מרים ידיים ומשגר למזרח התיכון שני שליחים בכירים בניסיון להשיג בכל זאת עסקת חטופים. גורמים בכירים בישראל מעריכים כי הסיכוי לפריצת דרך קלוש וכי יחיא סינוואר אינו מעוניין בהסכם.

ממשל ביידן עושה הכל כדי להציל את יוקרתו של הנשיא האמריקני אשר העריך כי בכך שיחשוף את ההצעה הישראלית לחמאס לעסקת חטופים והפסקת אש, בנאום בשידור חי בתקשורת, הוא יאיץ את המשא מתן וישיג עסקה.

הספין התקשורתי התפוצץ בפניו של הנשא בייידן וארגון חמאס רק הקשיח את דרישותיו, הנשיא  האמריקני ניצב בפני שוקת שבורה,מצבו הפנימי בבחירות לנשיאות הוא גרוע ביותר, הבוחרים הדמוקרטיים הפרוגרסיביים והערבים מתרחקים ממנו ומצבו הפוליטי רק הולך ומתדרדר בסקרי דעת הקהל.

הנשיא ביידן מנסה כעת להשיג בכל זאת איזו שהיא עסקת חטופים שתאפשר לו מוצא של כבוד.

לשם כך הוא שיגר למזרח התיכון את ראש ה-CIA וויליאם ברנס ואת ברט מקגורק, יועצו לענייני המזרח התיכון לשיחות בדוחא, בקהיר ובירושלים בניסיון למצוא פתרון למבוי הסתום.

במקביל, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל זימן לקהיר את ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי בניסיון להביא להתקדמות ופריצת דרך.

משלחת של הג'יהאד האסלאמי בראשות זיאד אלנח'אלה הגיעה לקהיר אך חמאס סירב לשלוח משלחת, עקב כך יצא ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל לדוחא וביחד עם ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבדאלרחמן א-ת'אני נועד עם הנהגת חמאס בניסיון לקדם את העסקה.

קבינט המלחמה הישראלי החליט כי משלחת ישראלית לא תצא לדוחא עד שחמאס יחזיר תשובה על ההצעה הישראלית שהועברה אליו.

השליחות של שני הבכירים האמריקנים למזרח התיכון נועדה להפעיל לחץ על כל הצדדים להגיע לעסקה, אבל היא גם מסמלת את הכישלון האישי של הנשיא ביידן ומדיניותו המזרח תיכונית.

הממשל מנסה לשדר אופטימיות כי עסקת שחרור החטופים היא בהישג יד אך בחמאס מגחכים למשמע האופטימיות האמריקנית, גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינוואר לא יזוז אפילו מילימטר אחד מעמדתו מאז פרוץ המלחמה כי תנאי לעסקה כלשהי הוא הפסקה מוחלטת של המלחמה ונסיגת כל כוחות צה"ל מהרצועה.

סינוואר ממתין בסבלנות לכך שהלחץ הבינלאומי על ישראל יתגבר עד שתיכנע לכל דרישותיו, בינתיים הוא שמר על מחצית מכוחו הצבאי והוא ערוך להמשך הלחימה נגד צה"ל גם לעוד כמה חודשים.

המודיעין הישראלי לא מצליח לאתר את מקום המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס ושל החזקת החטופים ומבחינת יחיא סינוואר זהו קלף אסטרטגי חשוב במאבק נגד ישראל.

דובר משרד החוץ האמריקני מת'יו מילר פירסם אמש הודעה שבה נאמר כי "הדבר היחיד שעומד בין הפלסטינים בעזה להפסקת אש הוא חמאס", הנשיא ביידן חושש מלהטיל את האשמה לכישלון השיחות על תנועת חמאס, הוא מעדן את דבריו בקשר לחמאס אבל יחיא סינוואר לא מתרגש מכך.

הביקורת של הנשיא ביידן היא בעיקר על ראש הממשלה נתניהו, גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי הנשיא ביידן מאשים בחדרי חדרים את נתניהו כי הוא רוצה להכשילו בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר ואילו נתניהו סבור שהנשיא ביידן עושה הכל כדי להפיל את ממשלתו ולהביא להקדמת הבחירות לכנסת.

שעון החול מתקתק אצל הנשיא ביידן ואצל ראש הממשלה נתניהו,עסקת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה מתרחקת מיום ליום וזו מכה קשה לנשיא ביידן ולחזונו החדש למזרח התיכון, ראש הממשלה נתניהו רוצה להגיע בשלום לנאום בקונגרס ולעבור ללא בעיות את מושב הקיץ של הכנסת.

יחיא סינוואר יושב במנהרות בח'אן יונס ומשקיף על השחקנים  השונים שלא מצליחים להגיע לשום הבנות ביניהם ומאידך גיסא אינם מוכנים להיכנע לתנאיו.

הוא שוב הפעיל את מכונת הסחטנות ומעריך כי שני השליחים האמריקנים הבכירים ששלח הנשיא ביידן לאזור יביאו לו ויתורים ישראלים נוספים בשיטת הסלאמי.

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר כי ברור "שישראל רוצה רק בשלב הראשון של המתווה של הנשיא ביידן כדי לשחרר כמה חטופים ואחר כך לחדש את המלחמה וזה לא יקרה ולא יושג שום הסכם."

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי