הגיעה העת להגביר את הלחץ על הרש"פ

הרש"פ הודיעה באחרונה לבית הדין הבין לאומי לצדק בהאג, כי היא מבקשת להצטרף לתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל. נראה שיו"ר הרש"פ מנסה לנצל את מצוקתה המדינית של ישראל ולאתגר אותה.

נראה שממשלת הימין בישראל נוקטת יד רכה מדי כלפי הרש"פ מתוך חשש מהלחץ המדיני של ממשל ביידן וגם מתוך חשש שלחץ כלכלי מוגבר עליה מצד ישראל יביא לקריסתה בקרוב.

הדרג המדיני בישראל איננו מעוניין בקריסת שלטונו של מחמוד עבאס מחשש להשתלטותה של תנועת חמאס על שטחי A ביהודה ושומרון שהם באחריות הרש"פ.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים טוענים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנסה לנצל את המצב הביטחוני ברצועת עזה לטובתו, להגביר את הבידוד המדיני של ישראל ולגזור קופונים על גבה כדי לקבל קרדיט ברחוב הפלסטיני שם הפופולריות שלו הגיעה לשפל המדרגה.

הרש"פ הודיעה באחרונה לבית הדין הבין לאומי לצדק בהאג, כי היא מבקשת להצטרף לתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל.

נראה שיו"ר הרש"פ מנסה לנצל את מצוקתה המדינית של ישראל ולאתגר אותה.

יו"ר הרש"פ תלוי בישראל מבחינה ביטחונית וכלכלית, היא זו שמגנה על שלטונו ביהודה ושומרון מפני ארגוני האופוזיציה הפלסטינים החמושים באמצעות צה"ל והשב"כ, מאידך גיסא משרד האוצר הישראלי מעביר לו מדי חודש את כספי המיסים שישראל גובה עבורו, דבר שמחזק את הכלכלה הפלסטינית.

ישראל לא מכירה במעמד של הרש"פ כמדינה ומכאן היא גם לא מכירה בסמכות של בית הדין הבינלאומי לראות בה צד להליך המשפטי.

אולם, בית הדין הוא אורגן של האו"ם ומצידו הוא כן צפוי  להכיר ברש"פ כמדינה.

גורמים משפטיים בירושלים אומרים כי אם ישראל תכיר בסמכות בית הדין  הבינלאומי לראות ברש"פ הפלסטינית צד להליך המשפטי, תוכל ישראל לנסות ולטעון שיש להוציא צווים גם נגד הרש"פ על תמיכתה בטרור.

מאידך גיסא  להכרה כזאת, יש השלכות מדיניות חשובות הרבה מעבר לדיון המשפטי בבית הדין הבינלאומי בהאג.

ישראל מתנגדת לכל מהלך שעלולה להשתמע ממנו הכרה במדינה פלסטינית.

לישראל ניתנה האפשרות להגיב לבקשה של הרש"פ עד חודש ספטמבר.

כך או כך, גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס משחק באש וכי אסור לישראל להתעלם מהמהלך הזה של הרש"פ.

לישראל יש ארסנל של סנקציות אפשריות  שהיא יכולה להטיל על הרש"פ מבלי להביא לקריסתה ולכן הגיע העת שהיא תשתמש בהן נגד בכירי הרש"פ.

הדרג המדיני חייב להבהיר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולחבורה שמקיפה אותו כי היא לא תשלים עם שום פרובוקציה מצידם וניסיון לגרור את ישראל למשפט שדה בבית הדין הבינלאומי להאג.

אחת ההצעות במערכת הביטחון היא לשלול מבכירי הרש"פ את האפשרות לצאת לחו"ל או להיכנס לשטח ישראל באמצעות תעודות האח"מ שלהם (VIP)עד שיתברר המצב הביטחוני ברצועת עזה.

אם הרש"פ לא תקלוט את המסר ישנם אמצעים נוספים שאפשר לנקוט נגדה, הרש"פ דוחקת את ישראל לפינה ונראה שלישראל לא תהייה ברירה אלא להגיב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי