השב"כ החליש את "מטה הגדה"של חמאס

השב"כ הצליח בחודשים האחרונים להחליש את "מטה הגדה" של חמאס ברצועת עזה באמצעות חיסול ראשיו ומעצר פעיליו, דבר שמנע פיגועים רבים. עם זאת "מטה הגדה" של חמאס בטורקיה ממשיך לפעול, באישור הנשיא ארדואן, והוא מתכנן פיגועי תופת בישראל.

שירות הביטחון הכללי מנהל מלחמה נגד הטרור של חמאס בשתי חזיתות עיקריות, האחת ברצועת עזה והשנייה ביהודה ושומרון.

ליחיא סינוואר ולמוחמד דף  יש שאיפות גדולות בכל הקשור להפעלת הטרור מרצועת עזה  והם הפכו את מפקדת הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה למפקדה שממנה מפעיל חמאס טרור ברצועת עזה, ביהודה ושומרון, בתוך ישראל עצמה וגם בחו"ל.

את הטרור ביהודה ושומרון מפעיל גוף הנקרא "מטה הגדה" שפועל ברצועת עזה ובטורקיה, הוא מורכב ברובו ממחבלים משוחררי "עסקת שליט" שמוצאם מיהודה ושומרון והם מכירים היטב את השטח, שחלקם גורש בשנת 2011 לרצועת עזה או לטורקיה.

חמאס מפעיל גם טרור נגד ישראל מלבנון, אולם חיסולו של צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ו-6 מעוזריו,בחודש ינואר שעבר בשכונת א-דאחייה בביירות, שמיוחס לישראל פגע קשות בהפעלת המחבלים מלבנון.

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, החל השב"כ לפעול בשטח הרצועה גם נגד "מטה הגדה" ויש לו הצלחות חשובות, לפני יותר משבוע חיסל השב"כ את המחבל ח'אלד נג'אר, ראש "מטה הגדה" ברצועת עזה ואת יאסין רביע שהיה בכיר במטה.

גורמים ביטחוניים בישראל מסרו כי מאז תחילת המלחמה חוסלו 18 מחבלים שמשתייכים ל"מטה הגדה" ונעצרו עוד 9 מחבלים שמשתייכים למטה הזה, כל המחבלים האלה היו מעורבים בהכוונת פיגועים מרצועת עזה לשטחי יהודה ושומרון.

על פי הגורמים האלה,לפחות 20 פיגועי ירי ביהודה ושומרון בוצעו בהכוונת "מטה הגדה" של חמאס ברצועת עזה.

חלק מפעילי ב"מטה הגדה", שלא חוסלו אך נעצרו, נחקר כעת בידי חוקרי השב"כ, חקירת המחבלים שנעצרו היא חשובה והיא מספקת מודיעין טוב על תשתיות הטרור שהקים חמאס ביהודה ושומרון ומאפשרת סיכול פיגועים מתוכננים.

מאז תחילת המלחמה הצליח "מטה הגדה" ברצועת עזה להוציא פיגועים שבהם נרצחו 8 אזרחים ישראלים ונפצעו נוספים.

אין ספק שהפעילות של השב"כ נגד "מטה הגדה" החלישה את המטה ברצועת עזה, גורמים בחמאס אומרים שעד שהמטה הזה ברצועת עזה יתאושש, הפעלת הטרור ביהודה ושומרון נעשית  על ידי הזרוע הצבאית של חמאס הפועלת מאיסטנבול שבטורקיה במסגרת "מטה הגדה".

"מטה הגדה" בטורקיה ממשיך לפעול

השב"כ הודיע לפני כמה ימים כי סיכל פיגוע תופת בישראל שתיכננה שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס בטורקיה, ועצר את התשתית שתכננה את הפיגוע.

תשתית הטרור גוייסה על ידי "מטה הגדה" בטורקיה.

השב"כ עצר  בעיר שכם במחצית חודש מרץ את אנס שורמאן, פלסטיני המתגורר בירדן, שהיה חשוד במעורבות בתכנון פיגוע בתוך שטח ישראל.

בחקירתו עלה כי הוא הסכים לבצע בשם חמאס פיגוע התאבדות במרכז ישראל.

הוא קיבל כספים והוראות לביצועו, וכן הוראות לאיסוף מטען חבלה שהוסתר באזור יהודה ושומרון. בהמשך נעצרו יתר חברי החוליה.

מאז שנת 2011 ועד היום, טורקיה מארחת באישורו של הנשיא ארדואן, בכירים בזרוע הצבאית של חמאס, ארדואן איפשר להם לרכוש בניין רחב מימדים בן 3 קומות באיסטנבול שממנו הם מכווינים פעולות טרור בשטחי יהודה ושומרון ובישראל, הם גם מגייסים לשורות חמאס סטודנטים ערבים כדי שיבצעו פיגועים.

השלוחה הזו של חמאס באיסטנבול מופעלת על ידי הגוף שמכונה "מטה הגדה" בזרוע הצבאית של חמאס שבו כמה פעילי טרור מגורשי "עסקת שליט" שעובד בתיאום מלא עם יחיא סינוואר ברצועת עזה.

מי שאחראי היה על שלוחת הזרוע הצבאית של  חמאס בטורקיה היה צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון שכאמור חוסל בשכונת א-דאחיה בביירות.

את מקומו כעת תפס סגנו זאהר אלג'בארין, אולם מסתבר שליחיא סינוואר יש גם כן השפעה רבה על הנעשה בשלוחת חמאס בטורקיה ויש שם פעילי טרור שעובדים עבורו למרות היריבות הקשה שהייתה בינו לבין צאלח אלעארורי.

הטיפול בשלוחת חמאס בטורקיה הוא באחריות המוסד הישראלי אך הוא מתקשה לבצע פעולות חיסול על אדמת טורקיה מכיוון שהמודיעין הטורקי הוא חזק ויעיל מאוד והמוסד עלול להסתבך שמה.

אותו הדבר אמור לגבי קטאר, גם שם יושב חל

ק מההנהגה המדינית של חמאס וגם פעילים צבאיים אך גם מנגנוני הביטחון של קטאר הם  יעילים מאוד.

אולם יש למוסד דרכים אחרות לטפל במחבלים של החמאס שבטורקיה שלא אפרטן כאן מסיבות מובנות, אסתפק רק בכך שאומר שהם על הכוונת של ישראל.

מה שנדרש בינתיים הוא להוקיע מבחינה מדינית את טורקיה כמדינה תומכת טרור, אולם גורמים מדיניים בירושלים מביעים ספק רב אם ממשל ביידן יעזור לישראל בנושא הזה, נראה שישראל תצטרך להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב ואז לחשב מחדש את דרכה בנושא הזה.

בשורה התחתונה, למרות הצלחות השב"כ, חמאס ממשיך כל העת לנסות ולהוציא פיגועים אל הפועל והסיכול מחייב מאמץ מודיעיני קשה, מרחב דרום של השב"כ, האחראי על רצועת עזה, נעזר בחטיבה מיוחדת הנקראת "החטיבה לסיכול טרור ממפקדות חמאס בחו"ל", על מנת למקד עיסוק בכל היעדים הפלסטינים הפועלים ברחבי העולם לקידום פעילות טרור נגד ישראל.

חמאס מנסה להבעיר את שטחי יהודה ושומרון בסיועה של איראן אשר מזרימה כספים רבים ומבריחה דרך ירדן כמויות אדירות של אמצעי לחימה לקבוצות טרור חמושות הנקראות "גדודים" ( כתאיב- בערבית) בג'נין, שכם וטול כרם.

צעירים רבים מתגייסים לקבוצות אלה, הנשק הפך לסמל סטטוס חברתי והם מתעדים את עצמם בפיגועי ירי על ישובים ישראלים או מוצבים של צה"ל כדי להפוך ל"גיבורים" ברשתות החברתיות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי