הרש"פ יוצאת נגד איראן

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יצא בהתקפה חסרת תקדים על איראן והאשים אותה כי היא רוצה "להקריב את דמם של הפלסטינים" למען השגת מטרותיה האזוריות. ברש"פ חוששים שהזדהות של הפלסטינים עם איראן תחבל בסיכויים להקמת מדינה פלסטינית.

הרש"פ מודאגת מאוד מהאפשרות שתנועת חמאס לא תובס במערכה ברצועת עזה ותישאר בשלטון.

גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי לדבר הזה תהייה השפעה שלילית ביותר על מצב הביטחון בשטחי יהודה ושומרון וכי תנועת חמאס תנצל את ניצחונה ברצועת עזה כדי להגביר את השפעתה ביהודה ושומרון כדי לערער את שלטונה של הרש"פ ואף להפילו.

כבר כעת שולטות קבוצות טרור חמושות בצפון יהודה ושומרון, הן נתמכות על ידי איראן בכסף ובאמצעי לחימה ומאיימות להתפשט דרומה לכיוון רמאללה וחברון ולהפיל את שלטונו של מחמוד עבאס.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש שהזדהות של הפלסטינים עם איראן תפגע במאמצים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית וישראל תשתמש בכך כדי לטעון בפני העולם שגם הרש"פ הינה שלוחה נוספת של איראן בדיוק כמו תנועת חמאס.

לכן, יצא ראש הרש"פ מחמוד עבאס נגד דברים שאמר המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי והאשים בגלוי את איראן כי היא "רוצה להקריב את דמם של הפלסטינים" למען השגת מטרותיה האזוריות.

דבריו של יו"ר הרש"פ באו בעקבות דבריו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אשר שיבח את מתקפת 7 באוקטובר שביצעו מחבלי חמאס. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמר כי "דברים אלו לא יובילו להקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית." בטקס לציון 35 שנה למותו של מייסד הרפובליקה האסלאמית, אמר המנהיג העליון עלי ח'מינאי כי מתקפת הטרור של חמאס, הנתמכת על ידי איראן, התרחשה "בדיוק בזמן שהאזור היה צריך זאת". הוא הוסיף כי הייתה תכנית של "האמריקנים, הציונים, של תומכיהם ושל חלק ממדינות האזור לשנות את המשוואה באזור".

המנהיג העליון של איראן הודה בעצם כי הרפובליקה האיסלאמית חששה מהאפשרות שישראל וסעודיה יחתמו על הסכם נורמליזציה ביניהן, גם עכשיו איראן חוששת מהניסיון האובססיבי של הנשיא ביידן להביא לחתימת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה כדי שיוכל להשתמש בכך כהישג מדיני שאותו יוכל להציג בקמפין הבחירות לנשיאות .

סעודיה מתנה כעת את חתימת הסכם הנורמליזציה עם ישראל בכך שישראל תכיר במדינה פלסטינית עצמאית ותתחייב לכך, דבר שמשרת באופן ישיר את האינטרסים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

גם מחמוד אלהבאש, יועצו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהיה בכיר בתנועת חמאס בעברו, יצא נגד איראן אתמול ואמר כי " היא רוצה להפוך את הפלשתינים לדלק".

בראיון לרשת אל-ערביה הסעודית אמר אלהבאש כי "איראן מקריבה את דם העם הפלשתיני לטובת האינטרס שלה. היא רוצה דריסת רגל בגיאוגרפיה הפלשתינית ומכתיבה לחמאס את מה שהיא רוצה". כמו כן הוא האשים כי "תנועת חמאס היא הגורם לפיצול הפלשתיני ומאז 2007 היא מקבלת תמיכה מאיראן לכל המהלכים שלה".

הרש"פ מתנערת למעשה בהצהרות האלה מאיראן ומחמאס ומבדלת את עצמה, היא מנסה להציג את עצמה כמי שמתנגדת לטרור כדי שלא לאבד את התמיכה העולמית הגוברת בהקמת מדינה פלסטינית שבאה לידי ביטוי בהכרה האחרונה של שלוש מדינות באירופה במדינה פלסטינית.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קורא נכון את התחושה העממית הרחבה ברצועת עזה בדבר הצורך הדחוף לעצור את המלחמה והחשש של תושבי הרצועה לצאת נגד יחיא סינוואר, שהוביל אותם מאז ה-7 באקוטובר לנכבה חדשה שנראית כי אין לה סוף ושרק משרתת את האינטרסים של איראן על חשבון דמם של הפלסטינים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי