שר החוץ בלינקן יגיע למזרח התיכון בניסיון להשיג פריצת דרך בנושא עסקת החטופים

הנשיא ביידן לא מוותר ומשגר את שר החוץ בלינקן למזרח התיכון בניסיון להשיג פריצת דרך במשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס. בישראל מעריכים כי הסיכוי לכך קלוש.

הנשיא ביידן מתוסכל מהמבוי הסתום במשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת החטופים והפסקת האש.

הנאום שלו בשבוע שעבר שבו חשף את פרטי ההצעה הישראלית לחמאס לא עזר בהפעלת לחץ על שני הצדדים. הוא שיגר למזרח התיכון בשבוע שעבר את ראש ה-CIA וויליאם ברנס וגם את יועצו המיוחד לענייני מזרח התיכון ברט מקגורק אך גם הם לא הצליחו להביא לפריצת דרך.

עכשיו הוא משגר את שר החוץ טוני בלינקן שיבקר בישראל, מצרים, קטאר וירדן בנסיון נוסף להשיג עסקה שתאפשר הפסקת אש ברצועת עזה.

יהיה זה ביקור השמיני של טוני בלינקן באזור מאז פרוץ המלחמה.

ביקורו האחרון של טוני בלינקן בישראל בחודש מרץ כדי לנסות ולמנוע מבצע של צה"ל לכיבוש אזור רפיח נכשל.

בלינקן ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו וייתכן שגם עם השרים בני גנץ וגדי איזינקוט.

הוא מגיע ארצה בעוד ישראל הביעה התנגדות  לנוסח הצעת ההחלטה שארה"ב הגישה למועצת הביטחון בדבר הצורך המיידי וללא תנאים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

חמאס עדיין לא פירסם רשמית את עמדתו בנושא ההצעה שפירט הנשיא ביידן בנאומו, גורמים בחמאס אמרו כי היא חיובית אבל אחר כך הופיעו בכירים בחמאס באמצעי התקשורת והבהירו כי כל עסקה לשחרור חטופים מחייבת התחייבות ישראלית ברורה להפסקת המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה.

ההערכה בישראל היא כי גם ביקורו זה של טוני בלינקן ייכשל מכיוון שיחיא סינוואר איננו מעוניין בעסקה אלא בסחיטה נוספת של ישראל בשיטת הסלאמי והוא ממתין שהלחץ הבינלאומי על ישראל יגבר עד שתיכנע לדרישותיו.

הלחץ האמריקני על מצרים וקטאר להפעיל לחץ על חמאס להסכים לעסקה לא נתן שום פירות עד כה.

הנהגת חמאס עדיין בדוחא בירת קטאר וקטאר לא גירשה אותו ולא הקפיאה את חשבונות הכסף שלה בבנקים.

קטאר היא תומכת נלהבת של "האחים המוסלמים" תנועת האם של חמאס וגם תומכת של חמאס, היא מסובבת את הממשלים האמריקנים על אצבעה הקטנה בזכות הכסף הרב שיש לה, בעבר מימנה קטאר חלק מקמפיין הבחירות לנשיאות של הילארי קלינטון ולשליט קטאר, השיח' תמים בן חמד, יש קשרים טובים עם הנשיא ביידן וגם עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

קטאר יודעת היטב היכן מרוחה החמאה ולמי צריך להתחנף.

הערה" פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי