חמאס מנסה לגמד את הצלחת מבצע חילוץ ארבעת החטופים

מבצע "ארנון" לחילוץ ארבעת בני הערובה ממחנה הפליטים נוצייראת תפס את חמאס בהפתעה גמורה והוא מהווה מכה מבצעית ומורלית לארגון, אבל חמאס מנסה כעת לגמד את הצלחת צה"ל.

 חמאס ישנה את מקומות אחזקת החטופים הישראלים ברצועת עזה  ויגביר את השמירה עליהם בעקבות המבצע המוצלח של צה"ל והימ"מ לשחרור ארבעת החטופים הישראלים ממחנה הפליטים נוצייראת, כך מעריכים גורמי ביטחון ישראלים.

המבצע תפס את חמאס בהפתעה גמורה וחמאס כבר איננו יכול להתעלם ממנו כפי שעשה במבצעי חילוץ קודמים של חטופים חיים וגופותיהם על ידי  צה"ל, המבצע המוצלח הפך לשיחת היום בעולם הערבי ובאמצעי התקשורת שלו.

אולם, גורמים בחמאס אומרים כי יחיא סינווואר לא ייתן לישראל שום הישג בעקבות מבצע החילוץ ולא יגמיש את תנאיו לעסקת שחרור החטופים.

לדבריהם, אם ישראל לא תעצור את המלחמה ברצועת עזה באופן מוחלט ותסיג ממנה את כוחות צה"ל, לא תהייה שום עסקה.

מהבחינה הזו, ביקורו הצפוי של שר החוץ האמריקני בלינקן באזור במאמץ לקדם את עסקת שחרור החטופים עלול להיתקל בקשיים גדולים, יחיא סינוואר ינסה לגמד את הצלחת המבצע הישראלי בכך שיקשיח עוד יותר את עמדותיו.

כל התגמשות מצדו עלולה להתפרש בשטח  כנובעת מהצלחת מבצע החילוץ הישראלי.

בצמרת הביטחונית הישראלית יש מחלוקת על השפעת מבצע החילוץ על האפשרות לקידום העסקה לשחרור החטופים, יש גורמים בכירים שטוענים כי המבצע הגביר את הלחץ על יחיא סינוואר והבהיר לו כי כדאי לו לקבל את העסקה וכי אין לו סיכוי לקבל עסקה טובה יותר, לעומתם יש גורמים בכירים אחרים שסבורים כי "המבצע לא שינה בעצם את מצב המשא ומתן ואת עמדתו של יחיא סינוואר".

גורמים בחמאס טוענים כי למרות שמדובר בהישג טקטי של ישראל, חמאס עדיין מחזיק ב-120 חטופים שהם "הנכס" העיקרי והקלף החזק שלו לעהפסקת המלחמה והישארות על כס השלטון ברצועה.

הג'יהאד האסלאמי פירסם אמש הודעה כי ההתקפה של צה"ל במחנה הפליטים נוצייראת לא תשפיע על עסקת החטופים.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מזהירים כי מחבלי הזרוע הצבאית של חמאס בשטח, ינסו כעת לחטוף חיילים של צה"ל במהלך הקרבות ברצועה כדי להשיג הצלחה מבצעית, תקשורתית ומורלית שתמחוק את הישיגי מבצע "ארנון".

דובר הזרוע הצבאית של חמאס המכונה "אבו עוביידה" ממשיך בלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל, הוא פירסם אמש הודעה שקרית בערוץ הטלגרם שלו  שבה נאמר כי  צה"ל " הצליח לבצע מעשי טבח נוראיים כדי לשחרר חלק מהשבויים שלו, אבל באותו הזמן הוא הרג שבויים אחרים במהלך המבצע".

הוא כינה את פעולת צה"ל "פשע מלחמה מורכב" וטען כי "המבצע מהווה סכנה גדולה על שבויי האויב ותהייה לו השפעה שלילית על תנאיהם וחייהם".

משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה טוען כי במהלך פעולת צה"ל במחנה הפליטים נוצייראת נהרגו 210 פלסטינים ועוד 400 נפצעו כתוצאה מירי חי של כוחות צה"ל.

פעילים אחרים של חמאס ברצועה מפיצים פייק ניוז על הפעולה של כוחות היבטחון של ישראל כי כוחות צה"ל הסתננו למחנה הפליטים נוצייראת באמצעות משאית סיוע הומניטרי וכי המזח הצף שהקים צבא ארה"ב בחוף הים ברצועת עזה סייע לפעולת החילוץ של צה"ל.

דובר צה"ל בשפה הערבית אביחי אדרעי פירסם הודעה רשמית שבה הכחיש את הטענות האלה באופן מוחלט.

הטענות השקריות האלה שמפיץ חמאס נועדו להרגיע את הרחוב העזתי שמאוכזב מהכישלון של חמאס ולתרץ את הכישלון, ברצועת עזה הלך הרוח הוא שחמאס הושפל בעקבות המבצע המוצלח של צה"ל והימ"מ.

במחנה הפליטים נוצייראת יש זעם רב על חמאס שהתעקש להסתיר את 4 החטופים בלב האוכלוסיה האזרחית במקום במנהרות ועקב כך נגרם לתושבים מספר גדול של הרוגים ופצועים.

תושבים במחנה הפליטים נוציראת טוענים כי מספר משתפי הפעולה עם ישראל במחנה  גדל מאז פרוץ המלחמה וכי השב"כ הישראלי מנצל זאת לטובתו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי