האם הפיילוט של מערכת הביטחון ברצועת עזה יכשל?

מערכת הביטחון התחילה בפיילוט באזור מסויים ברצועה כדי לנסות להחליף את שלטון חמאס, אך הפעילות היא מזערית ביותר. התשתית האזרחית של חמאס ברצועה עדיין שלמה ואם ישראל לא תמוטט אותה בקרוב היא לא תשיג את מטרת המלחמה של מיטוט שלטון חמאס.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי מערכת הביטחון התחילה ליישם באזור מסויים ברצועת עזה את הפיילוט שאושר בקבינט לשלטון אזרחי שאמור להחליף את חמאס ברצועת עזה.

לדבריהם, הפיילוט יתקיים על ידי שילוב הנהגה פלשתינית מקומית באזורים ברצועה בהם חמאס אינו מהווה יותר פקטור שלטוני, כאשר מערכת הביטחון תבחן את האפשרות ביחס לכל אזור.

אחד האתגרים שעמם מערכת הביטחון תצטרך להתמודד הוא העובדה, שבפעם הקודמת שבה היא ניסתה להכניס לרצועה גורמים חלופיים לחמאס, כמו ראשי חמולת דורמוש, הם נרצחו במקום על ידי מחבלי הזרוע הצבאית של חמאס.

גורם ביטחוני בכיר בישראל העריך באוזני כי הפיילוט הזה צפוי להיכשל כל עוד מערכת הביטחון לא תחסל את התשתית האזרחית של חמאס ברצועה אשר נותרה עד כה שלמה, לכן, הוא אמר, מייד לאחר סיום הפעולה הצבאית באזור רפיח, ישראל צריכה להתמקד בהרס התשתית האזרחית של חמאס.

שר הביטחון יואב גלנט אמר לפני יותר משבועיים במהלך הערכת מצב בפיקוד דרום:

"במקביל לפעולה הצבאית החשובה, מערכת הביטחון מכינה את החלופה השלטונית לחמאס, כאשר אנחנו נבודד אזורים, נוציא מתוכם את אנשי החמאס ונכניס אליהם כוחות אחרים אשר יאפשרו שלטון אחר שמאיים על החמאס״.

בינתיים, שום דבר מזה לא קורה בשטח.

.

מה כן קורה?

על פי גורמים בחמאס, במהלך החודש האחרון ישראל חיסלה כמה דמויות במערך המוניציפאלי של חמאס שעוסקות בהגשת שירותים אזרחיים לתושבים, בין המחוסלים היו:

ד"ר איאד אלמע'ארי, ראש עיריית נוצייראת.

מרוואן חמד ראש עיריית א-זהראא' במרכז הרצועה.

חאתם אלע'מרי-ראש עיריית מחנה הפליטים אלמע'אזי.

כמו כן חוסלו שמונה שוטרים של משטרת חמאס בעיירה דיר אלבלח ועוד חמישה אנשי ביטחון של חמאס במחנה הפליטים שאטי בצפון הרצועה.

הפעילות הזו איננה מספקת למיטוט שלטון חמאס, המערך המוניציפאלי של חמאס ממשיך באיסוף האשפה, פתיחת כבישים ואספקת מים.

משטרת חמאס ממשיכה בפעילות של מעצר גנבי רכוש ואבטחה של משאיות הסיוע ההומניטרי.

הפעילות הזו היא מזערית בהשוואה למה שנדרש כדי שישראל תמוטט את השלטון האזרחי של חמאס, יש עשרות אלפי פקידים של חמאס שמפעילים את מערך משרדי הממשלה השונים: חינוך, בריאות, רווחה ועוד.

בשטח פועלות ועדות עממיות של פעילי חמאס שממלאות את החלל השלטוני בתחום הביטחוני והמוניציפאלי, הועדות האלה הוקמו ביוזמה של חמאס בטענה שיש למנוע כאוס חברתי בעקבות המלחמה הנמשכת.

כדאי ששר הביטחון  גלנט יתעשת ויתחיל לתכנן כבר עכשיו את המשך הטיפול במיטוט התשתית האזרחית של חמאס ברצועה, אחרת ישראל לא תשיג את מטרות המלחמה שלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי